tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Akumulator Li-S ma więcej energii na jednostkę objętości, działa dłużej i będzie o połowę tańszy od konstrukcji litowo-jonowych
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Akumulator Li-S ma więcej energii na jednostkę objętości, działa dłużej i będzie o połowę tańszy od konstrukcji litowo-jonowych

Autor: Andrzej Sitek 2023.10.19, 11:24 Drukuj

Akumulatory litowo-jonowe są jednymi z najlżejszych, są one stosowane przede wszystkim we wszelkiego rodzaju sprzęcie elektronicznym. Obecnie najczęściej wykorzystuje się je w laptopach, telefonach komórkowych, aparatach cyfrowych oraz innych urządzeniach przenośnych, ale są także stosowane w motoryzacji, bo dzięki nim zasięg pojazdu na jednym ładowaniu może sięgnąć nawet kilkuset kilometrów.

Czy dotychczasowe akumulatory LI-ion zostaną zastąpione, a w zasadzie unowocześnione z wykorzystaniem innego pierwiastka? 

NAS Analytics TAG

Akumulatory litowo-siarkowe (Li-S) przyciągnęły wiele uwagi jako technologia magazynowania energii nowej generacji. Pewne cechy sprawiają, że mogą okazać się znacznie lepsze niż akumulatory litowo-jonowe.

W porównaniu z konwencjonalnymi akumulatorami litowo-jonowymi (Li-ion), akumulatory Li-S mają wyższą teoretyczną gęstość energii, niższy koszt i lepszą kompatybilność środowiskową niż akumulatory litowo-jonowe. Jednak jedną z głównych obaw związanych z bateriami Li-S jest wpływ na środowisko związany z poszukiwaniem, wydobywaniem i transportem litu, dlatego ważne jest, aby używać jak najmniej litu.

Oczywiście nie ma róży bez kolców, a akumulatory Li-S też mają pewne ograniczenia. Zazwyczaj baterie te składają się z anody litowej (elektrody ujemnej) i katody siarkowej (elektrody dodatniej) z warstwą oddzielającą. Podczas ładowania i rozładowywania, duża ilość litu i siarki reaguje ze sobą, narażając metal litowy na duże obciążenia.

Aby rozwiązać ten problem, naukowcy z Monash University opracowali nową konstrukcję baterii litowo-siarkowej, która zużywa mniej litu, ma więcej energii na jednostkę objętości, działa dłużej i będzie o połowę tańsza od baterii litowo-jonowych. Żeby to osiągnąć, badacze zastosowali nanoporowatą, ultraszybką, permoselektywną powłokę polimerową z politrimetylosililopropylenu (PTMSP) bezpośrednio na folię litową. Cienka powłoka polimerowa na licie znacznie poprawiła liczbę cykli pracy akumulatora.

Powłoka poprawia wydajność cykli poprzez dwa mechanizmy. Po pierwsze, obniżona przepuszczalność LiPS wynikająca z nanoporów PTMSP zmniejsza zanikanie pojemności z powodu nieodwracalnej utraty aktywnej siarki i litu w wyniku reakcji LiPS-anoda. Po drugie, PTMSP działa jako rusztowanie w celu zmniejszenia ilości litu o wysokiej powierzchni tworzącego się podczas cyklu i zmniejszenia utraty litu poprzez tworzenie się martwego litu.

"Polimer zawiera maleńkie otwory o wielkości mniejszej niż nanometr - jedna miliardowa metra - co pozwala jonom litu na swobodne przemieszczanie się, jednocześnie blokując inne substancje chemiczne, które mogłyby zaatakować lit. Powłoka działa również jako rusztowanie dla litu i pomaga mu wielokrotnie ładować się i rozładowywać" - powiedział szef projektu Declan McNamara z Monash Engineering.

"Metaliczny lit to trochę miecz obosieczny. Ten pierwiastek jest pełen energii, ale w niedopracowanej baterii energia ta jest marnowana na reakcje uboczne. Z drugiej strony, jeśli energia zostanie odpowiednio ukierunkowana, może stworzyć niesamowite urządzenia do magazynowania mocy, które są łatwiejsze do wykonania. Ta powłoka jest krokiem w kierunku wysoce wydajnych, łatwych w produkcji akumulatorów Li-S" - dodał McNamara.

W testach laboratoryjnych powlekane anody wykazują 5,7 razy większą gęstość litu, co przekłada się na lepszą wydajność cykliczną dzięki zwiększonej retencji pojemności i lepszemu wykorzystaniu litu. Ponadto nowy projekt nie wymaga niklu ani kobaltu, eliminując potrzebę stosowania minerałów, które mają znaczące koszty środowiskowe i społeczne.

Osiągnięcia te są istotnymi i obiecującymi krokami w kierunku szerszego zastosowania akumulatorów litowo-siarkowych i innych systemów magazynowania energii opartych na licie i metalu. "Technologie ochrony ogniw litowo-metalowych staną się kluczowe w naszym dążeniu do stworzenia energooszczędnych i zrównoważonych akumulatorów przyszłości. Badanie to ustanawia nowe ramy ochrony Li-metalu przed szybkim rozpadem lub katastrofalną awarią, która była piętą achillesową akumulatorów Li-S" - podsumował McNamara.

NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę