Pirelli na Grand Prix Francji. Standardowa alokacja opon na torze Bugatti w Le Mans. Ale wszystko mo¿e siê zmieniæ
Po emocjonujących rundach na obu amerykańskich kontynentach czas na Grand Prix Francji. Kiedy odbędą się Motocyklowe Mistrzostw Świata na torze Bugatti w Le Mans? Jakie zmiany szykuje Pirelli?
Już w najbliższy weekend (10-12 maja) na torze Bugatti w Le Mans, Pirelli powtórzy to, co przyjęto na Grand Prix obu Ameryk. Zawodnicy pojadą ze standardowym przydziałem 2024 wzmocnionym przednią mieszanką SC3 dla Moto2 i tylną specyfikacją C1096 dla Moto3. Wybór podyktowany jest chęcią zaoferowania zawodnikom szerokiej gamy opcji, z których niektóre są szczególnie odporne na zużycie, a zatem przydatne w przypadku niskich temperatur, które mogą powodować nadmierne zużycie.
Otwarty w 1966 roku tor Bugatti nosi imię naturalizowanego w Mediolanie francuskiego przedsiębiorcy Ettore Bugattiego, założyciela historycznego producenta samochodów. Tor mierzy 4 185 metrów, z 674-metrową prostą o szerokości 13 metrów. Składa się z 14 zakrętów, w tym 5 lewych i 9 prawych. Częściowo wywodzący się z klasycznego toru Circuit de la Sarthe w Le Mans, jest to wysoce techniczny tor charakteryzujący się licznymi zakrętami przy średnich i dużych prędkościach, takich jak zakręty 5, 6, 7, 10 i 12. Dodatkowo posiada on znaczące strefy hamowania na zakrętach 8, 9 i 11.
- Chociaż nigdy nie ścigaliśmy się w Le Mans w tych mistrzostwach, tor Bugatti nie jest dla nas nowy, ponieważ braliśmy udział w kilku edycjach 24-godzinnego wyścigu motocyklowego Le Mans, wygrywając 6 z nich w ostatnich latach z Team SRC Kawasaki France, zawsze używając standardowych opon regularnie sprzedawanych na rynku - komentuje Giorgio Barbier, dyrektor ds. wyścigów motocyklowych w Pirelli.
- Ten tor nie stwarza żadnych szczególnych zagrożeń dla opon, jedyną niewiadomą jest pogoda. Mimo że mamy już maj, w tym obszarze możliwe są znaczne różnice temperatur między nocą a dniem. Niskie temperatury mogą zwiększyć zużycie opon, co wyjaśnia, dlaczego po Teksasie zdecydowaliśmy się zaproponować przednie opony SC3 dla Moto2 i tylne C1096 dla Moto3 również we Francji. To tylko środek ostrożności, bo jeśli zrobi się wystarczająco gorąco, spodziewam się, że wszyscy skupią się na bardziej miękkich rozwiązaniach. Układ toru to mieszanka szybkich zakrętów i ostrego hamowania. Ciekawie będzie zobaczyć, które mieszanki będą najczęściej używane, biorąc pod uwagę, że po raz pierwszy ścigamy się na tym torze w tych kategoriach - dodaje Giorgio Barbier.
Zawodnicy Moto2 będą mieli dostępną mieszankę SC3 (twardą) z przodu (4 na zawodnika), podczas gdy zawodnicy Moto3 będą mieli taką samą ilość rozwojowej tylnej mieszanki o specyfikacji C1096 (twardej). Najnowsza mieszanka została już przydzielona w Teksasie i Katarze. Mieszanki te zostaną dodane do standardowego przydziału 2024, który obejmuje SC1 (miękkie) i SC2 (średnie) z przodu dla obu klas. Z tyłu, Moto2 będzie dysponować SC0 (miękkie) i SC1 (średnie), podczas gdy Moto3 SC1 i SC2. W przypadku deszczu zawodnicy obu kategorii będą mieli do dyspozycji rozwiązanie DIABLO Rain na mokrą nawierzchnię z mieszanki SCR1 zarówno z przodu, jak i z tyłu.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze