tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 ESO, czechosłowacka marka motocykli, oferująca wyłącznie wyścigówki
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

ESO, czechosłowacka marka motocykli, oferująca wyłącznie wyścigówki

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.11.04, 16:55 Drukuj

Przełom lat 40. i 50. oraz całe lata 50. były ciekawym okresem w historii drogowych wyścigów motocyklowych w Polsce. Na starcie zawodów stawały wówczas maszyny: Norton, Triumph, BSA, AJS, BMW, Matchless, Zundapp, HRD Vincent, Parilla. Paradoksalnie w biednych powojennych latach czyniono spore zakupy sprzętu zachodniego.

W późniejszym okresie już nie było tak ciekawie. W latach 60. i 70. wyścigi opanowane zostały przez sprzęt krajowy, przystosowany do rywalizacji.

NAS Analytics TAG

Wróćmy jednak do lat 50., obok polskich zawodników do rywalizacji stawali także przybysze z zagranicy, m.in. Czesi na wyścigowych motocyklach ESO.

W swoim czasie wyścigówki ESO były motocyklami sportowymi na dobrym europejskim poziomie. W późniejszych latach dały one podwaliny rozwoju wyścigowych Jaw. ESO była czechosłowacką fabryką motocykli, która w latach  1949 - 1964 produkowała wyłącznie maszyny wyścigowe.

Założycielem firmy był kierowca wyścigowy Jaroslav Simandl, a miało to miejsce w 1948 roku. Pierwsze silniki motocykli ESO były kopiami angielskich JAP. Od 1950 roku marka ESO miała już własne silniki o pojemnościach skokowych: 250, 350 i 500. Obok motocykli do wyścigów drogowych w ESO powstawały też maszyny motocrossowe i żużlowe. W 1964 roku firma ESO została włączona do koncernu Jawa. Powodem tego był względy polityczne i wizerunkowe. Motocykle ESO zbyt wyraźnie konkurowały z państwowymi Jawami i CZ-kami. W systemie socjalistycznym było to nie do przyjęcia. Jak wiemy z historii, choć zadecydowali tu politycy, tradycje i doświadczenie ESO nie zostały zmarnowane. W kolejnych latach wyścigowe Jawy dzielnie rywalizowały na arenie międzynarodowej.      

Ciekawym epizodem, acz tylko prototypowym, było w 1959 roku zbudowanie w ESO dwumiejscowego mikrosamochodu. To wówczas był bardzo popularny trend w Europie, aby na bazie motocykli budować mikrosamochody. U nas też miało to miejsce w postaci Smyka ze Szczecińskiej Fabryki Motocykli (gdzie produkowano Junaki) i Fafika z Warszawskiej Fabryki Motocykli.  

Od czasu do czasu wyścigówki ESO pojawiały się na zawodach w naszym kraju. Prezentowane tu na zdjęciach (autorstwa Zbigniewa Kupczyka) maszyny wzięły udział w wyścigu motocyklowym o Mistrzostwo Polski w Częstochowie w dniu 16 października 1955 roku. Czesi przywieźli wtedy do nas siedem motocykli z silnikami: 250, 350 i 500 cm³.   


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Patrząc na fotografie warto zwrócić uwagę na konstrukcję tych motocykli, specyficzną dla maszyn wyścigowych  - duże cylindry i głowice, aerodynamiczne owiewki, masywne bębny hamulcowe, odpowiednio ukształtowane aluminiowe zbiorniki paliwa, niskie i wąskie kierownice.   

Co do mocy i osiągów tych motocykli sprawa jest względna. Każdy egzemplarz miał własną charakterystykę i regulację więc parametry poszczególnych egzemplarzy różniły się niekiedy dość znacznie. Przed każdym sezonem silniki były też modernizowane i przerabiane. Na pewno były to motocykle bardzo szybkie, nawiązujące równą walkę w swoich klasach z zachodnimi rywalami.       

Nie udało mi się znaleźć śladu wyścigowego (drogowego) motocykla ESO w którymś z polskich klubów. Prawdopodobnie Czesi nie byli skłoni do sprzedaży nam tych maszyn. Zupełnie inaczej było z motocyklami żużlowymi, w tym przypadku prawie każdy większy klub w Polsce miał w swoim parku maszyn żużlówkę ESO.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę