REJESTRACJA | LOGOWANIE

BMW HP2 Sport - zabawka dla dużych chłopców

Lovtza 

02/10/2009, 15:54 24
DRUKUJ

Na HP2 Sport pójdziesz przez każdy winkiel konkretną petardą, jeśli tylko potrafisz

Gdy zobaczyłem pierwsze przecieki na temat tego bawarskiego pocisku opadłem na fotel z nieskrywaną satysfakcją. „No nareszcie!" przebiegło mi przez myśl. W końcu Niemcy wzięli się do roboty i przygotowali coś, co będzie w stanie pogonić kota Japońcom. Przypomnę, iż w owym czasie Bawarczycy nawet nieostrożnym spojrzeniem nie zdradzili się, że pracują nad S1000RR , przez co wielu, w tym ja sam, uważało że HP2 Sport może być bawarską odpowiedzią na wymagania stawiane przez wyczynowy sport. Jakby na poparcie tej tezy BMW wystawiło swojego nowego konia w wyścigach długodystansowych, w Niemczech nieco wcześniej znakomicie kręciła się seria Boxer Cup, będąca swoistym poligonem doświadczalnym dla fabryki, a konfiguracja jednostki napędowej nowego HP (2 cylindry o pojemności 1200cc) idealnie wpisywała się w regulamin WSBK.

Gdy jednak światło dzienne ujrzało więcej informacji na temat HP2 Sport, przyjrzeliśmy się uważniej tej maszynie i stało się jasne, że potencjału sportowego nie mierzy się ilością zastosowanego karbonu i komponentów z najwyższej półki. BMW przygotowało świetnie wyposażony bolid, który pomimo zastosowanych w nim czysto sportowych rozwiązań nie był w stanie podjąć walki z japońsko-włoskim klanem. Już kilka miesięcy później świat przecierał oczy ze zdumienia widząc projekt S1000RR i nagle kilka rzeczy stało się oczywistych. Przede wszystkim to, iż tak naprawdę Niemcy nie wiązali wyczynowej przeszłości z HP2 Sport. To po części rozwiewało także złudzenia co do tego, czy chłodzony powietrzem dwucylindrowiec, napędzany wałem Kardana ma szansę w starciu ze wściekłymi „litrami". Dla mnie osobiście nowe HP było też czytelnym komunikatem, iż idea tworzenia motocykli napędzanych silnikiem typu bokser jest wciąż dla bawarskiego producenta integralną częścią jego motocyklowej tożsamości.

Po co to komu?

Wielu postronnych obserwatorów przyglądając się HP2 Sport najpierw z podziwem przygląda się tej maszynie, a potem dowiadując się o tym ile ten sprzęt kosztuje podważa sens jego budowania. A tym bardziej kupowania. Gdy jeszcze nałożymy na to wszystko wiedzę, iż bawarski dwucylindrowiec nie dysponuje osiągami rakiety Atlas, a co gorsza nie jest w stanie zabrać pasażera to dla wielu czara goryczy się przepełnia. Tyle kasy za sprzęt którym raczej nie da się wygrać i na którym nie można powozić panienek? Po co to komu? Okazuje się jednak, że jest grono zapaleńców, którzy w zalewającym nas morzu uformowanego japońską wtryskarką plastiku potrafią dostrzec i docenić coś naprawdę unikatowego. Co to za ludzie i cóż to za nietuzinkowy motocykl?

Natural born racer

HP2 to doprawdy dopieszczone pupilki w rodzinie motocykli BMW. Rzućmy okiem na HP2 Sport. Trudno znaleźć tutaj choć kawałek plastiku. Wszystkie elementy owiewek, w tym części nośne nadwozia wykonane są z włókna węglowego. Z uwagi na specyfikę produkcji tego typu elementów każdy egzemplarz budowany jest w dużym stopniu ręcznie. Do tego mnóstwo komponentów z lotniczego, kutego aluminium. Sportowe, w pełni regulowane sety, typowo wyścigowy zestaw przyrządów, osprzęt najlepszych firm, hydraulika w stalowym oplocie - jest tutaj wszystko czego tylko fan jazdy po torze może sobie zażyczyć. Zawieszenie Ohlinsa daję pełny zakres regulacji. Warto wspomnieć, iż ergonomia tego pojazdu jest idealna do zastosowań wyścigowych. Wszystko jest dokładnie tam gdzie być powinno, każdy znajdzie tutaj stabilną i wygodną dla siebie pozycję. Ta maszyna nie tylko wygląda na szybką, ale taka też jest. To najbardziej dynamiczny bokser jakiego widziała ta planeta.

High Performance

Szybka interwencja przy pomocy kluczy gwiazdkowych i z nadwozia znikają lusterka, kierunkowskazy oraz tablica podtrzymująca tablicę rejestracyjna. Beta natychmiast nabiera rasowego wyglądu i wręcz prowokuje do uśpienia zdrowego rozsądku.

Silnik nagrzewa się szybko, pozwalając na coraz mocniejsze rozkręcanie silnika. Kilka pierwszych kółek to czytelny komunikat, że ten sprzęt ma określone wymagania w stosunku do swojego kierowcy. To jeden z najmniej odpowiednich motocykli do nauki jazdy z jakim miałem do czynienia. Aby jeździć tym sprzętem trzeba po prostu wiedzieć co się robi. Natomiast gdy już się wie, co się robi frajda z dokręcania na torze mocnego, bawarskiego boksera jest przednia.

Szybkie wyjście z wirażu nie robi na HP żadnego wrażenia. Motocykl nawet podczas bardzo ostrego przyspieszenia pozostaje imponująco stabilny. Zawieszenia dostarczone przez Ohlinsa robią swoje. Układ Paralever jest już tak dopracowany, iż trudno wyczuć usztywnianie w jego działaniu przy dodaniu gazu. Silnik błyskawicznie wkręca się na obroty, rozwiewając wszelkie wątpliwości co do swojego sportowego potencjału. W tej sytuacji pamiętać jedynie należy o pilnowaniu zapinania kolejnych biegów. Po przekroczeniu maksymalnych obrotów do akcji wkracza bowiem bezceremonialnie ogranicznik obrotów, co skutkuje wrażeniami podobnymi do tych towarzyszących zamknięciu przy dużej prędkości gazu na skuterze wodnym. Motorowodniacy wiedzą o co chodzi.

Natychmiast staje się oczywiste, iż obecność Quick Shiftera to nie tyle gadżet, co konieczność. Klasyczna zmiana przełożeń z przebijaniem biegów bez sprzęgła i lekkim przykręcaniem gazu powoduje bowiem dużą niestabilność. Sprytne elektroniczne urządzenie pozwana na błyskawiczną zmianę biegu bez wyraźnego szarpnięcia. Beta bez problemu napędza się do 230 km/h, ale natychmiast przychodzi czas na hamowanie. Heble są identyczne z tymi, jakie zastosowano w Ducati 1098. Właściwie na tym mógłbym skończyć ich opis, bowiem trudno o lepszą rekomendację. Dla porządku dodam jednak, iż to co potrafi układ hamulcowy HP2 nie daje najmniejszych podstaw do krytyki. Świetne dozowanie, imponująca wydajność - wszystko na najwyższym dostępnym zwykłemu śmiertelnikowi poziomie. Na życzenie wspomagane układem ABS.

Szybka redukcja biegów ujawnia lekkie bujanie motocyklem w czasie aplikowania międzygazu. Wyczuwalne, ale zupełnie nie przeszkadza w sterowaniu. Przednie zawieszenie Telelever jedynie minimalnie osiada przy agresywnym hamowaniu. Teraz wystarczy już na lekkim heblu zdecydowanym przeciwskrętem położyć Betę w wiraż. Tutaj konieczne jest zadanie większej siły, niż ma to miejsce w przypadku popularnych wyścigówek. Problemem nie jest sama waga, co jej dystrybucja. Szeroko rozstawione głowice boksera, spora masa tylnego zawieszeniajuż na etapie samych założeń konstrukcyjnych oznaczają kłopot z centralizacją masy. Oznacza to w praktyce, iż motocykl może sprawiać wrażenie cięższego, niż jest w rzeczywistości. Ale to tylko wrażenie i szybkie napełnienie gazu gwarantuje pewne prowadzenie maszyny w zakręcie. Tu się zatrzymam dłużej, bo to ważne. Każdy motocyklista wie, że w zakręcie nie wolno bawić się gazem, w szczególności nie wolno go zamykać. BMW pokazuje ignorantom dlaczego tak się dzieje. Układy napędowe z wałem Kardana ze względów konstrukcyjnych cechuje spory luz w układzie przeniesienia napędu. Zamykanie i otwieranie gazu w wirażu kreuje przez to natychmiast bardzo dużą niestabilność i samoistną zmianę kursu pojazdu (zacieśnianie lub rozszerzanie promienia toru jazdy). Jeśli zatem jesteś w stanie wpaść w zakręt na heblu, pewnie złożyć maszynę i od tej chwili nie bawić się kierownicą oraz wyłącznie nawijać gaz, to na HP2 pójdziesz przez każdy winkiel konkretną petardą. Jeśli nie jesteś - masz dużą szansę na nieplanowany wyjazd w zielone. Właśnie to odróżnia HP od popularnych Japończyków wybaczających nawet kardynalne błędy motocyklistów.

Z tą petardą na winklach trzeba jednak nieco uważać. Potencjał podwozia jest tak duży, iż bez specjalnego stresu Beta składa się w winklach aż do samych głowic silnika. O ile szuranie nimi przy niskich prędkościach jest wręcz zabawne, o tyle przy większej prędkości może zestresować. Tego akurat doświadczyłem na jednym z szybszych winkli, gdzie przy prędkości ponad 150 km/h HP obrał w asyście charakterystycznego chrobotu kurs na wprost. To kolejny argument na to, iż ten sprzęt jest kierowany dla doświadczonych kierowców. Zamknięcie bowiem gazu w takiej sytuacji kompresuje zawieszenie, a to oznacza dociążenie głowicy która już i tak trze po asfalcie. Konsekwencje są wtedy oczywiste. Aby szybko poruszać się tym sprzętem po torze konieczne jest porządne dokładanie masy, tak, aby możliwie najmniej pochylać motocykl.

Motocykl torowo-niedzielny?

Choć tor wyścigowy jest miejscem, które ukształtowało ten motocykl to bawarskiemu bokserowi nie są straszne także miejskie ulice i podmiejskie drogi. Tu Beta przekonuje do siebie oferując nie tylko mocny napęd, ale także nienaganną jakość prowadzenia. Pytanie tylko czy całość tego czym jest i czym nie jest HP2 Sport warta jest 83 tysiące złotych? Tu właśnie dochodzimy do tego dla kogo zbudowana jest taka maszyna. Z pewnością nie dla nadpobudliwych młodzieńców i mistrzów prostej. Zdecydowanie nie dla tych, którzy dopiero stawiają pierwsze kroki w świecie sportu motocyklowego. To także nie jest maszyna dla tych, którzy na poważnie myślą o zajmowaniu czołowych miejsc w sportowej rywalizacji.

Jest to natomiast maszyna dla doświadczonych kierowców, którzy potrafili będą przede wszystkim wykorzystać jej bardzo duży potencjał. To sprzęt, dla tych którzy uwielbiają jazdę po torze, ale niczego i nikomu nie muszą już udowadniać. To także doskonała ozdoba garażu każdego miłośnika bawarskich bokserów i fana nietuzinkowych motocykli. Blisko 90-letnia historia bawarskich bokserów nie tylko wydaje się być daleka od zakończenia, ale jak widać na przykładzie HP2 Sport potrafi ciągle wspaniale zaskakiwać.



przyspieszanie hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0184 cylinder na asfalcie hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0443
duza patelnia hp2 bmw 2009 tor poznan test d mg 0021 jazda hp2 bmw 2009 tor poznan test c mg 0067
kolanko hp2 bmw 2009 tor poznan test c mg 0309 kolano hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0452
pochylenie hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0543 szybka jazda hp2 bmw 2009 tor poznan test c mg 0148
zlozenie hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0180 w zakrecie hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0546
bokser hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0025 boxer hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0045
dol hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0023 zegary hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0066
motor hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0005 motor hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0059
przod hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0018 scigacz hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0016
tyl hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0012 chlodnica hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0093
przednia lampa hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0087 wloty hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0091
lampa tylna hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0034 nakladka wydech hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0132
carbon na cylindrze hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0054 manetka hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0072
gaz hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0071 lusterko hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0116
abs hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0086 hamulec przod hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0060
stacyjka hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0068motocykl hp2 bmw 2009 tor poznan test b mg 0052
oska kola tylnego hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0039 wahacz hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0035
stopka hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0121 tylne kolo hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0125
amortyzator tylny hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0031 przedni amortyzator hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0108
przednie zawieszenie hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0110 przewody hamulcowe hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0105
silnik hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0045 podnozek hp2 bmw 2009 tor poznan test a mg 0041

Dane techniczne

Model BMW HP2 Sport
Silnik
Rodzaj Czterosuwowy, płaski dwucylindrowy (bokser) chłodzony powietrzem/olejem, z jednym wałkiem rozrządu, czterema zaworami na cylinder i centralnym wyrównoważonym wałem korbowym
Średnica cylindra/skok tłoka 101mm x 73 mm
Pojemność 1170 cm3
Moc znamionowa 98 kW (133 KM) przy 8,750 obr/min.
Maks. moment obrotowy 115 Nm przy 6,000 obr/min.
Stopień sprężania 12.5 : 1
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk w kanale wlotowym/Cyfrowy system sterujący BMS-K z układem odcinającym paliwo i zapłonem single-spark
Kontrola emisji spalin Trójdrożny katalizator z zamkniętym obiegiem, zgodny ze standardem EU-3
Osiągi/Zużycie paliwa
Prędkość maksymalna 200 km/h
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 90 km/h 4,5 l/100 km
Zużycie paliwa przy stałej prędkości 120 km/h 5,8 l/100 km
Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa premium, o liczbie oktanowej 98, automatyczny układ kontroli spalania stukowego pozwala na stosowanie benzyny o minimalnej LO 95
Instalacja elektryczna
Alternator Alternator trójfazowy 480 W
Akumulator Typ 12 V, 12 Ah, bezobsługowy
Przeniesienie napędu
Sprzęgło Suche sprzęgło jednotarczowe, sterowane hydraulicznie
Skrzynia biegów 6-stopniowa z kołami zębatymi o stałym zazębieniu spiralnym
Napęd Wał napędowy
Zawieszenie/Hamulce
Rama Rurowa stalowa rama przestrzenna, z przodu i z tyłu samonośne elementy karbonowe
Mocowanie/zawieszenie przedniego koła Telelever, płynna regulacja napięcia wstępnego sprężyny, regulowane tłumienie w fazie kompresji i odbicia oraz wysokości zawieszenia
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Paralever EVO, centralny amortyzator Öhlins, płynna regulacja napięcia wstępnego sprężyny, regulowane tłumienie w fazie kompresji i odbicia oraz wysokości zawieszenia
Skok zawieszenia przód/tył 105 mm/120 mm
Rozstaw kół 1485 mm
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 86 mm
Kąt nachylenia główki ramy 66°
Koła Frezowane koła z odlewu aluminiowego
Rozmiar obręczy, przód 3.50 x 17"
Rozmiar obręczy, tył 6 x 17"
Opony, przód 120/70 ZR 17
Opony, tył 190/55 ZR 17
Hamulce, przód Dwie pływające tarcze, średnica 320 mm, zacisk czterotłoczkowy Brembo typu monobloc
Hamulce, tył Jedna tarcza, średnica 265 mm, pływający zacisk dwutłoczkowy
ABS Opcjonalnie w wyposażeniu dodatkowym system ABS BMW Motorrad, z możliwością wyłączenia i wykrywaniem ciśnienia w układzie hamulcowym
Wymiary/masy
Długość 2135 mm
Szerokość (z lusterkami) 750 mm
Wysokość (bez lusterek) 1163 mm
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 830 mm
Szerokość kanapy, masa bez obciążenia 1810 mm
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) 199 kg
Masa sucha 2) 178 kg°
Dopuszczalna masa całkowita 330 kg
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym)  
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 16.0 l
Rezerwa paliwa Około 3.0 l
Cena 84900 (wersja podstawowa)
TAGI 
BMW (1177)
HP2 Sport (5)
BMW HP2 (6)
HP2 (3)
Zobacz również
07/10/2009 09:11 Pete
BMW HP2 Sport - zabawka dla dużych chłopców

Nie wyglada za ciekawie moze zadziwia osiagami ale do japonskich mtocykli jeszzce bawarczykom daleko

odpowiedz

DODAJ KOMENTARZ

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty.

Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

GIEŁDA - NAJNOWSZE OGŁOSZENIA

 -
BMW C650 GT (2012) Warszawa / mazowieckie
25900 zł
 -
BMW K1300R (2009) Warszawa / mazowieckie
36000 zł
 -
BMW R 1100 RS (1993) Bytom / śląskie
7800 zł
 -
BMW F800R (2010) Łaziska / śląskie
18500 zł
 -
BMW G650GS (2011) wrocław / dolnośląskie
19500 zł

POLECAMY

.

NAJNOWSZE

FOTONEWSY

FOTO BLOGI

WIDEO

KONTAKT Z REDAKCJĄ