tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Zimowy test elektryków. Tylko jeden model bez postoju
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Zimowy test elektryków. Tylko jeden model bez postoju

Autor: Andrzej Sitek 2025.02.04, 09:28 Drukuj

Wśród wielu wątpliwości dotyczących pojazdów elektrycznych, w tym motocykli, jedno z najczęstszych dotyczy zasięgów. Deklaracje producentów są zawsze bardzo optymistyczne, ale jak mają się do rzeczywistości?

Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził niedawno testy 25 samochodów elektrycznych, których zadaniem było pokonanie trasy z Monachium do Berlina w zimowych warunkach. Oczywiście wolelibyśmy, aby testy dotyczyły motocykli, ale ponieważ technologia jest w zasadzie taka sama, możemy potraktować wyniki uzyskane przez ADAC do oceny możliwości jednośladów zasilanych prądem.

NAS Analytics TAG

Wyniki okazały się druzgocące dla producentów e-branży. Tylko jedno auto zdołało przejechać całą trasę bez konieczności ładowania! Pozostałe pojazdy musiały zatrzymywać się nawet trzykrotnie na stacjach.

Testy odbywały się w temperaturze około 0°C, przy stałej prędkości 130 km/h, co odzwierciedla typowe warunki autostradowe. W praktyce rzeczywiste zasięgi wielu popularnych modeli były o połowę mniejsze niż te podawane w cyklu WLTP. Niektóre auta z deklarowanym zasięgiem ponad 500 km musiały ładować się dwukrotnie na trasie liczącej 582 km.

Przykładowo Volkswagen ID.3 ma deklarowany zasięg 324 km, jednak w rzeczywistości zasięg spadł o 50 proc., co oznacza możliwość przejechania 162 km. Nissan Leaf e+ miał bez problemu pokonać na jednym ładowaniu 332 km, ale w warunkach zimowych zasięg zmniejszył się o 37 proc., co dało około 209 km. Kolejny model, czyli Lexus UX300e może poszczycić się deklarowanym zasięgiem 224 km, natomiast w teście osiągnięto o 37 proc. mniej, co przekłada się na około 141 km.

Przywołajmy również amerykańskiego Forda Mustanga Mach-E. Producent deklaruje zasięg 300 km, ale w warunkach zimowych zasięg spadł o 33 proc.,  do ledwo 201 km. Z kolei popularny Hyundai Kona Electric ma stosunkowo nieduży zasięg wynoszący 215 km, jednak w teście osiągnięto o 32 proc. mniej, co daje około 146 km. Na koniec europejski Renault Zoe. Producent podawał zasięg na poziomie 351 km, ale w warunkach zimowych zasięg zmniejszył się o 30 proc., do 246 km.

ADAC zwraca uwagę, że rzeczywiste zużycie energii w warunkach autostradowych jest często o 50-80 proc. wyższe niż deklarowane wartości. To oznacza, że kierowcy planujący dłuższe podróże powinni brać pod uwagę nie tylko teoretyczny zasięg, ale także rzeczywiste warunki eksploatacji i dostępność stacji ładowania na trasie.

Która marka i model okazała się zwycięzcą testu? To Mercedes-Benz EQS 450+. Niemiecki producent deklaruje zasięg 817 km (według normy WLTP), natomiast w teście ADAC udała się osiągnąć 582 km. Warto jednak zaznaczyć, że po dojechaniu do celu energii pozostało jedynie na pokonanie kolejnych 18 km. Innymi słowy, nawet model EQS 450+ ledwo sprostał zadaniu.

Test ADAC objął również inne aspekty, na przykład zasięg pojazdów po 20 minutach ładowania, ale te dane są w tej chwili dla nas drugorzędne. Wszystkie wyniki możecie sprawdzić pod tym adresem. Ważny jest fakt, że deklarowane zasięgi elektryków są w większości przypadków pobożnym życzeniem. Życzeniem, które się nie spełni. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę