Z prawem jazdy kat. B również na motocykle powyżej 125 cm3. Ciekawa inicjatywa dotycząca starszych maszyn
Grupa entuzjastów motocykli zabytkowych złożyła w Ministerstwie Infrastruktury wniosek w sprawie umożliwienia doświadczonym posiadaczom prawa jazdy kat. B prowadzenie niektórych jednośladów z silnikami o większej pojemności, których masa i moc mieszczą się jednak w granicach przewidzianych dla segmentu 125 cm3. Nowe przepisy miałyby zastosowanie głównie w przypadku starszych maszyn z silnikami do 200 cm3.
Propozycja ta wydaje się bardzo przytomna. W wielu polskich garażach zalegają jeszcze bowiem całkiem sprawne motocykle typu MZ ETZ 150, Cezet 175, SHL M17 Gazela czy nieśmiertelne WSK-i 175. Maszyny napędzane silnikami o popularnych w tamtych czasach pojemnościach z przedziału 150-200 cm3, legitymują się jednak bardzo przeciętnymi jak na dzisiejsze standardy osiągami. Jednocześnie konieczność zdobycia motocyklowego prawa jazdy sprawia, że wielu właścicieli nawet dobrze utrzymanych egzemplarzy rezygnuje z jazdy nimi.
Wnioskodawcy chcieliby, by o możliwości prowadzenia takiego pojazdu na prawo jazdy kat. B, posiadane podobnie jak na klasę 125 od co najmniej 3 lat, decydowały masa i moc motocykla. Chodzi o limit 15 KM mocy i stosunek 0,1 kW/kg masy maszyny. Przykładowo, masa na sucho WSK 175 to 111 kg, a jej moc wynosi 14 KM. W przypadku MZ ETZ 150 - niewiele ponad 12 KM przy 123 kg masy. Prędkości maksymalne w okolicach 100 km/h również oscylują wokół tych rozwijanych przez współczesne motocykle klasy 125. Z drugiej strony trzeba przyznać, że zawieszenia i hamulce starych konstrukcji są daleko mniej skuteczne od dzisiejszych, co stwarza pewne ryzyko dla niedoświadczonych kierowców.
Czekamy na odpowiedź urzędników resortu infrastruktury. Jeśli będzie pozytywna, z pewnością uwolni wiele dobrze utrzymanych motocykli, uwięzionych teraz przez kilkadziesiąt "nadprogramowych" centymetrów.
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzeJak wygląda sytuacja na dzień dzisiejszy?
OdpowiedzA zopierdolalo sie po polu ogarem 105; a policjonci srebrna kia cup w blocko,i wsteczny.. ale juz zapozno kolpak odpodl i sie po niego chuj wrocil,a ja uciekl.A to miastowe k...byli,z Ogrodow w ...
OdpowiedzPo 1.5L minsie urywa Ktos sie bedzie licytowal,bo na 0.5 L tez mozna uciec policji poczciwa GS-ka Suzi
OdpowiedzPo prostu powinna być jakaś prosta ścieżka na A1. Jeśli ktoś ma kat b od dluzej niz 3 lata powinien miec mozliwosc prostego uzyskania kat A1 zdajac jakis prosty test z jazdy w osrodku bez kursu i ...
OdpowiedzMiałem kobuza 175 - osiągi to miało poniżej dzisiejszych maxi skuterów 125.. Był lepszy od WSK 125 tylko w tym, że w lecie mu tłoki nie puchły po przejechaniu 40km. Hamulce miał spoko, jak na brak...
OdpowiedzNa kat. B powinno być 250cm3.
OdpowiedzMoim zdaniem skoro jest że jak masz B to do 125ccm ok, a jak masz C to wyższe pojemności, oczywiście idąc tym tokiem myślenia. Jednak prawda jest taka że dla naszego bezpieczeństwa powinien być jeden kurs i egzamin ogólnie na motocykl. Ale najpierw reforma w ośrodkach egzaminacyjnych, bo tam tylko jest nastawienie na oblewanie i kasowanie z pieniędzy.
OdpowiedzOwszem zgadzam się 👌
OdpowiedzE tam 250, do litra najlepiej.
OdpowiedzMi się po 0.7 film urywa, więc po litrze to bym nawet motocykla nie zobaczył...
Odpowiedz