tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Z prawem jazdy kat. B również na motocykle powyżej 125 cm3. Ciekawa inicjatywa dotycząca starszych maszyn
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Z prawem jazdy kat. B również na motocykle powyżej 125 cm3. Ciekawa inicjatywa dotycząca starszych maszyn

Autor: Janusz Bębenek 2020.02.05, 12:50 10 Drukuj

Grupa entuzjastów motocykli zabytkowych złożyła w Ministerstwie Infrastruktury wniosek w sprawie umożliwienia doświadczonym posiadaczom prawa jazdy kat. B prowadzenie niektórych jednośladów z silnikami o większej pojemności, których masa i moc mieszczą się jednak w granicach przewidzianych dla segmentu 125 cm3. Nowe przepisy miałyby zastosowanie głównie w przypadku starszych maszyn z silnikami do 200 cm3.

Propozycja ta wydaje się bardzo przytomna. W wielu polskich garażach zalegają jeszcze bowiem całkiem sprawne motocykle typu MZ ETZ 150, Cezet 175, SHL M17 Gazela czy nieśmiertelne WSK-i 175. Maszyny napędzane silnikami o popularnych w tamtych czasach pojemnościach z przedziału 150-200 cm3, legitymują się jednak bardzo przeciętnymi jak na dzisiejsze standardy osiągami. Jednocześnie konieczność zdobycia motocyklowego prawa jazdy sprawia, że wielu właścicieli nawet dobrze utrzymanych egzemplarzy rezygnuje z jazdy nimi. 

Advertisement
NAS Analytics TAG

Wnioskodawcy chcieliby, by o możliwości prowadzenia takiego pojazdu na prawo jazdy kat. B, posiadane podobnie jak na klasę 125 od co najmniej 3 lat, decydowały masa i moc motocykla. Chodzi o limit 15 KM mocy i stosunek 0,1 kW/kg masy maszyny. Przykładowo, masa na sucho WSK 175 to 111 kg, a jej moc wynosi 14 KM. W przypadku MZ ETZ 150 - niewiele ponad 12 KM przy 123 kg masy. Prędkości maksymalne w okolicach 100 km/h również oscylują wokół tych rozwijanych przez współczesne motocykle klasy 125. Z drugiej strony trzeba przyznać, że zawieszenia i hamulce starych konstrukcji są daleko mniej skuteczne od dzisiejszych, co stwarza pewne ryzyko dla niedoświadczonych kierowców.

Czekamy na odpowiedź urzędników resortu infrastruktury. Jeśli będzie pozytywna, z pewnością uwolni wiele dobrze utrzymanych motocykli, uwięzionych teraz przez kilkadziesiąt "nadprogramowych" centymetrów.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Kris 06/07/2021 15:58

Owszem zgadzam się 👌

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę