tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha XS 750. Motocykl zbudowany we wsppracy z Porsche. Opis, historia, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha XS 750. Motocykl zbudowany we wsppracy z Porsche. Opis, historia, dane techniczne

Autor: Lech Wangin 2022.05.27, 14:37 Drukuj

Lata 70. To ważny i ciekawy okres w historii motocyklizmu. To właśnie wtedy rozwój techniczny jednośladów nabrał nieznanego wcześniej tempa. Motocykl przestał być tanim substytutem samochodu a jazda nim stała się modna. Maszyny z tamtego okresu wracają dziś na fali nostalgii i często poddawane są bardziej lub mniej zaawansowanym customowym modyfikacjom. Jednym z ciekawszych motocykli tamtego okresu jest trzycylindrowa Yamaha XS 750.

Odradzający się po chudych latach motocyklizm spowodował, że coraz więcej entuzjastów wykorzystywało motocykle do długodystansowych turystycznych wypraw. Turystycznie nastawieni motocykliści wysoko cenili sobie maszyny wykorzystujące do napędu tylnego koła wał Cardana. Jeśli nie chciałeś brudzić sobie rąk przy ustawicznym napinaniu i smarowaniu łańcucha, wybierając nowy motocykl kierowałeś swe kroki do salonu BMW lub Moto Guzzi. Honda co prawda już w 1975 roku miała w swej ofercie napędzany wałem model Gold Wing, ale czasy jego popularności miały dopiero nadejść. W drugiej połowie lat 70. Yamaha nieco odstawała w wyścigu zbrojeń. Nowy, czterosuwowy model był pilnie potrzebny. Przy jego opracowaniu projektanci z Yamahy wzięli na celownik motocyklistów z turystycznym zacięciem i postanowili wyposażyć swój nowy model w napęd tylnego koła wałem. Ponieważ konkurencyjne firmy japońskie miały w swej ofercie modele z czterocylindrowymi silnikami, by się wyróżnić inżynierowie Yamahy postawili na trzy cylindry. Tak narodził się XS 750, który pojawił się na rynku europejskim w 1977 roku. Ciekawostką jest fakt, że motocykl ten powstał w wyniku międzynarodowej współpracy. Podwozie i silnik skonstruowali Japończycy, konstrukcję przeniesienia napędu opracowali inżynierowie firmy Porsche, zaś dostawcą gotowych podzespołów przeniesienia napędu była niemiecka firma Getrag specjalizująca się w produkcji skrzyń biegów. Model z pierwszej serii osiągał moc 64 KM i mógł się rozpędzić do około 180 km/h. Nie były to osiągi topowe, ale do wygodnej i szybkiej turystyki zupełnie wystarczające. Gorsze było to, że nowy model cierpiał na choroby wieku dziecięcego i jego jednostkę napędową trapiły liczne awarie. Producent zareagował szybko i już rok później pojawiła się poprawiona wersja, w której zmieniono pierścienie tłokowe, zwiększono objętość miski olejowej, zamontowano większą pompę oleju, wzmocniono łańcuch sprzęgłowy, zmodyfikowano komory spalania, zwiększono kompresję i zmieniono wałki rozrządu. Oprócz tego motocykl otrzymał elektroniczny zapłon i reflektor z żarówką H4. W efekcie XS 750 nie tylko stał się niezawodny, ale przy okazji jego moc wzrosła do 74 KM, co oczywiście odbiło się pozytywnie na osiągach. Wśród maszyn o turystycznym zacięciu XS 750 wyróżniał się frapującym dźwiękiem trzycylindrowego silnika, który kojarzono z brzmieniem ikony automobilizmu - sześciocylindrowego boxera Porsche 911. W 1979 roku wprowadzono kolejne modyfikacje, między innymi zwiększono pojemność zbiornika paliwa z 17 do 24 litrów. Produkcję modelu kontynuowano do 1981 roku, lecz jego następca - XS 850 pojawił się już w 1980 roku. Jego silnik osiągał moc 79 KM.

NAS Analytics TAG

Widoczny na zdjęciach motocykl jest hybrydą wyżej wymienionych modeli, bowiem w ramie XS 850 z 1980 roku tkwi silnik XS 750 z 1979 roku. Obecna postać tej maszyny jest efektem działań dwóch pasjonatów. Jednym z nich jest właściciel motocykla Christian Gont, a drugim Christian Boosen prowadzący warsztat 86 Gear. Ta Yamaha to prawdziwie kosmopolityczna historia, bowiem właściciel motocykla jest rodowitym Brytyjczykiem, który od osiemnastu lat żyje i pracuje w Warszawie, dla odmiany Christian Boosen jest rodowitym Niemcem, ale on również wybrał sobie naszą stolicę jako miejsce do życia i samorealizacji. Obaj panowie, mimo różnicy wieku, najbardziej gustują w motocyklach z lat 70. i 80. Motocyklowa kariera Christiana Gonta przebiegała w sposób dość typowy dla mieszkańca Europy Zachodniej urodzonego w latach 50. czy 60. Zaczynał w wieku 14 lat od maszyn terenowych małej pojemności, kolekcjonując liczne siniaki i zadrapania. Kiedy tylko prawo na to zezwalało zrobił motocyklowe prawo jazdy, przesiadł się na większe maszyny szosowe i przemierzał coraz dłuższe trasy. W swej karierze miał tyle ciekawych sprzętów, że by je wszystkie wymienić zabrakłoby miejsca na łamach naszego portalu. Obecnie posiada dwa motocykle - Yamahę, która jest bohaterem tego artykułu oraz Triumpha Tigera z 1973 r. Anglik miał już kiedyś trzycylindrową XS 750 i kiedy w warsztacie u Christiana Boosena zobaczył taki motocykl od razu wspomnienia wróciły i narodził się pomysł realizacji customowego projektu. Według jego założeń nie miała to być drastyczna przebudowa, tym bardziej nie miał to być cafe racer, tylko w pełni funkcjonalny szosowy motocykl, który wygląda prawie jak fabryczny, jest tylko lekko odchudzony i delikatnie przestylizowany. Trzeba Wam wiedzieć, że właściciel prezentowanej Yamahy jest perfekcjonistą - jeśli coś robi w swoim motocyklu ma to być zrobione raz a dobrze. Nie dziwne więc, że iksesa, która już drugi sezon pomyka po naszych drogach, wygląda jakby dopiero co opuściła fabrykę. W silniku wymieniono wszystko co wymiany wymagało. Ma on między innymi nowe tłoki i łożyska. Zamiast oryginalnych podciśnieniowych gaźników Hitachi sporządzaniem mieszanki palnej zajmują się sportowe gaźniki Mikuni HSR z płaską przepustnicą zasysając powietrze poprzez stożkowe filtry K&N. Silnik został odświeżony również od zewnątrz - aluminiowe odlewy poddano szkiełkowaniu, a dekle wypolerowano, dzięki czemu charakterna jednostka napędowa prezentuje się jak nowa. Podobny zabieg przeszła obudowa "dyfra". Rama została przebudowana w tylnej części za mocowaniem amortyzatorów. Zabieg ten, jak zwykle w motocyklach, które wychodzą z warsztatu 86 Gear, wykonał Adrian Figura. Na zmodyfikowanej w ten sposób ramie spoczęła nowa customowa kanapa. Ponieważ oryginalny airbox został usunięty, jego los musiały podzielić również boczki. Ich miejsce zajęły nowe ażurowe osłony. W podwoziu wymieniono wszystkie łożyska i tuleje. Widelec dostał progresywne sprężyny, a z tyłu pojawiły się nowe amortyzatory. Cała instalacja elektryczna została wypruta i zastąpiona nową z wykorzystaniem elektronicznego modułu mo.unit firmy Motogadget. Tłumiki w angielskim stylu faktycznie pochodzą z Anglii, ale były tak głośne, że trzeba je było dodatkowo wytłumić. Na wypadek, gdyby jednak motocykl miał być niezauważony przez innych uczestników ruchu będących na kursie kolizyjnym, Christian zamontował przeraźliwie głośny pneumatyczny klakson zasilany przez mały kompresor. Oryginalną kierownicę zastąpiła nowa, bardziej prosta, dzięki której pozycja jeźdźca jest bardziej aktywna, ale wciąż jeszcze pozostaje komfortowa. Przedni błotnik pozostał oryginalny, natomiast tylny przybrał formę szczątkową. Równie minimalistyczne są kierunkowskazy i tylna lampa. Malowanie stylem nawiązujące do oryginalnego malowania z 1980 roku jest dziełem Łukasza Okrasko. Prace przy realizacji projektu zajęły około roku i od czasu jego ukończenia customowy XS 750 jest obiektem dumy i źródłem radości właściciela. Miło mi było usłyszeć od angielskiego motocyklisty pochwały na temat poziomu umiejętności polskich fachowców, których praca złożyła się na ostateczny efekt.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjcia
01 Yamaha XS 750 custom w akcji
NAS Analytics TAG
02 Yamaha XS 750 custom jazda
03 Yamaha XS 750 custom na drodze
04 Yamaha XS 750 custom na ulicy
05 Yamaha XS 750 custom parking
06 Yamaha XS 750 custom profil
07 Yamaha XS 750 custom bike
08 Yamaha XS 750 custom od tylu
09 Yamaha XS 750 custom kokpit kiera
10 Yamaha XS 750 custom silnik
11 Yamaha XS 750 custom kolo tarcza
12 Yamaha XS 750 custom siodlo
13 Yamaha XS 750 custom kolektory
14 Yamaha XS 750 custom wydech
15 Yamaha XS 750 custom tylna lampa
... wicej zdj »
Komentarze
Poka wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s prywatnymi opiniami uytkownikw portalu. cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialnoci za tre opinii. Jeeli ktrykolwiek z komentarzy amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunity. Uwagi przesyane przez ten formularz s moderowane. Komentarze po dodaniu s widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadajcym tematowi komentowanego artykuu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu cigacz.pl lub Regulaminu Forum cigacz.pl komentarz zostanie usunity.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualnoci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na gr