tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Yamaha XJR 1300 - motocykl u¿ywany: ceny, historia, dane techniczne - na co zwróciæ uwagê?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Yamaha XJR 1300 - motocykl u¿ywany: ceny, historia, dane techniczne - na co zwróciæ uwagê?

Autor: Jakub Olkowski 2019.03.08, 15:22 1 Drukuj

Yamaha XJR1300 to jeden z najbardziej charakterystycznych, klasycznych nakedów na rynku. W Europie oferowany był w latach 1999-2016 w kilku odsłonach. Dzisiaj wciąż może zachwycić elastycznością, wyglądem, uniwersalnością oraz podatnością na przeróbki. Postaramy się przybliżyć sylwetkę tego modelu.

Historia

Advertisement
NAS Analytics TAG

Yamahę XJR1300 zaprezentowano w 1999 roku ale dla porządku musimy cofnąć się do jesieni 1994, kiedy na targach w Mediolanie zadebiutowała XJR1200. Była napędzana silnikiem wywodzącym się z FJ1200, będącym konstrukcją z początku lat osiemdziesiątych. Zasilana gaźnikami okazała się niezwykle trwałą i wyjątkowo elastyczną jednostką napędową. Na ostatnim, piątym biegu płynnie przyspieszała już od 1800-2000 obr./min. Podwójna stalowa rama stanowiła trzon konstrukcji a zawieszenie powierzono dwóm amortyzatorom z tyłu i klasycznemu widelcowi z przodu. Całość przysposobiono oldschoolowym wyglądem niesionym od początku lat 90 falą nostalgii za UJM (Uniwersalnymi Japońskimi Motocyklami).

Technologicznie mocno odbiegała od aktualnych trendów ale osiągi, wygląd i już oldschoolowy wówczas klimat spowodowały, że sprzedawała się wyśmienicie. W 1999 roku zaprezentowano jej poprawioną wersję, czyli XJR1300. Zmieniono tył motocykla, przednie hamulce (z YZF-R1), powiększono pojemność silnika (zwiększenie średnicy cylindra o 2 mm), zastosowano kute tłoki i nowe korbowody, inną uszczelkę głowicy, wzmocniono ramę, wahacz, zawieszenia i zmieniono rozmiar  opon (przednia 120 zamiast 130, oraz 180 zamiast 170 z tyłu).

W skrzyni biegów zmodernizowano mechanizm zmiany biegów. Mankamenty podwozia wyeliminowano poprzez wzmocnienie ramy i wahacza, zwężenie przedniej opony (120 zamiast 130 mm) i poszerzenie tylnej (180 zamiast 170 mm) oraz zastosowanie elementów regulacyjnych w elementach resorująco-tłumiących przedniego i tylnego zawieszenia.

W ofercie pojawiła się wersja SP w bardziej atrakcyjnym, dwukolorowym malowaniu, ze zmodyfikowaną pompą przednią, oraz inną kanapą.

Zmiany

W 2002 r. pojawiły się kolejne modyfikacje: zmieniono kształt zbiornika paliwa, wzmocniono wahacz i zamontowano kanapę dotąd montowaną tylko w wersjach SP. Nowe gaźniki otrzymały czujnik przepustnic, zmieniono zestrojenie zawieszeń oraz tylnego zacisku hamulcowego. Model SP przestał być dostępny.

Modernizacja z 2004 roku była pod kątem ekologii. Pojawił się system dopalania spalin oraz dopalacz katalityczny. Znów zmieniono nastawy zawieszenia na bardziej komfortowe, poza tym przeniesiono czujnik prędkości w okolicę koła zdawczego skrzyni biegów. Zmieniono felgi, układ hamulcowy, podnóżki pasażera, tłumiki a także kokpit, w którym pojawił się elektroniczny paliwomierz i wskaźnik przejechanych kilometrów. Dodatkowo ze stacyjką zintegrowano immobiliser.

W 2007 roku Yamaha zaprezentowała kolejny face-lifting motocykla. Zasilanie silnika przejął układ wtryskowy, zmieniono także układ wydechowy zstępując dopalacz katalityczny wielofunkcyjnym katalizatorem. Zmienił się kolor kloszy kierunkowskazów, a także kształt tylnej lampy. Układ wydechowy 4 w 2 zastąpiono systemem 4 w 1. Zawieszenia utwardzono. Na kolejną poważną modyfikację przyszło czekać nam blisko siedem lat.

Cafe racer

Na początku 2015 zaprezentowano dwie nowe wersje 1300, z dużą zmianą stylistyczną. Odtąd XJR przestała być UJMem a stała się pełnoprawnym, klasycznym cafe-racerem.

Przekonstruowano w nich ramę, po raz kolejny nastawy zawieszeń, zmniejszono pojemność zbiornika paliwa a także materiał z którego go wykonano (tworzywa sztuczne). Zmieniły się elementy osprzętu (kierunkowskazy, lusterka, manetki), kolorystyka silnika i detali - odtąd wszystko było w kolorze czarnym. Podłubano także przy przełożeniach. Silnik musiał spełnić surowe normy hałasu i czystości spalin, stąd przebieg momentu nieznacznie się pogorszył. Ale nadrobiono to kilkoma zaoszczędzonymi kilogramami. Szczególnie w wersji "Racer" wyposażonej w niewielką owiewkę, kierownicę typu clip-on oraz nakładkę na tylne siedzenie duch sportu był bardzo wyraźny. Ideałem jest połączenie tego modelu z fabrycznym, dostępnym za dopłatą układem wydechowym Akrapovic utrzymanym w retro klimacie. W XJR 1300 a.d. 2015 zdecydowanie poprawiło się wyczucie układu hamulcowego poręczność i chęć do zmiany kierunku.

Wrażenia z jazdy

Miałem okazję korzystać z XJR 1300 z 2015 roku a także byłem właścicielem egzemplarza z 2004 roku. Co mogę o nich powiedzieć?

Wrażenie ciężkości w tym modelu znika w momencie ruszenia. Silnik jest genialnie elastyczny, płynny, liniowy ale przy ostrych ruchach nadgarstka potrafi konkretnie zawstydzić sportową sześćsetkę. Pozycja w obydwu modelach wygodna, wyprostowana ale komfort za sprawą bardziej miękkiego zawieszenia dużo większy w wersji z 2004 roku. Obydwa motocykle mają predyspozycje do szybkiej jazdy po winklach, ale wersja 2015 robi to dużo, dużo lepiej. Ma także lepiej odczuwalne zachowanie na styku przedniej opony z podłożem i hamulce. Mimo, że wyglądają podobnie różnica w skuteczności układu hamulcowego jest olbrzymia. W obydwu modelach pasażer ma niezłe warunki "pracy", chociaż więcej miejsca znajdzie w starszej wersji. Pod względem osiągów dałbym remis ze wskazaniem na nowszą. W starszej dla odmiany znacznie lepiej spakujemy bagaż na weekendowy wyjazd, ma także spory schowek pod siedzeniem. Konsumpcja w obydwu przypadkach jest nieadekwatna do XXI w., nawet w czasie spokojnej jazdy ciężko zejść do wyniku z "szóstką"z przodu.

XJR bez względu na wersję jest pojazdem dużym. To sprzęt dla osób wyglądających na innych motocyklach jak na dziecięcym rowerku. Modele sprzed 2015 roku są łatwe do przystosowania do turystyki. Bez trudu znajdziemy do nich systemy kufrów. Czasem można trafić używaną przednią owiewkę turystyczną (przydaje się, bowiem powyżej 120 km/h dłuższa jazda przestaje być jakąkolwiek przyjemnością) a fabryka do 2015 roku nie zdecydowała się na obudowaną wersję XJR.

Zużycie paliwa w modelu 2004, do 120 km/h było w granicach 7,2-7,5 l/100 km. Powyżej rosło wykładniczo. Mimo dużego zbiornika paliwa (21 l) zasięg realny to 220 km do rezerwy. W modelu 2015 jest jeszcze gorzej. Wprawdzie pali średnio 0,5-0,7 litra mniej ale jego zbiornik zmieści ok. 14 litrów, czyli rezerwa powinna zapalić się maksymalnie po 150 km/h.

Swoją przygodę z XJR podsumowałbym jako mega przyjemną. To bardzo fajny, przyjazny, wygodny sprzęt do codziennych wyjazdów a także przesympatyczny golas do wieczornych, spokojnych przejażdżek z żoną po okolicy. Do dalszej turystyki także się sprawdzi, pod warunkiem wspomnianego nie przekraczania 120km/h na odcinkach autostradowych.

Awaryjność

Nie spotkałem się w typowymi awariami w XJR 1300. Większość może wynikać z niewłaściwej eksploatacji lub powypadkowej przeszłości. Podczas oględzin warto zwrócić uwagę na tłumiki (zdobycie seryjnych w dobrym stanie bez rys w uczciwej cenie jest nieosiągalne) oraz żeberka silnika (potrafią się wyszczerbić podczas szlifu). Z silnika często łuszczy się farba szczególnie w egzemplarzach sprowadzonych z UK, irytujące wżery pojawiają się także na półkach oraz deklu sprzęgła. Rama potrafi pokryć się korozją w okolicach główki oraz mocowań silnika. Poza tym to pewny, trwały, pancerny sprzęt dla miłośników klasyki.

Ceny

Ceny modelu są zróżnicowane. XJR 1300 z tego samego rocznika (np.2004) potrafi kosztować 8 lub 15 tys. zł. Zależy to od stanu technicznego, wzoru lakierowania a także kondycji wizualnej. Niemniej zadbane roczniki do 2007 bez problemu znajdziecie w cenie do 15 tys. zł. Modele 2007-2014 to przedział 15-25 tysięcy złotych a po 2015 od 30 tys.zł. Wersje "racer" będą nieco droższe.

Zalety

  • pancerna konstrukcja,
  • klasyczny wygląd (każdy rocznik),
  • spora podaż części i akcesoriów,
  • komfortowa pozycja dla kierowcy i pasażera,
  • mocny jak tur silnik,
  • elastyczny,
  • dobre hamulce,
  • super prowadzenie, duża zwrotność,

Wady

  • brak ABS,
  • brak schowka (od 2015 r.),
  • duże zużycie paliwa,
  • mały zasięg (po 2015 r.),
  • cena
Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê