Yamaha FJR 1300 (2001-2013). Jak sprawdza siê po latach? [historia, opinia, wady/zalety]
Yamaha przez wiele lat posiadała w ofercie bestseller cenowy w segmencie dużych motocykli sportowo-turystycznych. Po zakończeniu produkcji FJ1200 luka w segmencie pozostawała pusta. XJ900 Diversion była za słaba i zbyt mało komfortowa, a GTS1000 zdecydowanie za drogi i zbyt nowatorski (przednie zawieszenie na wahaczu). Dopiero po trzech latach, w 2000 roku zaprezentowano następcę, model FJR1300.
Motocykl, który trafił do sprzedaży na wiosnę 2001 roku wprawdzie pod względem koncepcji i stylistyki przypominał pod pewnymi względami FJ1200, był jednak zaprojektowany od podstaw. Szybko okazało się, że potencjał do jazdy zarówno turystycznej jak i dynamicznej jest zaskakująco duży.
Dynamiczny turystyk
Dynamiczna sylwetka narysowana ostrą kreską z pewnymi cechami stylistycznymi FJ, wyglądała dość elegancko. Jakość wykonania i zastosowane materiały wzbudzały zaufanie a pod względem technicznym był to duży krok w przód względem poprzednika. Aluminiowa rama i mocny silnik chłodzony cieczą to znak czasu i absolutny standard przełomu wieków. Napęd wałem napędowy jest ukłonem w stronę dalekiej turystyki.
Rzeczą krytykowaną jeszcze w FJ, "przeszczepioną" do FJR okazała się koncepcja pięciobiegowej skrzyni biegów. Szóste przełożenie mogłoby zmniejszyć zużycie paliwa i obroty silnika, czyli hałas. Ponadto duża masa własna ograniczała zwrotność i utrudniała szybkie pokonywanie naprzemiennych zakrętów. Jednak w praktyce wcale nie było tak źle: FJR szybko zdobyła uznanie na całym świecie, jako motocykl praktyczny, wygodny i zaskakująco dynamiczny.
Modernizacje
W 2003 roku motocykl doczekał się pierwszej modernizacji. Bardziej miękkie zestrojenie zawieszenia oraz dłuższa o 4 cm szyba z regulowanym kątem pochylenia to ukłon w stronę komfortu. Montaż ABSu oraz powiększenie średnicy tarcz z 298 do 320 mm to krok w kierunku zwiększenia bezpieczeństwa. Przeprojektowano schowki a przednie kierunkowskazy wkomponowano w owiewki.
Kufry w standardzie
W 2004 roku zmodernizowano pompę paliwa, a w celu zmniejszenia nagrzewania silnika zwiększono grubość mat izolacyjnych. Kufry boczne stały się wyposażeniem seryjnym. Rok później pojawiła się wersja z automatycznym sprzęgłem, w której biegi można było zmieniać przełącznikami na kierownicy lub tradycyjnie lewą nogą.
Model na 2006 rok miał dłuższe przełożenie, zintegrowany układ hamulcowy, zmienioną ramę, wahacz, owiewki oraz wprowadzoną regulację wysokości kanapy. W 2007 roku wyposażenie seryjne zwiększyło się o podgrzewane manetki a w kolejnym roczniku modelowym zmieniono po raz kolejny szybę czołową i wprowadzono ABS nowej generacji. W tej formie FJR1300 przetrwała do 2013 roku, kiedy to wprowadzono tak duże zmiany, że możemy mówić o zupełnie nowym modelu.
Testy
W testach porównawczych FJR1300 (mimo sporej masy i przeciętnej zwrotności) zawsze brylowała. W bezpośrednich testach wygrywała z Suzuki GSX-R 1000, Kawasaki ZX-12R, Suzuki GSX 1400 a nawet z niezwykle udaną Hondą CBR1100XX. Zdobywała punkty, jako najbardziej wszechstronny pojazd, nieźle wykonany i z seryjnym ABS.
W grupie motocykli typowo turystycznych w towarzystwie składającym się z Hond Pan European oraz Deauville, BMW K 1200GT, R 1200GS i R 1150RT oraz Harley-Davidsona Road Kinga jej największą przewagą był mocny, dynamiczny silnik. Powodem do krytyki zawsze była pięciobiegowa skrzynia, chociaż mocny, kulturalny silnik nadrabiał zaległości a stabilne podwozie i świetne wykonanie okazywały się atutami nie do podważenia.
Technicznie pancerna
Motocykl jest trwały. Wał napędowy wymaga jedynie okresowej wymiany oleju. Serwis przewidziano co 10 000 km, a regulację luzów zaworowych co 42 000 km. Czasami napinacz rozrządu odmawia posłuszeństwa a jego wymiana wiąże się z koniecznością rozebrania silnika. Koszty zaczynają robić się duże, dlatego warto zwrócić uwagę na odgłosy rozrządu podczas oględzin "przedzakupowych". Słabym punktem jest także uszczelniacz wału napędowego.
Poza tym, pozostaje obejrzeć motocykl pod względem wypadkowości - nawet niewielkie gleby potrafią uszkodzić obszerne owiewki i układ wydechowy.
Naszym zdaniem
Prezentowany motocykl nawet jako używany, jest drogi. Ogłoszenia poniżej 12500 zł są rzadkie i często dotyczą motocykla wymagającego inwestycji. W zależności od rocznika i stanu kwoty dotyczące rozsądnych ofert to przedział pomiędzy 13500 a 37000 zł a co zaskakujące podaż FJR1300 jest stosunkowo niewielka.
Naszym zdaniem to doskonały motocykl do codziennych dojazdów do pracy, a z założonymi kuframi wymarzony do weekendowych lub urlopowych wyjazdów. Ten motocykl jest najbardziej sportowym wśród turystyków i najbardziej turystycznym wśród sportów. Polecamy!
Wady/zalety
Zalety:
- Mocny, elastyczny silnik
- Stabilne podwozie
- Duży komfort jazdy
- Uniwersalny charakter
- Duża trwałość
- Niezła jakość wykonania
- Bezobsługowy wał napędowy
- Dobra ochrona przed warunkami atm.
Wady:
- Brak 6. przełożenia
- Masa
- Zwrotność
- Wysoka cena nawet na rynku wtórnym
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeCze¶æ Mors, w tym artykule niewiele siê zgadza na temat tego motocykla. A proponowa³em swój, napisany na podstawie wieloletniego do¶wiadczenia, ze wszystkimi generacjami FJR.
OdpowiedzZmiana modelu RP23 w 2013 r. ( Produkcja koniec 2012 ) a nie w 2014 r.
OdpowiedzDziêki za uwagê MORS, masz racjê, wkrad³a siê pomy³ka, ju¿ poprawione na 2013!
Odpowiedz