tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki z udziałem motocyklistów w 2021 roku. Ile zdarzeń zanotowała policja? Jak wygląda sytuacja na tle ubiegłego roku?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki z udziałem motocyklistów w 2021 roku. Ile zdarzeń zanotowała policja? Jak wygląda sytuacja na tle ubiegłego roku?

Autor: Andrzej Sitek 2021.04.09, 12:22 1 Drukuj

Od początku roku na polskich drogach doszło do 77 wypadków z udziałem motocyklistów. Zginęło siedem osób, a 69 zostało rannych - jak informuje kom. Robert Opas z Komendy Głównej Policji.

W porównaniu do lat ubiegłych to znaczący spadek. W 2020 roku w tym samym okresie doszło do 169 wypadków, w których zginęło 27, a rok wcześniej w 246 wypadkach zginęło 26 osób. Jak wyglądają dane za cały rok?

NAS Analytics TAG

W całym ubiegłym roku motocykliści uczestniczyli w 2 075 wypadkach drogowych, w których zginęło 233 kierujących motocyklami i 11 ich pasażerów, a 1 699 motocyklistów i 180 pasażerów motocykli zostało rannych.

To oczywiście przerażająca statystyka, ale warto pamiętać, że w porównaniu z 2019 rokiem liczba wypadków zmniejszyła się o ponad 21 procent, o ponad 17 procent zmalała liczba zabitych i ponad 21 procent liczba rannych.

To, co nas najbardziej interesuje, to sprawstwo wypadków. I mamy to. Jak stwierdził kom. Robert Opas z Komendy Głównej Policji, aż do 48,5 procent wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. Najczęstszy powód? W znacznej mierze wypadki te powstały z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu motocykliście.

Jednocześnie kom. Opas wskazał, że w zeszłym roku motocykliści byli sprawcami 927 wypadków, w których zginęło 158 osób, a 871 zostało rannych - W porównaniu do 2019 roku jest to mniej: wypadków o 155 (-14,3 proc.), osób zabitych o 9 (-5,4 proc.) oraz mniej osób rannych o 167 (-16,1 proc.) - dodał funkcjonariusz.

- Częstą przyczyną wypadków drogowych spowodowanych przez motocyklistów jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, jak również często przyczyniają się do nich braki w technice jazdy i mały staż za kierownicą motocykli - tłumaczy komisarz z Komendy Głównej Policji.

Z danych wynika również, że relatywnie duże zagrożenie powodują młodzi kierowcy w wieku 25-39 lat. Ta grupa motocyklistów w zeszłym roku spowodowała 394 wypadki (42,5 proc. ogółu z winy motocyklistów), w których 77 osób poniosło śmierć (48,7 proc. ogółu), a 364 osoby zostały ranne (41,8 proc.).

Mimo że bezpieczeństwo tych użytkowników dróg znacznie się poprawia, to Policja wciąż odnotowuje tragiczne zdarzenia z udziałem motocyklistów. Kilka dni temu, 2 kwietnia, do wypadku ze skutkiem śmiertelnym doszło w gminie Zawidz (pow. sierpecki). W wyniku zderzenia z ciągnikiem zginął na miejscu 28-letni motocyklista.

Komisarz Robert Opas podkreślił, że na statystyki wpływ mają jednak przede wszystkim błędy popełnianie przez kierujących innymi pojazdami.

-  Brak zrozumienia i wzajemnego szacunku, to kolejny niekorzystny czynnik wpływający na bezpieczeństwo uczestników ruchu. A przecież bez względu na to, jakim środkiem transportu się poruszamy, wszyscy chcemy tego samego - bezpiecznie dojechać do celu - powiedział funkcjonariusz Policji.

- Motocyklistom przypominamy o bardzo istotnych kwestiach: używania kierunkowskazów i patrzenia w lusterka. Niektórzy motocykliści rzadko używają migaczy, co jest nie tylko złamaniem przepisów ruchu drogowego, ale także lekceważeniem wobec kierowców samochodów i pozostałych użytkowników drogi. To samo dotyczy kwestii lusterek - są po to, aby mieć świadomość, co dzieje się za nami. Mimo mobilności jaką zapewnia motocykl, należy pamiętać o innych pojazdach, które mogą potrzebować szybko i sprawnie dojechać do celu, np. karetkach pogotowia, czy innych pojazdach uprzywilejowanych jadących do akcji ratunkowej - przypomina kom. Opas.

Mundurowy z Komendy Głównej Policji zaapelował także o to, aby wszyscy uczestnicy dróg starali się przewidywać alternatywne sytuacje na drodze. Mniejsze gabaryty i dobre przyspieszenia to duża zaleta jednośladów, ale też i pewien problem, jeśli kierowcy innych pojazdów nie zachowają należytej uwagi. Należy pamiętać, że motocykl jest mniejszy, gorzej widoczny i mniej stabilny niż samochód, a motocyklista nie jest chroniony poduszkami powietrznymi czy strefami zgniotu.

I jeszcze jedno. Jeżdżąc jednośladem musimy zadbać o to, żeby być widocznym. Fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że motocyklista zostanie szybciej zauważony na drodze. Szczególną uwagę zwróćmy też na pieszych - zauważa przedstawiciel Policji.

Bez wątpienia spadająca liczba wypadków, ofiar śmiertelnych i rannych motocyklistów, to bardzo dobra wiadomość, tym bardziej jeśli uwzględnimy rosnące zainteresowanie motocyklami i motorowerami jako środka lokomocji. To pozytywny trend, który miejmy nadzieję, utrzyma się w przyszłości. Błędy… będą zdarzać się zawsze, ale chodzi o to, aby było ich jak najmniej.  

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 0
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę