WSBK 2020 Pirelli Estoril. Hitchcock nie wymy¶li³by takiego scenariusza. Rea i Lowes wyeliminowani. Pogoñ Ducati po tytu³.
To, co się działo w ten weekend w świecie WSBK, bardzo trudno oddać słowami. Teoretycznie Jonathan Rea miał bardzo dużą szasnę uzyskać tytuł mistrza świata. Jednak matematyczną szasnę na mistrza miał również Scott Redding. I postanowił tę szansę wykorzystać.
Już w sobotę pisaliśmy, że wyścigi WSBK to nieprzewidywalny sport, w którym talent i pasja zawodników są wystawiane na dużą próbę przez ślepy los. Przed ostatnią rundą Jonathan Rea miał dużą przewagę nad drugim w klasyfikacji Scottem Reddingiem. Jednak już w kwalifikacjach okazało się, że w świecie WSBK nie ma czegoś takiego, jak duża przewaga. Otóż Jonathan Rea upadł w kwalifikacjach i do wyścigu musiał startował z odległej, piętnastej pozycji. To nie był koniec sensacji. Otóż upadł też jego główny konkurent do tytułu mistrza świata WSBK 2020, Scott Redding i to do tego bardziej nieszczęśliwie, bo nie uzyskał czasu w kwalifikacjach.
Sobotni wyścig na szczęście był już dla Jonathana Rea wolny od nieszczęśliwych zarządzeń losu. Szkot zagwarantował sobie kolejny tytuł mistrza świata. Dojechał do mety na 4 pozycji, czym potwierdził, że jest w tym roku najlepszym zawodnikiem serii i nawet start z piętnastego pola nie pozbawia go szansy na walkę o podium. Pod koniec wyścigu Rea zajmował drugie miejsce, ale nie chciał ryzykować i na ostatnich okrążeniach zwolnił tempo, dając się wyprzedzić Chazowi Daviesowi i Garrettowi Gerloffowi. Scott Redding zaliczył awarię swojego Ducati i odpadł z wyścigu. Wyścig wygrał Toprak razgatlioglu. Chociaż mistrzostwa świata WSBK zostało rozstrzygnięte, to po sobotnim wyścigu wciąż ważyło się mistrzostwo świata producentów. To miało się rozstrzygnąć w niedzielę.
Niedzielny wyścig Superpole zdominowały motocykle Yamaha. Pierwsze miejsce znów zdobył Toprak razgatlioglu, drugi był Garrett Gerloff, a trzeci zameldował się Michael van der Mark. Rea był piąty, a Redding szósty. Warto odnotować, że szósta pozycja Scotta Reddinga była nei lada osiągnięciem, bo zawodnik ten, z powodu upadku w kwalifikacjach, ruszał z ostatniego pola. Niedzielny superpole był tylko przerywnikiem przed ogromnymi emocjami, które zdominowały niedzielny, drugi wyścig. Stawką w tym wyścigu było przede wszystkim mistrzostwo świata producentów. Ducati miało matematyczną szasnę pokonania Kawasaki, o ile zawodnicy zielonych zaliczyliby fatalny występ, a reprezentanci włoskiej marki zajęliby czołowe miejsca.
Nie wiemy, jak skomentować to, co działo się podczas drugiego wyścigu WSBK Estoril. Ten wyścig z pewnością jest doskonałym materiałem na sensacyjny film. Kawasaki zaczęło wyścig z 18. punktami przewagi nad Ducati. Wtedy wydarzyło się niemożliwe. Zarówno Jonathan Rea, jak Alex Lowes, updali. Lowes nie pozbieral się już i odpadł z wyścigu, a Rea, chociaż udało mu się uruchomić motocykl, stracił bardzo dużo sekund do zawodników na punktowanych miejscach. Ostatecznie skończył wyścig na 14 miejscu. Pech Kawasaki splótł się ze świetną postawą i dużym szczęściem Ducati. Chaz Davies i Scott Redding pojechali fenomenalnie i ten pierwszy skończył na pierwszym miejscu, a drugi na drugim. Podium zamknął świetnie dysponowany podczas tego wyścigu Toprak Razgatlioglu. To nie koniec sensacji. Gdy wydawało się, że dwa triumfujące na czołowych miejscach Ducati przypieczętują zwycięstwo tej marki w tegorocznych zmaganiach WSBK, jako ósmy na mecie zameldował się Xavi Fores. Wystarczyło to, aby Kawasaki pokonało Ducati o zaledwie 1 punkt. Ta sytuacja z pewnością przejdzie do historii wyścigów WSBK. Dlatego też od klasyfikacji producentów WSBK zaczynamy wyniki ostatniej rundy sezonu 2020:
WSBK 2020 - klasyfikacja producentów na zakończenie sezonu:
1. |
KAWASAKI |
392 |
2. |
DUCATI |
391 |
3. |
YAMAHA |
330 |
4. |
HONDA |
166 |
5. |
BMW |
101 |
6. |
APRILIA |
4 |
Klasyfikacja końcowa zawodników WSBK w sezonie 2020:
Miejsce |
Zawodnik |
Liczba punktów łącznie |
Motocykl |
1 |
Jonathan Rea |
360 |
Kawasaki |
2 |
Scott Redding |
305 |
Ducati |
3 |
Chaz Davies |
273 |
Ducati |
4 |
Toprak Razgatlioglu |
228 |
Yamaha |
5 |
Michael Van Der Mark |
223 |
Yamaha |
6 |
Alex Lowes |
189 |
Kawasaki |
7 |
Michael Ruben Rinaldi |
186 |
Ducati |
8 |
Loris Baz |
142 |
Yamaha |
9 |
Alvaro Bautista |
113 |
Honda |
10 |
Leon Haslam |
113 |
Honda |
11 |
Garrett Gerloff |
103 |
Yamaha |
12 |
Tom Sykes |
88 |
Bmw |
13 |
Xavi Fores |
61 |
Kawasaki |
14 |
Federico Caricasulo |
58 |
Yamaha |
15 |
Eugene Laverty |
55 |
Bmw |
16 |
Leandro Mercado |
24 |
Ducati |
17 |
Marco Melandri |
23 |
Ducati |
18 |
Jonas Folger |
19 |
Yamaha |
19 |
Sandro Cortese |
14 |
Kawasaki |
20 |
Sylvain Barrier |
12 |
Ducati |
21 |
Maximilian Scheib |
11 |
Kawasaki |
22 |
Takumi Takahashi |
6 |
Honda |
23 |
Matteo Ferrari |
5 |
Ducati |
24 |
Christophe Ponsson |
4 |
Aprilia |
25 |
Roman Ramos |
4 |
Kawasaki |
26 |
Lorenzo Zanetti |
3 |
Ducati |
27 |
Valentin Debise |
2 |
Kawasaki |
28 |
Eric Granado |
1 |
Honda |
29 |
Xavier Pinsach |
1 |
Kawasaki |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze