Suzuki V-Strom 800 ma byæ jeszcze lepszy ni¿ V-Strom 650. Test, czy siê uda³o
Czasami w motocyklowym świecie zmiany przychodzą po cichu, bez wielkich fanfar. Tak właśnie stało się z Suzuki V-Strom 800 - motocyklem, który na pierwszy rzut oka może wydawać się jedynie kolejną wersją znanego modelu. Ale czy rzeczywiście?
Koniec epoki, początek nowej ery
Po ponad dwudziestu latach obecności na rynku, legendarny V-Strom 650 odszedł w niepamięć, nie mogąc sprostać wymaganiom normy Euro 5. Ale jak to zwykle bywa u Suzuki - koniec jednego rozdziału oznacza początek następnego. I tym razem japońscy inżynierowie postanowili nie poprzestawać na kosmetycznych poprawkach.
V-Strom 800 to odpowiedź na pytanie, które nurtowało wielu fanów marki: czy Suzuki zaprezentuje nowego "małego" V-Stroma. Odpowiedź brzmi: tak, ale z zastrzeżeniem - to już nie ten sam "mały" V-Strom, którego znaliśmy.
Serce V-Strom 800 - nowy silnik
Pierwsze, co rzuca się w oczy, to całkowita rewolucja w filozofii konstrukcyjnej. Zamontowano w nim oczywiście modny obecnie dwucylindrowy motor, ale tym razem z cylindrami ustawionymi w rzędzie. Maksymalna moc wynosi 84 KM, a maksymalny moment obrotowy - 78 Nm.
Suzuki pożegnało się z charakterystycznym silnikiem widlastym, który przez lata był wizytówką serii V-Strom. W zamian otrzymujemy rzędowy silnik Suzuki o pojemności 776 cm3, z rozrządem DOHC (z dwoma wałkami umieszczonymi w głowicy), 4 zaworami na cylinder.
Choć na papierze parametry mogą nie robić oszałamiającego wrażenia, to jak pokazują testy, trudno jest mu coś zarzucić. No, może poza odczuwalnymi wibracjami przenoszonymi na kierownicę i podnóżki. Ale czy to przypadkiem nie jest częścią charakteru każdego szanującego się dwucylindrowca?
Elektronika, która rzeczywiście służy
W przeciwieństwie do wielu współczesnych motocykli, które bombardują użytkownika nadmiarem elektronicznych gadżetów, Suzuki zachowało rozsądek. Zastosowano tu tylko te systemy, które naprawdę ci się przydadzą.
W bazowej wersji V-Strom 800 znajdziemy dwukierunkowy quickshifter, którego działanie - w mojej opinii - trzeba uznać, za więcej, niż poprawne. Do tego elektroniczna przepustnica z trybami jazdy i układ ABS z dwoma stopniami ingerencji. Szkoda tylko, że mimo elektronicznych przepustnic w wyposażeniu standardowym brakuje tempomatu - funkcji, która byłaby niezwykle przydatna podczas długich podróży.
Szczególnie warto docenić intuicyjność obsługi. W zegarach i nawigacji widzę same plusy i zero minusów. Intuicyjnie, przejrzyście, logicznie i wygodnie - tak oceniam systemy pokładowe. Nie wiem co można zrobić tu lepiej.
Jakość, która przekonuje
Oglądając najnowsze produkty z Hamamatsu, trudno oprzeć się refleksji nad przemianą, jaką przeszła marka. O ile w jakiś pokrętny sposób do mojej świadomości przeniknął przez lata stereotyp, że Suzuki jest najmniej starannie wykonaną marką z japońskiej czwórki, o tyle dziś wszystko zdaje się temu przeczyć.
Zarówno materiały, spasowanie, powłoki lakiernicze - wszystko stoi na poziomie, któremu trudno cokolwiek zarzucić. To motocykl budowany z myślą o latach eksploatacji, nie o efektownej prezentacji w salonie.
Miejski wojownik w szatach turysty
V-Strom 800 to wersja stworzona z myślą o miłośnikach asfaltu, ale szczególnie docenią go ci, którzy szukają uniwersalnego motocykla do codziennego użytku w mieście. W przeciwieństwie do bardziej terenowej odmiany DE, wersja drogowa koncentruje się na komforcie podczas długich podróży po utwardzonych drogach, ale równie dobrze sprawdza się w miejskim ruchu.
Motocykl otrzymał 19-calowe przednie koło (zamiast 21-calowego w wersji DE), co znacząco poprawia zwrotność. Mniejszy promień skrętu czyni z niego idealnego kompana w miejskich warunkach - można nim swobodnie manewrować na parkingach czy w ciasnych uliczkach. Węższa kierownica w porównaniu z typowymi motocyklami adventure znacznie ułatwia przeciskanie się w korkach, a dobrze wyważony motocykl nie sprawia problemów podczas jazdy z małą prędkością.
W miejskich realiach szczególnie przydaje się jego zaskakująca zwrotność. Pokonywanie studzienek czy krawężników nie stanowi problemu, a parkowanie - nawet w ciasnych miejscach - jest przyjemnością, nie udręką.
Światła i ochrona przed wiatrem
Standardowe oświetlenie LED sprawdza się doskonale w warunkach miejskich, zapewniając wystarczającą widoczność zarówno podczas dziennych, jak i nocnych przejażdżek po mieście. Jednak dla tych, którzy planują częste wypady poza miasto, warto rozważyć doposażenie V-Stroma w dodatkowe światła drogowe - standardowe oświetlenie może okazać się niewystarczające na ciemnych, pozamiejskich trasach.
Ochrona przed wiatrem zasługuje na pochwały, szczególnie podczas miejskiej jazdy i krótszych wyprawach. Dla długodystansowych podróżników warto rozważyć akcesoryjna wyższą szybę, która znacznie poprawi komfort podczas jazdy z większymi prędkościami.
Spalanie, które nie rujnuje budżetu
W czasach rosnących cen paliw, ekonomiczność staje się coraz ważniejszym kryterium. V-Strom 800 wypada w tej kwestii więcej niż przyzwoicie. Spalanie utrzymywało się dobrze poniżej 5 l/100 km, zwykle w okolicach 4,5-4,6 l/100 km i to mierzonego od tankowania do tankowania.
Charakterystyka silnika w praktycznym użytku
Rzędowy dwucylindrowec wymaga od kierowcy pewnego dostosowania stylu jazdy. Silnik nie lubi wysokiego biegu przy niskich obrotach - w takich sytuacjach potrzebna jest zmiana biegu na niższy, co początkowo może wymagać przyzwyczajenia się, szczególnie dla osób przesiadających się z innych konstrukcji.
Ta cecha w praktycznym użytku oznacza, że podczas jazdy po mieście czy w korkach warto aktywnie operować skrzynią biegów. Na szczęście dwukierunkowy quickshifter znacznie ułatwia to zadanie, pozwalając na płynną jazdę nawet w zmiennych warunkach ruchu.
Zbiornik o pojemności 20 litrów daje teoretyczny zasięg przekraczający 400 kilometrów - całkiem przyzwoicie jak na motocykl tej klasy.
Akcesoria do Suzuki V-Strom 800
Suzuki przewidziało szeroki wachlarz akcesoriów turystycznych. Dla tych, którzy planują dalekie wyprawy, dostępne są zestawy kufrów, które znacznie zwiększają możliwości bagażowe motocykla.
Czy V-Strom 800 to godny następca V-Stroma 650?
Pytanie, które nurtuje zapewne każdego miłośnika marki: czy V-Strom 800 zdoła zastąpić w sercach motocyklistów legendarną "sześćset pięćdziesiątkę"? Suzuki V-Strom 800 jest mocniejszy i bardziej zaawansowany od swojego poprzednika, ale jednocześnie zachowuje wszystkie cechy, za które użytkownicy V-Strom 650 kochają swoje motocykle.
To stwierdzenie brzmi jak dyplomatyczna odpowiedź, ale w przypadku Suzuki dyplomacja często idzie w parze z pragmatyzmem. Firma wie, czego oczekują jej klienci, i stara się te oczekiwania spełnić, nie gubiąc przy tym ducha oryginalnego modelu.
Podsumowanie
Suzuki V-Strom 800 to motocykl, który nie próbuje być rewolucyjny - i właśnie w tym tkwi jego siła. W czasach, gdy konkurencja ściga się w dodawaniu kolejnych elektronicznych wynalazków, Suzuki pozostaje wierne filozofii "po co komplikować, skoro można zrobić prosto i dobrze".
Niezależnie od tego dokąd i jak daleko chcesz zajechać, nowy V-Strom 800 będzie wiernym kompanem na długie lata. I chyba właśnie o to chodziło od samego początku - o stworzenie motocykla, który służy, a nie tylko imponuje.
Czy to oznacza, że V-Strom 800 to doskonały motocykl? Nie ma motocykli doskonałych. Ale czy to oznacza, że to dobry motocykl dla większości motocyklistów? Jak najbardziej. A czasami to właśnie wystarczy.
Suzuki V-Strom 800 Dane Techniczne
Typ silnika: 4-suwowy, 2-cylindrowy, rozrząd DOHC, chłodzony cieczą |
Pojemność skokowa: 776 cm³ |
Średnica x skok: 84 x 70 mm |
Maksymalna moc: 84 KM/62 kW przy 8500 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy: 78 Nm przy 6800 obr./min |
Stopień sprężania: 12,8:1 |
Układ paliwowy: wtrysk paliwa |
Układ zapłonowy: elektroniczny (tranzystorowy) |
Rozrusznik: elektryczny |
System smarowania: mokra miska olejowa |
Skrzynia biegów: 6-stopniowa |
Długość całkowita: 2255 mm |
Szerokość całkowita: 905 mm |
Całkowita wysokość: 1355 mm |
Rozstaw osi: 1515 mm |
Prześwit: 185 mm |
Skok kół: 150 mm |
Wysokość siedziska: 825 mm |
Masa w stanie gotowym do jazdy: 223 kg |
Zawieszenie przednie: widelec upside-down |
Zawieszenie tylne: pojedynczy element resorująco-tłumiący |
Hamulec przedni: dwie tarcze 310 mm, zacisk czterotłoczkowy |
Hamulec tylny: pojedyncza tarcza 260 mm, zacisk jednotłoczkowy |
Opony: przód 110/80 R19M/C 59V, tył 150/70 R17M/C 69V |
Pojemność zbiornika paliwa: 20 l |
Zużycie paliwa: 4,4/100 km (22,7 km/l) wg WMTC |
Emisja CO2: 104 g/km |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze