Suzuki GSX-8R test i opinia: Sportowe tradycje Suzuki i praktyczna wygoda na co dzieñ
Suzuki od lat kojarzona jest ze sportowymi motocyklami z serii GSX-R, nawiązującymi do osiągnięć tej marki w MotoGP. Te maszyny triumfowały na torach całego świata, a ich niebieskie barwy stały się synonimem sukcesu w sportach motorowych. Jednak to, co naprawdę wyróżnia Suzuki, to nie tylko spektakularne sukcesy sportowe, ale również motocykle, które od dziesięcioleci stanowią trzon oferty tej marki. Modele takie jak GSX-8R, który jest tegoroczną nowością, kontynuują tę tradycję, łącząc sportowy charakter z codzienną funkcjonalnością.
Nowa 2-cylindrowa rzędowa platforma silnikowa
Przez dekady trzonem oferty Suzuki były motocykle, takie jak Suzuki SV 650, V-Strom 650, o średniej pojemności, o średniej mocy, ale o ponadprzeciętnej użyteczności. Charakteryzowały się one również dużo niższą ceną niż flagowce w ofercie Suzuki. Taki właśnie jest GSX-8R. Opiera się on na nowoczesnej, dwucylindrowej rzędowej platformie, która po raz pierwszy pojawiła się w modelach A dventure Suzuki, takich jak V-Strom 800. Silnik o pojemności 776 cm³ generuje 85 KM, co jest wynikiem bardzo przyzwoitym dla motocykla tej klasy. Decyzja o rezygnacji z legendarnej widlastej dwójki, znanej z modeli SV650, wynikała z potrzeby dostosowania się do nowych norm emisji spalin, jak również z konieczności optymalizacji kosztów produkcji. Rzędowa dwójka jest po prostu tańsza w produkcji, co pozwala Suzuki oferować motocykle w atrakcyjnych cenach, nie rezygnując przy tym z jakości i osiągów.
Suzuki GSX-8R. Test i opinia Łowcy. Zobacz wideo »
Zawieszenie i hamulce Suzuki GSX-8R
Z przodu GSX-8R znajdziemy odwrócony widelec Big Piston Fork od Showa, który gwarantuje dobrą pracę, choć bez możliwości regulacji, co może być pewnym minusem dla bardziej wymagających użytkowników. Z tyłu znajduje się solidny aluminiowy wahacz, co w tej klasie cenowej nie jest standardem. Całość spina stalowa rama, która zapewnia odpowiednią sztywność i stabilność. Rama pomocnicza jest dokręcana do ramy głównej, to ułatwia późniejsze działania serwisowe, jeżeli uszkodzilibyśmy ten element. Motocykl wyposażony jest w sprawdzone 310 mm tarcze hamulcowe z czterotłoczkowymi zaciskami, co gwarantuje skuteczne hamowanie w każdych warunkach.
Ergonomia i codzienna przyjazność GSX-8R
Masa motocykla w stanie gotowym do jazdy wynosi 205 kg, co jest dobrym wynikiem jak na sprzęt o mocy 85 KM. Podczas jazdy czuć sporą dynamikę tego motocykla, a niska masa daje lekkość przy przekładaniu się z boku na bok. Za kierownicą GSX-8R jest nadzwyczaj wygodnie. Motocykl nie wymaga od kierowcy nadmiernego pochylania, co sprawia, że jest idealny na długie trasy oraz do codziennego użytku. Lusterka, choć umieszczone w oddaleniu, zapewniają dobrą widoczność, a pięciocalowy wyświetlacz TFT dostarcza wszystkich niezbędnych informacji, w tym mapy silnika, które można dostosować do warunków jazdy.
Czy Suzuki GSX-8R jest szybki na torze?
Mimo literki "R" w nazwie, GSX-8R nie jest typowym, agresywnym sportowcem. Jest to motocykl stworzony z myślą o codziennej użyteczności, ale który potrafi dostarczyć frajdy na torze. Sprawdzi się zarówno dla doświadczonych motocyklistów, jak i dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze sportową jazdą. Na torze motocykl jest przewidywalny, a obecność zaawansowanej elektroniki i kontroli trakcji pozwala na bezpieczne i kontrolowane przyspieszanie, co jest kluczowe dla mniej doświadczonych kierowców.
Wady Suzuki GSX-8R
GSX-8R nie jest motocyklem pozbawionym wad. Najbardziej zauważalną jest stosunkowo mały zbiornik paliwa o pojemności około 14 litrów, co ogranicza zasięg motocykla do około 200-250 km na jednym tankowaniu. Dla wielu użytkowników może to być uciążliwe, zwłaszcza przy częstych dojazdach do pracy.
Cena Suzuki GSX-8R na 2024 i podsumowanie
GSX-8R w podstawowej wersji kosztuje 44 900 zł, a z dodatkiem Travel Pack - 47 400 zł. Cena ta jest konkurencyjna, biorąc pod uwagę, co motocykl oferuje. Suzuki od lat buduje swoją reputację na niezawodności i solidności, co czyni GSX-8R atrakcyjną propozycją zarówno dla nowicjuszy, jak i bardziej doświadczonych motocyklistów.
Podsumowując, GSX-8R to motocykl, który łączy sportowy charakter z codzienną funkcjonalnością. Jest to pojazd, który z jednej strony nie zaskakuje swoją agresywnością, a z drugiej - oferuje wszystko, czego można oczekiwać od współczesnego motocykla średniej klasy. Jeśli szukasz motocykla, który będzie niezawodny, praktyczny, a jednocześnie pozwoli na odrobinę sportowej frajdy, GSX-8R z pewnością jest wart rozważenia.
Suzuki GSX-8R dane techniczne
Moc maksymalna |
85 KM/61 kW/8500 obr./min |
Długość całkowita |
2155 mm |
Wysokość całkowita |
1135 mm |
Prześwit |
145 mm |
Masa w stanie gotowym do jazdy |
205 kg |
Średnica i skok tłoka |
84 mm x 70 mm |
Stopień sprężania |
12,8:1 |
Rozrusznik |
Elektryczny |
Skrzynia biegów |
Sześciobiegowa |
Zawieszenie - tył |
Pojedynczy amortyzator, regulowane |
Hamulce - przód |
Tarczowe |
Opony - przód |
120/70ZR17M/C (58W) bezdętkowe |
Zapłon |
Elektroniczny (tranzystorowy) |
Norma Euro |
Euro 5 |
Zużycie paliwa (l/100km) (WMTC) |
4,2 l/100km |
Maksymalny moment obrotowy |
78 Nm/6800 obr./min |
Szerokość całkowita |
770 mm |
Rozstaw osi |
1465 mm |
Wysokość siedziska |
810 mm |
Typ silnika |
4-suwowy, 2-cylindrowy, chłodzony cieczą |
Pojemność silnika |
776 cm3 |
Zasilanie w paliwo |
Wtrysk paliwa |
System smarowania |
Wymuszony obieg, mokra miska olejowa |
Zawieszenie - przód |
Widelec upside-down, sprężyny śrubowe |
Kąt główki ramy/ wyprzedzenie |
25 stopni/ 104 mm |
Hamulce - tył |
Tarczowe |
Opony - tył |
180/55ZR17M/C (73W) bezdętkowe |
Pojemność zbiornika paliwa |
14 l |
Emisja spalin (g/km) (WMTC) |
99 g/km |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze