tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Suzuki GSX 400E. Bud¿etowy motocykl dla ka¿dego w latach 80. Historia, zdjêcia, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Suzuki GSX 400E. Bud¿etowy motocykl dla ka¿dego w latach 80. Historia, zdjêcia, dane techniczne

Autor: Lech Wangin 2025.02.21, 15:09 Drukuj

Motocykle o dużej pojemności i wysokich osiągach zawsze były obiektem marzeń i  podnosiły prestiż właściciela. Jednak nie mniej ważne były motocykle z niższych klas pojemnościowych.  Jako znacznie tańsze były dostępne dla szerszej, szczególnie zaś młodszej klienteli. Dla producentów były nie tyle źródłem prestiżu, co dochodu. Typowym przedstawicielem maszyn tego typu z lat 80. jest prezentowany na zdjęciach Suzuki GSX 400E.

Jeśli w latach 70. czy 80. byłeś na przykład studentem w którymś z krajów Europy Zachodniej, czy innej części cywilizowanego świata wolnej od komunizmu, z pewnością marzyłeś o dużym, ciężkim i szybkim motocyklu. Pozostawał on jednak w sferze marzeń. Skromne zarobki wystarczały na sfinansowanie zakupu maszyny z klasy pojemnościowej 400 ccm, a jeśli byłeś bardziej obrotny lub miałeś bardziej zamożnych rodziców mogłeś pozwolić sobie na zakup motocykla klasy 500 - 600 ccm. Dzięki przystępnej cenie i innym uwarunkowaniom typu stopniowane prawo jazdy, czy ceny ubezpieczeń motocykle klasy 400 ccm były bardzo popularne i każdy producent miał coś takiego w swej ofercie, a w niektórych krajach organizowano puchary wyścigowe oparte na motocyklach tego typu, co było dla wielu entuzjastów doskonałym sposobem na rozpoczęcie przygody ze sportem motocyklowym.

NAS Analytics TAG

Historia Suzuki GSX 400 rozpoczyna się w 1979 roku od modelu GSX 400E przeznaczonego na rynek japoński. Była to typowa jak na owe czasy maszyna turystyczno-sportowa, zbudowana według panujących wówczas kanonów, czyli chłodzony powietrzem silnik umieszczony w podwójnej kołyskowej ramie z rur stalowych z widelcem teleskopowym z przodu i dwoma amortyzatorami z tyłu. Silnik był w tym przypadku czterosuwowy, miał dwa cylindry, cztery zawory na cylinder, co było w owym czasie stosunkowo świeżym rozwiązaniem oraz sześciobiegową skrzynię. Maszyna była przy tym dość lekka, bowiem masa motocykla gotowego do jazdy nie przekraczała 200 kg, co musiało stanowić kolejną z zalet w oczach mniej doświadczonych motocyklistów.

Rok później GSX 400E zadebiutował w Europie. Silnik osiągał moc 44 KM, to znaczy taka była jej maksymalna wartość, bowiem w zależności od lokalnych uwarunkowań mogła się wahać w zależności od konkretnego rynku. Najbardziej skastrowane były  wersje przeznaczone na rynek niemiecki, gdzie większość egzemplarzy miała moc zaledwie 27 KM. Przy pełnej mocy motocykl osiągał prędkość w granicach 160 km/h i rozpędzał się do 100 km/h w 6 s, co było zupełnie przyzwoitym wynikiem, gwarantującym duże emocje tym, którzy nie dysponowali jeszcze bogatym doświadczeniem. Jednym słowem odpowiedni motocykl dla kogoś, kto przesiadał się ze 125 ccm i szukał pierwszego "dorosłego" motocykla. Maszyny z kategorii 400 były też idealne dla mniej wymagających jeźdźców, łącząc przystępną cenę i niskie koszty utrzymania z akceptowalnym i dającym już sporo frajdy poziomem osiągów.

Suzuki kontynuowało produkcję swojej dwucylindrowej "400" do 1987 roku. W tym czasie motocykl przeszedł kilka drobnych modyfikacji technicznych i stylistycznych, jednak ani jego osiągi ani ogólny charakter i podstawowe rozwiązania nie uległy zmianie. Począwszy od 1980 roku, obok podstawowej wersji E, można było również wybrać wariant GSX 400S z mini owiewką. Pierwsza istotna zmiana stylistyczna przychodzi w 1982 roku, kiedy zmianie ulega kształt karoseryjnej części motocykla. Kształt zbiornika paliwa przypomina linie znane z modelu Katana 650, a linie kanapy i boczków dopasowano do nowego zbiornika. Przednie zawieszenie otrzymało system Anti-dive zapobiegający nurkowaniu widelca podczas hamowania. Wydłużono wahacz o 40 mm. W główce ramy zastosowano łożyska stożkowe Wprowadzono również elektroniczny zapłon w miejsce mechanicznego, zmodyfikowano gaźniki i wydech, choć jego zewnętrzna forma nie uległa zmianie. Rok później zmieniono kształt ramion felg, a silnik od tego czasu malowany był na czarno.

Prezentowany na zdjęciach egzemplarz to model GSX 400 E z 1986 roku. Ponieważ maszyna była w doskonałym stanie żal było ją ciąć, więc zakres zmian jest właściwie symboliczny. Właściciel zamontował sportową kierownicę firmy PS Custom z Opola, owiewkę niemieckiej firmy Eibach, zmienił kanapę zachowując jednak oryginalny zadupek i wymienił kierunkowskazy. Jeśli chodzi o zmiany optyczne to dokonano jeszcze skrócenia przedniego błotnika i zmiany malowania. Silnik dostał ostrzejsze wałki rozrządu, a na tylnej feldze spoczywa nieco szersza opona. Motocykl jeździ i brzmi bardzo przyjemnie o czym miałem okazję przekonać się osobiście.     

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
01 Suzuki GSX 400E jazda
NAS Analytics TAG
02 Suzuki GSX 400E podczas jazdy
03 Suzuki GSX 400E na ulicy
04 Suzuki GSX 400E w akcji
05 Suzuki GSX 400E dynamicznie
06 Suzuki GSX 400E na drodze
07 Suzuki GSX 400E 1986
08 Suzuki GSX 400E tyl
09 Suzuki GSX 400E klasyk
10 Suzuki GSX 400E youngtimer
11 Suzuki GSX 400E piekny egzemplarz
12 Suzuki GSX 400E sesja zdjeciowa
13 GSX 400E z boku
14 Suzuki GSX 400E kokpit
15 Suzuki GSX 400E hamulec zacisk
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê