tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sporty motocyklowe w Polsce w roku 2021. Wy¶cigi, motocross, enduro, baja i inne. O planach PZM z Jackiem Bujañskim
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Sporty motocyklowe w Polsce w roku 2021. Wy¶cigi, motocross, enduro, baja i inne. O planach PZM z Jackiem Bujañskim

Autor: Marlena Dudek 2021.03.11, 11:42 Drukuj

Jacek Bujański, były zawodnik, który po wypadku w 1993 r. zamienił motocykl na quada, jest teraz Przewodniczącym Głównej Komisji Sportu Motorowego i zdradza nam co się dzieje w PZM.

Marlena: Nowy rok, nowe plany, jednak zanim do nich przejdziemy podsumujmy rok 2020, który był trudny dla nas wszystkich. Jak w czasie pandemii odnalazł się polski motorsport?

Advertisement
NAS Analytics TAG

Jacek Bujański: Niestety pandemia odcisnęła piętno również na polskim motorsporcie. Większość zawodów udało się po prostu przesunąć na drugą połowę roku, ale części nie byliśmy w stanie rozegrać np. rund, które zostały zaplanowane poza granicami Polski. Przed restartem sezonu mieliśmy spore obawy, czy uda się utrzymać wszystkie obowiązujące reżimy sanitarne, jednak organizatorzy i uczestnicy podeszli do tego tematu poważnie i profesjonalnie, nie dostaliśmy żadnych skarg dotyczących łamania obostrzeń. Przez dłuższy czas trwały spory, kim jest uczestnik wydarzenia sportowego, czy tylko zawodnik, czy również osoby z teamu. Rozwiązanie tego problemu pozwoliło na rozpoczęcie sezonu we wszystkich konkurencjach sportu motocyklowego. Problem związany z pandemią nie jest zerojedynkowy i nie polega tylko na uczestnictwie w zawodach. Wielka niepewność wokół obecnej sytuacji spowodowała niższą frekwencję przez kłopoty sponsorów niektórych zawodników.

Marlena: Sponsorzy, reklama, a gdzie w dobie koronawirusa jest publiczność?

Jacek Bujański: I to właśnie było najtrudniejsze, to był szok dla wszystkich, którzy od lat przychodzą na zawody, lub są ich organizatorami. W 2020 roku nie mogło być publiczności, ale na decyzje państwowe i obostrzenia nie mamy wpływu.

Marlena: Rok 2021 jest również opatrzony znakiem zapytania, nie wiemy czy będzie możliwość udziału kibiców w wydarzeniach sportowych. Czy będą jakieś transmisje z tych wydarzeń?

Jacek Bujański: Całe Supermoto i PitBiki będą najprawdopodobniej transmitowane. To jest ciekawa historia... dostałem telefon od ojca zawodnika, który startuje w Mistrzostwach Polski, a obecnie mieszka w Niemczech. Zapytał się mnie, co bym powiedział, jakby mi zaproponował, że załatwi relacje live z zawodów - oczywiście z uśmiechem na ustach się zgodziłem mówiąc, że jest niesamowity pomagając całej konkurencji.

Marlena: Z nadzieją patrzymy w przyszłość, co PZM przygotował na rok 2021? Jakie wydarzenia się odbędą, których nie można przegapić?

Jacek Bujański: Zacznijmy od wyścigów motocyklowych, które mocno przeżyły pandemię i miały okazję rozegrać tylko jedną rundę, w tym sezonie będą trzykrotnie startować w Poznaniu i dwukrotnie wyjeżdżając za granicę - Słowacja Ring, Most. Mniejsza liczba rund za granicą daje możliwość udziału zawodnikom, którzy mają mniejsze budżety. Klasyki pojadą na torze w Poznaniu i na małych torach w Radomiu, Bydgoszczy, Koszalinie. Będą już kolejny rok Mistrzostwa Polski Orlen MX MP w ilości 5. rund, zaczynamy sezon 6. czerwca w Gdańsku, następnie Stryków, Olecko, Lipno, znowu Gdańsk i kończymy w Więcborku. Gdańsk będzie również miejscem, gdzie odbędą się eliminacje Mistrzostw Europy w Motocrossie w klasach 65 i 85. Trochę innowacji wprowadzamy w Puchar Polski, ponieważ od kilkunastu lat cała aktywność motocrossowa przesuwa nam się na północ. Naszym założeniem jest, żeby ją "wyrównać" i każda z czterech rund będzie teraz w innej "strefie" geograficznej (północna, południowa, zachodnia i centralna). Jeśli tylko pandemia nam na to pozwoli to cel zostanie osiągnięty. Chcemy również ożywić tor motocrossowy w Cieszynie, jest to jedyny tor, którego właścicielem jest PZM. Automobilklub Cieszyński podjął się tego zadania i odtworzył infrastrukturę obiektu, zaczynamy od organizacji w tym miejscu Pucharu Polski, a następnie mamy nadzieję na Mistrzostwa Polski. Co do enduro to mamy podobną sytuacją jak z motocrossem, największa motocyklowa aktywność jest na południu Polski, a wszystkie zawody organizowane były na północy. Szukając rozwiązania tego problemu trafiliśmy do Wrocławia i poligonu znanego z Rajdów Jelcza oraz Nowego Kościoła, okolice Jeleniej Góry. Sezon (jeżeli pandemia pozwoli) będzie składał się z 6 rund, dodatkowo mamy Mistrzostwa Europy w Kielcach (18-19.09.2021), z którymi mieliśmy nie lada wyzwanie, bo stworzyliśmy kalendarz, a tu nagle dowiadujemy się, że są nowe Mistrzostwa Świata Hard Enduro i mają się odbyć w ten sam weekend, 150 km od Kielc. Dzięki pracy i negocjacjom organizatora naszej rundy, Mistrzostwa Świata Hard Enduro przesunięto ostatecznie o tydzień wcześniej. Nowa konkurencja w Hard Enduro zastąpi w naszych zawodach dotychczasowe Super Enduro i na początek planujemy 3 rundy Mistrzostw Polski połączonych z Pucharem Polski.

Cross Country jest na podobnym poziomie jaki był, mamy 7 rund w całej Polsce, zaczynając od Kwidzyna, następnie Kalisz Pomorski, Kleszczów, Połczyn Zdrój, Ostróda, Lidzbark Warmiński i Głogów. Pomimo pandemii możemy pochwalić się wzrostem zainteresowania Rajdami Baja, a to dlatego, że pierwszy raz zrobiliśmy Mistrzostwa Polski, uwolniło to miejsca dla zawodników w Pucharze Polski. Mamy nadzieję, że dalej będzie się to rozwijało. Trial, czyli artyści skaczący po skałkach będą mieli pięć rund. Co ciekawe, ta konkurencja przeszła suchą stopą przez czas pandemii, bo rozegrano wszystkie zaplanowane rundy. Mamy cichą nadzieję, że będzie to się dalej rozwijało, bo prawdopodobnie w 2023 roku w środku Krakowa będziemy organizowali zawody na motocyklach elektrycznych. Wystartowaliśmy z mini motocyklami - pitbike, gdzie w Pucharze Polski potrafiło wystartować ponad 100 zawodników. Jest to miejsce, gdzie można odkryć wiele młodych talentów, dlatego żużel mocno przygląda się dzieciom, które tam startują.

Marlena: A jak zdobyć licencję zawodnika? Jak zacząć?

Jacek Bujański: Samo zdobywanie licencji jest mocno uproszczone, zdajemy sobie sprawę, z tego, że chcielibyśmy zachęcać do sportu, a nie zniechęcać ciężkimi egzaminami. Trzeba się zgłosić z badaniami lekarskimi do zawodów Pucharu Polski ze sprzętem i wyposażeniem zgodnym z regulaminem technicznym. Egzamin teoretyczny zdaje się z przepisów, które obowiązują, a egzaminem praktycznym jest ukończenie zawodów i wtedy można wystąpić o licencję. Jeśli osoba jest niepełnoletnia potrzebna jest zgoda obojga rodziców. Nie może być tak, że tatuś wpadł w zachwyt, a mamusia nic nie wie. To musi być przemyślana i odpowiedzialna decyzja. Początkowo, gdy chcieliśmy uruchomić licencję Pitbike Kadet to ogromnym problemem było ubezpieczenie. Firmy ubezpieczeniowe nie reagowały z entuzjazmem o chęci wręczenia licencji ośmiolatkom. Dostosowanie wielkości i masy pojazdu do dziecka jest bardzo ważnym elementem i zwracamy na to uwagę dopasowując klasy do wieku dziecka. Statystyki ubezpieczycieli są bardzo korzystne - ilość wydanych licencji zawodnika i ilość zgłoszonych incydentów pokazuje, że nie robimy nic co źle wpływa na zdrowie młodego pokolenia. Sport rozwija i uczy dbałości o sprzęt, przygotowuje dziecko fizycznie i psychicznie, uczy jak radzić sobie ze stresem, co więcej może spowodować, że dziecko uda się w końcu oderwać od komputera.

Marlena: Dziękuję za rozmowę i redakcja Ścigacz.pl życzy powodzenia wszystkim zawodnikom w sezonie 2021!

Jacek Bujański: Dziękuję za rozmowę.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê