Samochód może potrącić pieszego pomimo odblasków. Zaskakujące wnioski po testach systemów bezpieczeństwa
Współczesne samochody są wyposażone w zaawansowane systemy, które pozwalają uniknąć kolizji z różnymi obiektami. Nowe technologie chronią też pieszych, ale z najnowszych badań wynika, że nie zawsze są w stanie to zrobić. Amerykański Insurance Institute For Highway Safety przeprowadził testy z użyciem elementów odblaskowych.
Już od przedszkola dzieci są uczone tego, że warto mieć ubrania lub plecaki z elementami odblaskowymi. Boczne odblaski są też obowiązkowe w motocyklach i rowerach. Okazuje się jednak, że choć pomagają one kierowcom dostrzec niechronionych uczestników ruchu drogowego, to samochodowa elektronika może ich nie dostrzegać.
W swoim badaniu IIHS użył trzech samochodów z roku modelowego 2023 i są to Honda CR-V, Mazda CX-5 i Subaru Forester. Cała trójka należy do najpopularniejszego obecnie segmentu aut, więc wybór nie jest przypadkowy. Pierwsze testy przeprowadzono z użyciem manekinów imitujących dzieci i dorosłych, ubranych w czarne koszulki i niebieskie spodnie. To standardowa procedura IIHS.
Na potrzeby nowych badań wybrano kilka zestawów ubrań. Pierwszy to czarna bluza i czarne spodnie, druga to kurtka z odblaskami i czarne spodnie, a trzeci - czarna bluza i spodnie z odblaskami. Wzór odblasków był podobny do tego, który jest używany przez pracowników służb drogowych. Do tego zainscenizowano drogę bez żadnego oświetlenia z wyjątkiem przejścia dla pieszych oświetlonego lampą o mocy 10 luksów i 20 luksów. Ta druga wartość jest wymagana przez przepisy federalne. Żarówka o mocy 10 luksów odpowiada światłu płomienia świecy, która znajduje się w odległości 1 metra. Przy 20 luksach można rozpoznać kształt znajomych twarzy.
Wnioski są dość szokujące. Honda uderzyła w manekina w 84 proc. przypadków, Mazda - w 88 proc., ale za to Subaru zaliczyło negatywnie tylko jedną próbę. Honda i Mazda w ogóle nie zwolniły, kiedy na przejściu znalazł się pieszy w odblaskach na kończynach. Kiedy manekin był ubrany na czerwono Mazda i Honda zwalniały, kiedy miały włączone światła drogowe. Przy światłach mijania i oświetleniu o mocy 10 luksów Honda w ogóle nie zwolniła, Mazda zwalniała o 1/3. W ogólnym rozrachunku najlepiej wypadło Subaru. To pokazuje, że każdy system działa inaczej, więc nie wiadomo, jak zachowują się auta pozostałych marek i czy po zmroku systemy zadziałają, jak powinny.
- Umieszczenie i poruszanie się pasków odblaskowych na stawach i kończynach pozwala kierowcom szybko rozpoznać wzór poruszania się. Niestety, poruszające się paski nie dają tego samego efektu w przypadku systemów, które mają zapobiegać zderzeniom z pieszymi i prawdopodobnie wprowadzają je w błąd - podsumował David Kidd, autor badania i starszy naukowiec w IIHS.
- To niepokojące martwe pole. Żeby wykorzystać potencjał systemów, muszą one współpracować z innymi środkami bezpieczeństwa, które są w powszechnym użyciu - dodał David Harkey, prezes IIHS.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze