Salsbury Model 85 wygląda jak żelazko, ale miał się prowadzić jak samochód. Czy to się udało?
Na pierwszy rzut oka może wydawać się, że ten pojazd to samoróbka wykonana przez wielbiciela starych żelazek, ale mamy tu do czynienia z seryjnie produkowanym jednośladem amerykańskiej marki Salsbury.
Może i jest piękny inaczej, ale Model 85 z 1947 roku miał kiedyś stać się dwukołową muzą dla tysięcy wielbicieli motoryzacji. Tak się nie stało, za to teraz ten krótki rozdział dwukołowej historii jest prawdziwym rarytasem dla kolekcjonerów.
Salsbury to marka, która rozpoczęła swoją działalność w latach 30-tych ubiegłego wieku, oferując tani transport dla Amerykanów zmęczonych wojną i pragnących czegoś nowego. Założyciel firmy E. Foster Salsbury, najpierw zaproponował rodakom model Salsbury Aero Motor Glide z 1936 roku, ale wyprodukowano tylko nieco ponad dwadzieścia egzemplarzy tego premierowego pojazdu, bo zainteresowanie było znikome.
Model 85, a dokładnie egzemplarz z 1947 roku, jest znacznie bardziej zaawansowany i ma pewne cechy wspólne z wczesnymi Vespami. Rama typu step-through nie wymaga od użytkownika przekładania nogi, co miało niebagatelne znaczenie dla pań, dla których ewentualność, że ktoś zobaczy nieosłonięte kolana lub, broń Panie Boże, uda, była niedopuszczalna.
Od strony mechanicznej "85" jest wyposażony w przekładnię CVT, ale nie jest to przekładnia bezstopniowa. CVT Salsbury'ego jest skrótem od "constant velocity transmission", a nie od "continuously variable transmission".
Silnik pojazdu został umieszczony centralnie, natomiast najciekawszy jest fakt, że w przeciwieństwie do większości nowoczesnych silnikowych jednośladów, Model 85 posiada przepustnicę i hamulec montowane na podeście - bardzo podobnie jak w samochodzie. Założenie projektowe było takie, że dzięki temu schematowi sterowania, klienci posiadający samochody będą mogli łatwiej przyzwyczaić się do jazdy na dwóch kółkach.
Chłodzony wentylatorem silnik o pojemności 320 cm3 miał moc sześciu koni mechanicznych, a jego prędkość maksymalna wynosiła około 100 km/h na godzinę, czyli całkiem sporo.
Rzadkość występowania odgrywa obecnie niemałą rolę w uroku Modelu 85. Skuter był produkowany tylko w latach 1947-1950, a z linii montażowej zjechało mniej niż tysiąc egzemplarzy. W tamtych czasach Model 85 był sprzedawany w cenie 800 dolarów. Obecnie egzemplarz ze zdjęć wystawiony jest na aukcji Bring a Trailer.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze