tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 SYM ADX TG 400. Pierwszy dobry konkurent Hondy ADV 350. Test, opinia, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

SYM ADX TG 400. Pierwszy dobry konkurent Hondy ADV 350. Test, opinia, dane techniczne

Autor: Wojtek Grzesiak 2024.10.09, 13:19 Drukuj

Globalne wyniki sprzedaży Hondy X-ADV oraz ADV 350 pokazują, że jest całkiem spora grupa osób, które chcą przeżywać przygody na motocyklach, ale jednocześnie oczekują komfortu i praktyczności oferowanych przez maksi skutery. Przez długi czas w kategorii maksi skuterów adventure nie było żadnej konkurencji, ale teraz na scenę wkracza SYM z modelem ADX TG 400, który miałem okazję przetestować.

Marka SYM ma w swojej ofercie przede wszystkim skutery podążające za rynkowymi trendami, ale testowany przeze mnie w ubiegłym roku model MAXSYM TL 508 pokazał, że producent nie boi się eksperymentować. To odważny atak na Yamahę TMAX oraz Kymco AK550. Podczas ubiegłorocznych targów EICMA producent przedstawił kolejny ciekawy model, a mowa o ADX TG 400, który jest reklamowany jako maksi skuter dla poszukiwaczy przygód.

NAS Analytics TAG

ADX TG czyli tygrys szablozębny

Podczas prezentacji teoretycznej przedstawiciele producenta opowiedzieli nam trochę o samym skuterze. Jego stylistyka bazuje na motywie tygrysa szablozębnego, który był inspiracją dla całego projektu jako zwierzę śmiałe, które nie uznaje przeszkód. Nawet jeśli odstawimy na bok marketingową gadkę, to trzeba przyznać, że SYM ADX TG 400 już samym wyglądem zdradza, że nie jest kolejnym maksi skuterem.

Z profilu przypomina motocykle klasy adventure. To sprzęt, który może się podobać i nawet jeśli nie we wszystkich wzbudzi respekt, to na pewno pobudzi ciekawość. Kanapa jest dzielona i ma mocne wsparcie dla pośladków kierowcy, a dodatkowo obszyto ją materiałem o zwiększonej przyczepności. Kierownica jest typowo motocyklowa, więc można z łatwością zamontować na niej uchwyt smartfona lub nawigację. Podesty są wystarczająco długie, żeby znaleźć wygodną pozycję dla stóp. Ogólna pozycja jest neutralna, co ułatwia kontrolę nad skuterem. Jedyny ergonomiczny minus to wysokość tunelu, która sprawia, że ani razu nie udało mi się wsiąść tak, żeby nie kopnąć w plastiki.

Szyba ma dwustopniową regulację wysokości i w najwyższym położeniu sprawdza się przyzwoicie, chociaż można odczuć powiewy wiatru na czubku kasku. Regulacja odbywa się ręcznie i trzeba zsiąść ze skutera, żeby obsłużyć jej mechanizm. Bardzo dobrze sprawdzają się też osłony dłoni. Choć miałem przewiewne rękawice, to prawie w ogóle nie czułem powiewu wiatru. Warto dodać, że osłony są elementem wyposażenia standardowego.

Przemyślana robota SYMa

Teraz czas na jeden z dwóch głównych punktów programu, a jest nim podwozie. Konstrukcyjnie SYM ADX TG 400 jest oparty na tym samym przepisie, co MAXSYM TL 508. Jest więc rurowa rama w kształcie kołyski, widelec upside-down i motocyklowy wahacz.

Różnica jest jednak taka, że w modelu ADX TG 400 aluminiowy wahacz wydłużono o 20 proc. przy jednoczesnym zachowaniu tej samej masy, a więc 7 kg. Do tego mamy centralnie umieszczony amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. Producent chciał wydłużyć wahacz i jednocześnie zachować krótki rozstaw osi. Ten wynosi 1535 mm, więc misja zakończyła się powodzeniem. Z przodu zamontowano widelec upside-down bez żadnych możliwości regulacji. Żeby pomieścić przednie zawieszenie producent zrezygnował ze schowków przy kolanach.

Dla porządku warto też wspomnieć, że skok przedniego zawieszenia wynosi 140 mm, a tylnego - 115 mm. Prześwit z kolei wynosi 160 mm. Te liczby mogą niepokoić w kontekście zdolności terenowych modelu ADX TG 400, ale spokojnie, inżynierowie z Tajwanu o wszystkim pomyśleli. Na asfalcie skuter prowadzi się jak motocykl i próżno tu szukać zachowań typowych dla skuterów, włącznie z tym, że nie ma charakterystycznej podsterowności podczas hamowania w zakręcie.

Prześwit na poziomie 160 mm w połączeniu z terenem może brzmieć przerażająco, ale zawieszenie jest tak zestrojone, że nawet na mocnych wybojach ciężko je dobić. Podczas jazdy wrażenia akustyczne zapewniane przez kamienie sprawiały, że miałem wrażenie, że zaraz o coś uderzę. Kiedy jednak zobaczyłem filmy i zdjęcia z jazdy, to okazało się, że było jeszcze sporo miejsca.

Koła mają średnicę 15 cali z przodu i 14 cali z tyłu. Producent postawił na szutrowo-drogowe opony Maxxis, które w wysokich temperaturach zapewniały przyzwoitą przyczepność, nawet na śliskim greckim asfalcie. Przy mocniejszym pochyle dało się jednak wyczuć nutkę niepewności, ale raczej dopatrywałbym się tu winy nawierzchni. Układ hamulcowy ma jedną tarczę z przodu i jedną z tyłu, co w zupełności zdaje egzamin. Nie ma tu nic nadzwyczajnego, ale też nie ma niczego, do czego można się przyczepić. Jest neutralnie, i dobrze. To wszystko przy masie 213 kg z płynami i paliwem.

SYM ADX TG 400 - zero wibracji, maksimum zabawy

Drugim głównym punktem programu jest niezwykle przemyślany silnik o maksymalnej mocy 35 KM. Zastosowano w nim dwa wałki wyrównoważające, które sprawiają, że wibracje są praktycznie niewyczuwalne. Są też dwie pompy oleju, zapewniające silnikowi równomierne smarowanie w każdych warunkach. Wreszcie jest też system zmiennych faz otwarcia zaworów dolotowych. Maksymalny moment obrotowy wynosi 37 Nm i jest dostępny przy 5500 obr./min, ale już przy 4500 obr./min do dyspozycji jest 90 proc. tej wartości. Wisienką na szczycie tortu jest napęd na łańcuch.

Tyle teorii, a w praktyce silnik faktycznie pracuje aksamitnie i nie jest podatny na wibrowanie. Daje się również odczuć moment, kiedy do gry wkraczają zmienne fazy otwarcia zaworów dolotowych, ponieważ wtedy przyspieszenie staje się bardziej agresywne, a oprócz tego zmieniają się również wrażenia akustyczne. Płynne przyspieszenie jest też możliwe za sprawą automatycznego, mokrego sprzęgła.

Inspektor (prawie)gadżet, czyli o wyposażeniu skutera ADV od SYMa

SYM nie zapomniał też o elektronice i tu z jednej strony dzieją się ciekawe rzeczy, a z drugiej - pojawia drugi po wysokim tunelu minus, który muszę wytknąć ADX TG 400. Zacznę jednak od tego, na co może liczyć kierowca. Układ ABS jest obsługiwany przez moduł Bosch 10.3MB. Jeżeli chcecie zaszaleć, to możecie wyłączyć kontrolę trakcji i ustawić ABS w trybie off-road, który rozłącza działanie układu dla tylnego koła.

Minusem w kwestii elektroniki modelu ADX TG 400 jest wyświetlacz, który mocno trąci myszką. To trochę jakby zatrudnić kogoś na stanowisku handlowca, dać mu nowego i błyszczącego laptopa oraz Nokię 3310. Skoro SYM ADX TG 400 jest skuterem na przygodę, to aż prosi się o wyświetlacz z obsługą nawigacji i modułem Bluetooth. Tego niestety tutaj zabrakło. W ramach pocieszenia można łatwo zamontować smartfon na kierownicy i uzupełniać stan jego baterii wygodnie umieszczonym gniazdem z technologią szybkiego ładowania. Nie zapomniano natomiast o systemie bezkluczykowym, który działa wygodnie i intuicyjnie.

SYM ADX TG 400 kontra Honda ADV 350  - to nie są ćwiczenia

Choć spędziłem z modelem ADX TG 400 tylko kilka godzin, to mogę bez ściemy powiedzieć, że jest śmiałym atakiem na Hondę ADV 350, a w kwestii prowadzenia przebija produkt Japończyków. Bardzo podoba mi się, że SYM z jednej strony ma rozsądną ofertę, a z drugiej - inżynierowie z Tajwanu lubią zaszaleć i na dodatek dostają na to budżet. Dzięki temu powstają takie produkty jak ADX TG 400.

W momencie pisania tekstu nie ma jeszcze informacji na temat tego, kiedy pojawi się w Polsce i ile będzie kosztował. Widać, że producent celuje raczej w sezon 2025. Na koniec testów dostaliśmy jeszcze do wypełnienia elektroniczne ankiety, żeby określić, co nam się podobało, a nad czym trzeba jeszcze popracować. To oznacza, że do salonów trafi bardzo przemyślany produkt, którym warto się zainteresować. Ja z kolei nie mogę się doczekać kolejnych śmiałych projektów marki SYM.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
01 Sym ADX TG 400 jazda test
NAS Analytics TAG
02 Sym ADX TG 400 test skutera
03 Sym ADX TG 400 jazda maxi skuter
04 Sym ADX TG 400 na drodze
05 Sym ADX TG 400 test
06 Sym ADX TG 400 jazda po asfalcie
07 Sym ADX TG 400 test maxi skutera
08 Sym ADX TG 400 jazda w terenie
09 Sym ADX TG 400 offroad
10 2024 Sym ADX TG 400 w terenie
11 terenowy skuter Sym ADX TG 400
12 Sym ADX TG 400 Wotek Grzesiak
13 Sym ADX TG 400 na winklu
14 Sym ADX TG 400 podczas jazdy
15 tak jezdzi Sym ADX TG 400
16 Sym ADX TG 400 na rok 2024
17 Sym ADX TG 400 skuter test
18 Sym ADXTG400 test
19 ADX TG 400 Sym 2024
20 offroad Sym ADX TG 400
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê