Runda WSBK w Jerez - powrót na tor im. Angela Nieto i nowe opony Pirelli
Już w najbliższy weekend karuzela World Superbike zawita na hiszpański tor Jerez, na którym ostatni raz widziano ją dwa lata temu. Firma Pirelli, oficjalny dostawca opon dla tej serii wyścigowej, przygotowała dla zawodników kilka nowych opcji, w tym zupełnie nowy rodzaj miękkiej opony na tył.
Tor w Jerez, którego patronem jest zmarły dwa lata temu legendarny hiszpański zawodnik Angel Nieto, został otwarty w grudniu 1985 roku. Na początku lat 90 dokonano jego niewielkiej przebudowy na zakręcie Sito Pons i szykanie Senna, poprawiającej bezpieczeństwo zawodników, która ustaliła ostateczną długość nitki na 4428 metrów. W 2002 roku wydłużono pitlane i zbudowano utwardzone wyjazdy awaryjne. W 2008 zmieniono nawierzchnię, która przetrwała aż 9 lat, do 2017 roku, kiedy to położono całkiem nowy asfalt.
Tor Jerez ma ciekawą konstrukcję - składa się z kilku długich prostych, stanowiących aż 69% jego długości, połączonych 13 ciasnymi zakrętami. Prosta startowa ma 600 metrów długości jest nieco szersza niż reszta toru - 12 zamiast 11 metrów. W zgodnej opinii ekip i zawodników, jest to jeden z najbardziej wymagających obiektów na świecie i najtrudniejszych punktów w kalendarzu wszystkich rywalizujących tam serii wyścigowych, w tym WSBK i MotoGP.
Mistrzostwa świata motocykli produkcyjnych wracają tu po roku przerwy - w sezonie 2018 runda w Jerez została zastąpiona wyścigami na czeskim torze Brno. Z pewnością będziemy świadkami emocjonującej walki pomiędzy dominującym w tym roku Alvaro Bautistą na Ducati i wielokrotnym mistrzem Jonathanem Rea na Kawasaki, który w czasie ostatniej rundy na torze Imola przełamał w końcu impas i wygrał pierwszy wyścig w tym sezonie. W czasie szóstej rundy odbędzie się ponadto dodatkowy wyścig klasy SSP300, który wyrówna punktowe zaległości po odwołanym z powodu złej pogody wyścigu we Włoszech.
Oficjalny dostawca opon dla cyklu WSBK, firma Pirelli, przywiezie na andaluzyjski tor ponad 3,5 tysiąca sztuk wyczynowego ogumienia. Dla klasy Superbike przygotowano łącznie 8 rodzajów opon, wszystkie w nieco zwiększonym rozmiarze - 125/70 na przód i 200/65 na tył. Nowością jest rozwojowy model miękkiej opony na tył SC0 X1351, charakteryzujący się większą powierzchnią styku z asfaltem, niż standardowe SC0.
Pirelli stworzyło również supermiękkie opony X0684 na krótki niedzielny wyścig Superpole. Zawodnicy klasy Supersport będą mieli do wyboru cztery modele opon - dwa na przód i dwa na tył, z możliwością wyboru tylnej w rozmiarze 180/60 lub 190/60.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze