tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Rumuñscy motocykli¶ci nie ¿artuj±. Konkretne zmiany prawa s± ju¿ w grze
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Rumuñscy motocykli¶ci nie ¿artuj±. Konkretne zmiany prawa s± ju¿ w grze

Autor: Andrzej Sitek 2025.06.13, 10:50 Drukuj

MotoADN, jedna z najprężniejszych organizacji motocyklowych w kraju i członek FEMA, wyszła z inicjatywą, która ma szansę realnie zmienić codzienność wszystkich jeżdżących na dwóch kółkach. Projekt ustawy został oficjalnie zgłoszony do parlamentu, a wszystko zaczęło się podczas Expo MOTO Bucharest 2025.

Co konkretnie proponują rumuńscy motocykliści? Przede wszystkim dostęp do pasów dla komunikacji miejskiej - bo skuter czy motocykl to też pojazd, który odciąża zatłoczone ulice. Dalej: dedykowane miejsca parkingowe dla jednośladów, bo dosyć już parkowania w szczelinach między koszami na śmieci a hydrantami. Jest też postulat legalizacji przejeżdżania między samochodami w korku, czyli coś, co w praktyce robi każdy motocyklista, ale co w wielu miejscach wciąż budzi kontrowersje. I wreszcie, specjalne strefy przed linią świateł, gdzie motocykliści mogą bezpiecznie ustawić się na starcie.

NAS Analytics TAG

Wszystko to nie tylko brzmi rozsądnie, ale też ma swoje naukowe podstawy. Razvan Pavel, prezes MotoADN, powołuje się na belgijskie badania, według których jeśli tylko 10 procent kierowców przesiądzie się na motocykle lub skutery, czas oczekiwania w korkach może zmaleć aż o 40 procent. Nawet jeśli nie wszyscy mogą zrezygnować z auta, bo wiadomo; dzieci, zakupy, teściowa na tylnym siedzeniu, to warto wspierać tych, którzy mogą i chcą jeździć na dwóch kółkach. Bo to działa z korzyścią dla wszystkich użytkowników dróg.

Ionut Mosteanu, poseł rumuńskiego parlamentu, otwarcie przyznał, że projekt wspiera z pełnym przekonaniem. Według niego motocykle to przyszłość miejskiej mobilności - szybszej, przyjaźniejszej dla środowiska i zdecydowanie bardziej uśmiechniętej. Bo jak sam powiedział: "Na motocyklu docierasz na miejsce szybciej, z uśmiechem na twarzy i generujesz mniej korków oraz zanieczyszczeń".

Dzięki zaangażowaniu polityków i potężnemu wsparciu środowiska motocyklistów MotoADN może teraz iść dalej, czyli ku wdrożeniu tych zmian w życie. I nie chodzi tu tylko o drobne korekty przepisów. Chodzi o nowe podejście do motocyklisty jako pełnoprawnego uczestnika ruchu drogowego, a nie zło konieczne między SUV-em a tramwajem. Rumuńscy motocykliści pokazali, że potrafią mówić jednym głosem i walczyć o swoje prawa. To inspirujące i warto czerpać z takich przykładów. Również u nas.

 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê