tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Radary w motocyklach i samochodach mogą być niebezpieczne. Nowe technologie stworzyły nowy problem
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Radary w motocyklach i samochodach mogą być niebezpieczne. Nowe technologie stworzyły nowy problem

Autor: Wojciech Grzesiak 2022.11.02, 14:41 Drukuj

Hamowanie fantomowe to pojęcie brzmi jak problem pierwszego świata, ale są już pierwsze pozwy sądowe związane z tym zjawiskiem. Okazuje się, że nowe pomoce elektroniczne, które mają zapewniać bezpieczeństwo kierowcy i wszystkim dookoła, stworzyły nowe problemy.

Hamowanie fantomowe to zjawisko, które oznacza, że pojazd wyposażony w radar umożliwiający m.in. wykrywanie przeszkód i rozpoczęcie manewru hamowania, gdy kierowca nie reaguje, aktywuje hamulce, choć nie ma ku temu powodów, ponieważ droga przed nim jest pusta lub poprzedzający pojazd nie rozpoczął manewru hamowania. Okazuje się, że do takich sytuacji dochodzi bardzo często. Sam również kilka razy doświadczyłem tego na własnej skórze, kiedy jadąc samochodem z włączonym aktywnym tempomatem i mając przed sobą pustą drogę ekspresową nagle załączył się sygnał alarmowy i załączyły hamulce.

NAS Analytics TAG

Na razie najgłośniejsza sprawa dotyczy Tesli. Jak informuje Interia, amerykański urząd ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego (NHTSA) wszczął w lutym dochodzenie w sprawie 416 tys. samochodów tego producenta wyprodukowanych w latach 2021 - 2022. Dotyczy ona właśnie hamowania fantomowego. Do NHTSA wpłynęły 354 skargi w tej sprawie. Okazuje się jednak, że na występowanie tego zjawiska skarżą się także właściciele samochodów innych marek i tu wymieniane są Honda, Mercedes, Volvo i Nissan.

Technologie radarowe trafiły także do motocykli, gdzie pojawił się już aktywny tempomat, który podobnie jak w samochodach steruje nie tylko pracą silnika, ale również układu hamulcowego. W przypadku motocykli na razie nie mówi się jednak o systemie hamowania awaryjnego, który powoduje problemy w samochodach, chociaż w 2017 r. Honda opatentowała takie rozwiązanie.

Jak to wygląda w praktyce obecnie? Na przykład w BMW R 1250 RT motocykl hamuje do przeciążenia nie większego niż 0,5 G, co stanowi połowę mocy hamulców w tym modelu. Dodatkowo hamulec nie jest załączony na dłużej niż 1,5 s. System bierze również pod uwagę pochylenie motocykla w zakręcie i tu np. w Ducati aktywny tempomat działa do pochylenia pod kątem 50 stopni.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę