tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Romet MC-1. Prototypowy motorower . Czy to enduro, czy motocross? Opis, dane techniczne
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Romet MC-1. Prototypowy motorower . Czy to enduro, czy motocross? Opis, dane techniczne

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.04.23, 15:46 Drukuj

W roku 1979 powstał prototypowy motorower Romet MC-1. Na bazie ramy seryjnego Rometa zbudowano niespotykany dotąd w ofercie bydgoskiej fabryki motorower typu enduro. Główny nacisk, przy tworzeniu tej konstrukcji, położono na elementy resorujące zawieszeń, bo to one stanowiły sedno jazdy po bezdrożach. Co do typu MC-1 pojawiały się różne zdania, jedni twierdzili, że jest to "enduro", inni upierali się, że to typowy "motocross". Nie jestem w stanie rozstrzygnąć tego sporo - tak czy inaczej Romet MC-1 został stworzony do sportowej lub rekreacyjnej jazdy po bezdrożach. Do napędu tego pojazdu użyto trzybiegowego silnika 019, dysponującego mocą 2,5 KM. Powstały tylko dwa prototypowe egzemplarze tej odmiany.

Zbudowano również prototypowy egzemplarz MC-2, wyposażony w motorowerowy silnik Simsona typu N-54. Ta jednostka napędowa dysponował większą mocą niż polski silnik 019 i miała czterostopniową skrzynie biegów.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Zainteresowany małoseryjną produkcją tych pojazdów był Polski Związek Motorowy. Upatrywał w nich realnej szansy na ożywienie sportów motorowych w naszym kraju. Ważny był tu aspekt krajowej produkcji, a przez to niższej ceny od pojazdów zagranicznych tej klasy.

Trudno powiedzieć, co było powodem, że MC-1 i MC-2 pozostały na etapie prototypów. Być może miała na to wpływ burzliwy okres lat 1980 - 1981, późniejszy Stan Wojenny oraz głęboki kryzys gospodarczy lat 80.

Motocykletki z Bydgoszczy

(…) Główna Komisja Sportowa Motocyklowa Zarządu Głównego Polskiego Związku Motorowego wprowadziła nową, popularną klasę 50 cm³ w motocrossie dla młodzieży. Bez zapewnienia dostatecznej ilości sprzętu trudno wróżyć powodzenie tej nowej inicjatywie.


historia motocykli w wojsku

Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »

(…) Na zlecenie Polskiego Związku Motorowego wykonano w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Pojazdów Jednośladowych przy Zakładach Rowerowych Predom-Romet w Bydgoszczy trzy prototypy "motocykletek". (…) W stosunkowo krótkim czasie, paru miesięcy, zespół pod kierownictwem inż. Gotza przedstawił trzy pojazdy. Głównym założeniem przy ich konstruowaniu było maksymalne wykorzystanie części i elementów z ogólnie dostępnych w handlu motorowerów i motocykli WSK. Oficjalnie, zgodnie z dokumentacją, pojazdy nazywają się motorowerami terenowymi. Dwa z nich, wersji I "MC-1", wyposażono w polski silniki typu 019 o pojemności 49,9 cm³, mocy 2,5 KM, zblokowane z 3-stopniową skrzynią biegów, wytwarzane w Zakładach Metalowych w Nowej Dębie. Trzeci prototyp, wersja II "MC-2" ma wbudowany zupełnie nowy, produkowany już seryjnie silnik Simsona typ N54 o pojemności 49,6 cm³, mocy 3,6 KM, z 4-stopniową skrzynią biegów. (…) "Motocykletka" z Bydgoszczy ma pochodzącą z motoroweru ramę rurową z drobnymi elementami tłoczonymi. Wzmocniona dodatkową belką, ukrytą pod zbiornikiem paliwa. Rama jest przystosowana do przenoszenia zwiększonych obciążeń dynamicznych, występujących podczas jazdy terenowej. Zawieszenie przednie na widelcu teleskopowym, tylne na wahaczu rurowym i dwóch elementach resorujących, pochodzących z motocykla WSK. Koła przednie i tylne - szprychowe, z ogumieniem 2,73-18, bieżnik półterenowy o symbolu S-22. (…) Jak na pojazd sportowy przystało, "motocykletka" odznacza się niewielką masą własną, która wynosi 65 kg. Prześwit obciążonego jedną osobą pojazdu wynosi 250 mm.

W toku realizacji budowy prototypów zrezygnowano z niektórych importowanych części, które okazały się za drogie. Ich zastosowanie podniosłoby znacznie cenę gotowego wyrobu, przekreśliłoby ideę ogólnej dostępności w razie ewentualnego podjęcia produkcji seryjnej. (…) Obecnie omawiane prototypy przechodzą badania stacjonarne, drogowe i eksploatacyjne w OBRPJ w Bydgoszczy. Jeśli próby wypadną pomyślnie, po całkowitym dopracowaniu konstrukcji, PZMot. wystąpi do Zakładów Rowerowych Predom-Romet z propozycją podjęcia krótkoseryjnej produkcji tych pojazdów. Jak twierdzi zastępca dyrektora Ośrodka Techniczno-Zaopatrzeniowego PZMot. w Warszawie Stanisław Brun - jest to marzenie działaczy sportów motocyklowych. (…)

"Motor" nr 5/1981

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê