Producent opon Dunlop sprzedany japońskiemu koncernowi, ale nie do końca. Zawiła historia ze znakami towarowymi w tle
W listopadzie 2024 r. Dunlop poinformował o zamknięciu fabryki w stanie Nowy Jork, która produkowała opony wyścigowe i drogowe opony motocyklowe. Z początkiem roku Goodyear ogłosił marki Dunlop, ale nie do końca. Kupującym jest japoński koncern Sumitomo Rubber Industries, który już był właścicielem marki Dunlop. Rozumiecie to? My też nie!
Informacja prasowa koncernu Goodyear zaczyna się niewinnie, ponieważ czytamy w niej, że marka Dunlop została sprzedana japońskiemu koncernowi Sumitomo Rubber Industries. To kolejny element restrukturyzacji w Goodyear, który ma poprawić kondycję finansową firmy. Jednak cała historia jest dość zawiła i zaczyna się jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku.
Jak informuje portal RideApart, Sumitomo nabyło markę Dunlop w 1985 r. i tu pojawia się pierwszy twist, ponieważ mówimy o marce, a nie o producencie. Z czasem Goodyear i Sumimoto porozumiały się w zakresie korzystania z marki Dunlop, ale Goodyear musiał kupić 75 proc. biznesu Sumitomo. W 2014 r. Goodyear zerwał umowę i oskarżył Japończyków o działanie na szkodę konkurencji. W 2015 r. Sumitomo kupiło od Goodyear dywizję motocyklową.
Teraz przechodzimy do stycznia 2025 r. i komunikatu prasowego, w którym Goodyear informuje o kolejnej transakcji z Sumitomo. Już na początku czytamy, że chodzi o "(...)definitywną umowę sprzedaży marki Dunlop, zawierającą znaki towarowe i aktywa niematerialne niezbędne do prowadzenia działalności marki w Europie, Ameryce Północnej i Oceanii w zakresie opon konsumenckich, komercyjnych i innych opon specjalistycznych, wraz z pewną powiązaną własnością intelektualną..."
Dalej Goodyear informuje, że Sumitomo zapłaci ok. 701 mln dolarów za przeniesienie praw do marki Dunlop w określonych obszarach geograficznych, opłatę przejściową oraz zapas opon Dunlop. Pośród wszystkich skomplikowanych zapisów najciekawszy jest ten, który mówi, że Goodyear zachowa prawa do znaków towarowych Dunlop w odniesieniu do opon motocyklowych sprzedawanych na terenie Europy i Oceanii.
Kolejna ciekawa informacja jest taka, że przez 5 lat Goodyear będzie dostarczać Sumitomo opony z logo Dunlop na rynek europejski. Co więcej, Goodyear będzie nadal produkować opony Dunlop do samochodów ciężarowych na podstawie licencji udzielonej przez Sumitomo. W zamian będzie płacić tantiemy od sprzedaży. Całość dokłada kolejną cegiełkę do i tak już zawiłej historii obu koncernów.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze