tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Ponad 350 km/h na jednym kole. Polak przygotowuje siê do pobicia rekordu Guinnessa
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Ponad 350 km/h na jednym kole. Polak przygotowuje siê do pobicia rekordu Guinnessa

Autor: Redakcja 2019.05.14, 12:42 2 Drukuj

Nieprawdopodobnie zmodyfikowany motocykl o mocy ponad 400 km ma być kluczem do sukcesu - rekordu Guinnessa w jeździe na jednym kole. Adam Gutkowski kończy przygotowania do tego niezwykłego wyzwania.

W styczniu ubiegłego roku pisaliśmy o 73-letnim turbo-wujku, który motocyklem swojego siostrzeńca, 310-konnym turbodoładowanym Suzuki GSX-R 1000 zrobił sobie przejażdżkę po Polsce. Całą ta rodzina ma jednak benzynę zamiast krwi - Adam Gutkowski, ów siostrzeniec i właściciel motocykla, przymierzał się w ubiegłym roku ze swoim zespołem do startu w Mistrzostwach Świata w Wheelie, które odbywają się w Wielkiej Brytanii. Dotychczas w tej dyscyplinie nie mieliśmy reprezentanta naszego kraju, choć zawody odbywają się od 2005 roku.

NAS Analytics TAG

Rekord Guinnessa w jeździe na jednym kole to ponad 350 km/h. Tylko siedem osób na świecie złamało zaś barierę 300 km/h jadąc na jednym kole. Adam, motocyklem bez turbosprężarki, po zmianie zębatek i wydechu, pojechał (według GPS) 255 km/h. W momencie opadania na dwa koła, licznik wskazywał 299 km/h.

Do tej dyscypliny nie nadawał się GSX-R Turbo który miał "tylko" 310 KM, był o wiele za słaby, by rywalizować z najlepszymi maszynami na świecie. Swoją drogą Gixxer Adama miał taką samą moc jak Kawasaki H2R, które nie posiada homologacji drogowej…

Adam zakasał więc rękawy, uruchomił kontakty i zlecił budowę nowego Gixxa Turbo na bazie dobrze znanej mu K4 1000, którą ujeżdżał od 2012 roku. Tym razem moc miała osiągnąć ponad 400 KM. Do tego projektu został kupiony drugi motocykl.

Budowa zaczęła się mniej więcej dwa lata temu. Motocykl od razu miał być wykorzystywany do bicia rekordów prędkości na jednym i dwóch kołach oraz driftingu - jazdy w kontrolowanym poślizgu. Obecnie sprzęt Adama jest już na ukończeniu.

Specyfikacja motocykla robi wrażenie. Suzuki ma całkowicie przebudowane podwozie: wzmocnioną ramę w okolicy główki, regulowany wahacz do wheelie i driftu, zawieszenie, układ hamulcowy i felgi zostały zaadaptowane do Suzuki z dużo nowszej Yamahy YZF-R1 Rn22.

Silnik także został całkowicie przebudowany - posiada kute korbowody, kute tłoki Wiseco z niższym stopniem sprężania i szpilki w głowicy. Sprzęgło wyposażone jest w specjalny mechanizm lock up, dzięki czemu jest w stanie przenieść nawet 500 KM, sam dekiel ma natomiast otwór w którym jest zamontowane szkło hartowane dzięki czemu widać pracę sprzęgła.

Oczywiście silnik został odprężony, a smarowanie silnika też jest dużo wydajniejsze dzięki zwiększeniu prędkości pracy pompy oleju. Seryjny plastikowy airbox został zastąpiony ręcznie zrobionym plenum z rurą doładowującą, która łączy go z turbosprężarką JRSPEC GTX2871R o wydajności aż 530 KM! Turbosprężarka ma własną pompę oleju której zadaniem jest usuwanie nadmiaru oleju z turbiny.

Kolejne modyfikacje to np. wodny intercooler, który chłodzi powietrze tłoczone przez turbosprężarkę do plenum, a następnie trafia do silnika. Intercooler ma osobny obieg i własną pompę wody oraz dodatkową chłodnicę.

Układ paliwowy też został przebudowany. Seryjny K4 1000 miał po jednym wtryskiwaczu na cylinder, tu zastosowano po dwa wtryskiwacze, te nowe mają wydajność kilku standardowych wtryskiwaczy. Seryjne wtryski są dobre, kiedy trzeba podjechać do Biedronki, natomiast cztery dodatkowe wtryskiwacze firmy Bosch załączają się kiedy chcemy użyć turbodoładowania.

Same wtryskiwacze nic by jednak nie dały, gdyby nie specjalna pompa paliwowa DW-200 o wydajności kilku seryjnych pomp od Hayabusy - dokładnie 260 litrów na godzinę. Elektryka i elektronika także została zmieniona. Seryjne ECU zostało zastąpione sterownikiem polskiej firmy EcuMaster o nazwie EMU Classic od FMIC.PL.

Moduł nie tylko będzie sterować dawkami paliwa i zapłonem, ale też ma wiele funkcji takich jak procedura startu, ustawienie mocy osobno dla każdego biegu, kontrola trakcji czy drogowa hamownia! Posiada też funkcje ochrony silnika przed różnymi awariami.

Motocykl dostał także quickshifter firmy Shift Power z UK. Żeby móc kontrolować parametry silnika Gixxer otrzymał dodatkowy zegar Defi ZD Advance 10-in-1 od firmy NeoTurbo, który pokazuje takie informacje jak ciśnienie doładowania, AFR, ciśnienie oleju, ciśnienie paliwa czy temperaturę spalin itd. Zegar posiada też funkcje pomiarowe, przyspieszenie od 0-100 km/h i 0-200 km/h

W motocyklu seryjny pozostał tylko licznik i zbiornik paliwa. Siedzenia zostały zrobione z materiału antypoślizgowego.

Suzuki będzie miało dwa amortyzatory skrętu i klatkę na silnik, ochraniającą motocykl w razie upadku przy treningach driftingu. W przyszłości dojdzie jeszcze dodatkowy tylny hamulec do asekuracji podczas jazdy na jednym kole - tzw. HandBrake, który jest montowany pod klamką sprzęgła.

Adam chciałby pobić swój życiowy rekord podczas jazdy na jednym kole siedząc na baku. Wynosi on 200 km/h - do takich rzeczy przydaje właśnie HandBrake.

Owiewki pomalowano przy użyciu hydrografiki. Posiadają wstawki carbonu i efekt fluo pod czarnym lakierem. Motocykl to efekt pracy wielu sponsorów z Polski i Anglii, którzy postanowili zrealizować projekt według pomysłu Adama. W ciągu dwuletniej budowy motocykla Adam miał różne problemy z dostępnością części jak np. z kutymi tłokami które miały być robione w Niemczech, a ostatecznie trzeba było je kupić w UK.

Takich problemów nasz bohater napotkał sporo na swojej drodze do wymarzonego GSX-R Turbo. Jeśli zaś chodzi o zawody w biciu rekordu prędkości na jednym kole, to potrzebny będzie jeszcze kombinezon z poduszką powietrzną, bardzo dobry kask i inne części ubioru. W tamtym roku Adam myślał że projekt zamknie się w kwocie 100 tys. zł (z budową motocykla, kupnem stroju, zapasowych części, opon, opłacenia mechanika podczas zawodów i wyjazdu do UK ), ale teraz wiadomo już, że taka kwota nie wystarczy na start w Mistrzostwach Świata w Wheelie. Potrzebni są kolejni sponsorzy. Sam motocykl przekroczył zakładany na niego budżet dwukrotnie.

Redakcja Ścigacz.pl kibicuje i trzyma kciuki za Adama i jego zespół. Ty też możesz - zajrzyj na jego fanpage:

Facebook: www.facebook.com/GutkowskiTurbo/
Instagram: www.instagram.com/adamgutkowskigsxr1000turbo/
YouTube: www.youtube.com/user/AdamGutkowskiTV

Specjalne podziękowania dla:
- Radka Lesnau ze Świnoujścia
- Janka Extreme z Niemodlina - wujka Stuntera13
- Huberta Prukacza z Wielunia
- Tomasza Galusa

Adama wspierają firmy:
- ZibiSoft
- Salon Samochodów Używanych Lider
- FMIC.PL
- Ecumaster
- GrafNet.eu
- o24Motoparts
- NeoTurbo
- ShiftPower
- Tech-Hydro Professional
- BSA Stunt Accessories
- Vulking Opony Full Service
- MGS - Moto Garage Serwis
- Malarnia Klimat
- RobertOzon
- Kanapy motocyklowe Rider
- MechEng
- Lambda Car Electronics

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor:ja 15/05/2019 23:36

zieeew :|

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê