tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Polacy ju¿ wiedz±, jak obej¶æ zakaz sprzeda¿y aut spalinowych. Metoda wymaga jedynie u¿ycia CO2 i wody
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Polacy ju¿ wiedz±, jak obej¶æ zakaz sprzeda¿y aut spalinowych. Metoda wymaga jedynie u¿ycia CO2 i wody

Autor: Andrzej Sitek 2023.08.22, 10:33 Drukuj

Aby pozbawić paliwo szkodliwych tlenków azotu, trujących cząstek stałych i związków siarki, należy wyprodukować czysty ekologicznie gaz z dwutlenku węgla i wody. Stosowna technologia jest rozwijania przez naukowców z Politechniki Warszawskiej.

Technologia warszawskich naukowców to w zasadzie urządzenie do syntezy paliw sztucznych. Dzięki niemu i z wykorzystaniem CO2 oraz wody produkowany będzie gaz, który następnie zostanie przekształcony w paliwa bez zanieczyszczeń, czyli takie, które będzie można stosować po 2035 roku.

NAS Analytics TAG

Tak zwany gaz syntezowy będzie produkowany w ko-elektrolizerze MCE (ang. Molten Carbonate Electrolysis) w ramach rozwijanej technologii węglanowych ogniw paliwowych.  Zespół naukowców PW z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa pracuje nad ogniwami paliwowymi ze stopionym węglanem (MCFC, z ang. Molten Carbonate Fuel Cell).

Na obecnym poziomie zaawansowania naukowcy potrafią wytwarzać ogniwa, utylizować je do ponownego wykorzystania i masowo produkować ogniwa metodami drukarskimi.

Jak w praktyce jest realizowany pomysł warszawskich naukowców? "Mamy zmagazynowany, odseparowany CO2 i parę wodną. Taką mieszankę wtłaczamy do ko-elektrolizera, który zasilamy prądem elektrycznym ze źródła odnawialnego, np. energii słonecznej, co powoduje konwersję wody do wodoru i CO2 do tlenku węgla, co można dalej zastosować w reakcjach syntezy paliw" - tłumaczy członek zespół mgr inż. Aliaksandr Martsinchyk.

Koelektroliza jest pierwszym etapem syntezy paliw. Kolejny to skierowanie wytworzonego gazu do reaktora Fishera-Tropscha. "Budowany przez nas ko-elektrolizer MCE to urządzenie podstawowe. Hyflow to następny krok" - precyzuje dr inż. Arkadiusz Szczęśniak, który przewodzi projektowi COYOTE.

Badacze zaczęli od jednego ogniwa, a obecnie pracują nad stosem ogniw paliwowych połączonych szeregowo w ramach projektu COYOTE. Program jest realizowany od czerwca 2023 roku i przewidziany jest na trzy lata.

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê