tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Początek motocykli w Polsce. Kto był pierwszym motocyklistą? Co można uznać za pierwszy motocykl w Polsce?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Początek motocykli w Polsce. Kto był pierwszym motocyklistą? Co można uznać za pierwszy motocykl w Polsce?

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.01.19, 15:55 Drukuj

Na świecie w 1885 roku, gdy Daimler nieumyślnie stworzył pierwszy jednośladowy pojazd silnikowy. A u nas???

Umownie za początek motocyklizmu w naszym kraju uznajemy rok 1898, kiedy to Stanisław Grodzki sprowadził do Warszawy francuski trójkołowy motocykl De Dion-Bouton. Czyli w tym roku obchodzimy 123-lecie tego wydarzenia.

NAS Analytics TAG

Piszę słowo "umownie", gdyż motocykl sprowadzony przez Grodzkiego został szeroko opisany w prasie i rozpropagowany. Być może już kilka miesięcy wcześniej pojawiły się jakieś motocykle w Krakowie, Katowicach lub Poznaniu, ale informacje o nich są trudne do wiarygodnego zweryfikowania.

Stanisław Grodzki otworzył w Warszawie pierwszy punkt sprzedaży tych pojazdów, jako oficjalny reprezentant marki De Dion-Bouton na teren Królestwa Polskiego. Jak widać, już nasi prapradziadkowie mieli możliwość kupna nowego motocykla z salonu.  

Kolejnym etapem historii motocykli na naszych ziemiach (wówczas pod zaborami) była rywalizacja sportowa i turystyka. Pierwsze zawody motocyklowe odbyły się 24 maja 1900 roku na warszawskim torze Dynasy. Na starcie stanęło trzech zawodników: Sabin Barański, Julian Osiński i Julian Łukawski. Dwóch pierwszych wystartowało na motocyklach trzykołowych (prawdopodobnie marki De Dion-Bouton), trzeci prowadził rower motorowy własnej budowy. Dystans wynosił 7,66 km. Zwycięzca - Sabin Barański - pokonało go w 15 minut i 43 sekundy. Jak widać, na torze osiągnięto wtedy prędkość nieco ponad 29 km/h.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

4 czerwca 1903 roku odbył się wyścig torowy na dystansie 27 km, zorganizowany na warszawskim torze Dynasy z okazji I Wielkiej Wystawy Sportowej. Dwa miesiące później zorganizowano wyścig szosowy. Trasa liczyła 102,5 km i wiodła gruntowymi drogami w okolicach Zegrza koło Warszawy. Na starcie stanęło sześciu motocyklistów, do mety dotarło czterech, dwaj odpadli z powodu defektów. Zwycięzcą został znany w owym czasie kolarz Julian Osiński, który pokonał trasę ze średnią prędkością 39 km/h.

W następnym roku Warszawskie Towarzystwo Cyklistów zorganizowało wyścig na prawie 300-kilometrowej trasie Miłosna - Lublin - Miłosna. Rywalizowało już 12 zawodników. Jako pierwszy na mecie pojawił się zawodnik dosiadający angielskiego motocykla marki Ormonde z silnikiem o mocy 2,75 KM.

W 1905 roku na trasie Warszawa - Siedlce - Warszawa zorganizowano wyścig o Mistrzostwo Królestwa Polskiego. Tę imprezę możemy uznać za początek motocyklowych zawodów typu Grand Prix oraz Mistrzostw Polski.

Tak było na początku. A jak jest dziś…? W styczniu 2021 roku zarejestrowanych jest naszym kraju ok. 900.000 jednośladów. W salonie można kupić motocykl z fabryczną prędkością maksymalną ponad 300 km/h, a wyprawa motocyklowa na drugi koniec świat to nic wielkiego.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę