Pierwszy na ¶wiecie motocykl. Gottlieb Daimler stworzy³ go "niechc±cy". Oto jego historia
Wszystko zaczęło się w roku 1885, kiedy to Gottlieb Daimler, w celu wypróbowania swojego nowego wynalazku, którym był silnik spalinowy, wmontował go w ramę drewnianego wehikułu podobnego do dzisiejszego roweru. Tak powstał pierwszy motocykl.
Był to przypadkowy wynalazek. Celem Daimlera było stworzenie czterokołowego powozu napędzanego silnikiem spalinowym, a ów "motocykl" miał posłużyć tylko testom jednostki napędowej. Jego twórca nie przypuszczał nawet, że zasadnicze cechy konstrukcyjne - silnik spalinowy umieszczony centralnie w ramie między kołami o jednakowej średnicy oraz napęd tylnego koła - przetrwają w motocyklach ponad 120 lat.
"Motocykl" Daimlera miał jednocylindrowy, czterosuwowy silnik o pojemności skokowej 264 cm³ i mocy maksymalnej 0,5 KM przy 700 obr./min. Do uruchamiania służyła ręczna korba. Napęd na tylne koło był przekazywany za pomocą przekładni pasowej z napinaczem. Pojazd ważył 90 kg i w zależności od włączonego biegu (jednego z dwóch) osiągał maksymalną prędkość 6 lub 12 km/h. 29 sierpnia 1885 roku Gottlieb Daimler uzyskał patent na swoją konstrukcję.
W Ameryce, po pierwszych próbach stworzenia motocykla z silnikiem parowym, zaczęto konstruować jednoślady z silnikami spalinowymi. Za "ojca" amerykańskiego motocykla uznaje się E. J. Penningtona, który w latach 1893 - 1895 zbudował pojazd jednośladowy napędzany dwucylindrowym silnikiem ułożonym poziomo. Mimo wielu starań motocykl Penningtona nie był seryjnie produkowany, powstało tylko kilka prototypowych egzemplarzy. Seryjne wytwarzanie motocykli rozpoczęto w USA w roku 1898. Firma Metz z Waltham w stanie Massachusetts rozpoczęła produkcję motocykli Orient-Aster, wyposażanych w silniki Aster, będące kopią francuskiej jednostki napędowej De Dion-Bouton.
Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »Jako pierwsza na świecie seryjną produkcję motocykli z silnikami spalinowymi rozpoczęła w 1894 roku niemiecka firma Hildebrand & Wolfmuller. Tam też narodziło się słowo "motocykl". Nazwy tej po raz pierwszy użył konstruktor Alois Wolfmuller, kiedy w roku 1893 zgłosił swój patent na pojazd jednośladowy.
Motocykle Hildebrand & Wolfmuller miały podwójną ramę rurową, w którą montowano poziomy, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą silnik o pojemności skokowej 1488 cm³, osiągający moc maksymalną 2,5 KM. Rolę chłodnicy spełniał tylny błotnik, który był półokrągłym zbiornikiem cieczy chłodzącej. Prędkość motocykla nie przekraczała 40 km/h. Zastosowano tu ciekawy sposób przeniesienie napędu na tylne koło za pomocą długich korbowodów. Pojazd ten, na podstawie licencji, produkowany był również we Francji pod nazwą "La Petrolette".
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze