tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Pięć konstrukcji motocykli, które zmieniły rynek motocyklowy. Najlepsze, najbardziej przełomowe, najważniejsze w historii
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Pięć konstrukcji motocykli, które zmieniły rynek motocyklowy. Najlepsze, najbardziej przełomowe, najważniejsze w historii

Autor: Jakub Olkowski 2021.01.06, 18:04 17 Drukuj

Raz na kilka lat producenci przedstawiają model, który wytycza nowe kierunki w branży motocyklowej. Ma genialne rozwiązania konstrukcyjne, nową koncepcję albo przełamuje bariery. Poniżej przedstawię Wam pięć motocykli, które miały olbrzymi wpływ na historię; dzisiaj mają status kultowy i są fundamentem wielu kolekcji…

Honda CB750 1969

Honda CB750 z 1969 roku to motocykl, dzięki któremu jednoślady poszły w kierunku wydajności, osiągów. Przestały być tylko środkiem transportu, a stały się hobby. Honda CB750 jako pierwszy seryjny motocykl posiadał elektryczny rozrusznik, wałek rozrządu w głowicy, hamulec tarczowy, a także mocny, nowoczesny czterocylindrowy silnik rzędowy. Rozwiązania pojedynczo były stosowane w sporcie, czy przemyśle samochodowym, ale nigdy nie połączono ich w tak skuteczną całość. Pojazd osiągał niemal 200 km/h i z miejsca stał się hitem sprzedaży (miesięcznie ponad 3000 sztuk). Bardzo w tym pomagała ładna linia motocykla z czterema tłumikami. Po trzech latach Kawasaki zaprezentowało model Z900, który zdetronizował Hondę pojemnością, osiągami, ale to Honda CB750 jest tym najbardziej charakterystycznym, przełomowym, japońskim pojazdem!

NAS Analytics TAG

Suzuki GSX-R 750 z 1985

Suzuki GSX-R750 do produkcji trafił w 1985 roku. Wraz z jego prezentacją świat motocyklowy doznał szoku: była to pierwsza, seryjna wyścigówka dostępna w sklepie! Dzięki mocy 100 KM i masie 201 kg motocykl ten nie miał sobie równych. Jego potencjał do wyścigów był tak duży, że błyskawicznie zaczął wygrywać wszelkie wyścigi motocyklowe w swojej klasie. Aluminiowa rama, pełne owiewki, pancerny silnik z chłodzeniem powietrzno-olejowym oraz agresywny wygląd sprawiły, że był to absolutny hit sprzedaży. Legendarna trwałość, osiągnięcia i wizerunek motocykla dla chcących jeździć szybko sprawiają, że GSXR750 z pierwszej serii jest niezwykle poszukiwanym klasykiem!

Honda NR750 1992

To był prawdziwy szok: owalne tłoki umieszczone na dwóch korbowodach (każdy), osiem zaworów i dwie świece zapłonowe na każdy cylinder. Do tego owiewki wykonane z carbonu i tłumiki umieszczone pod wydechem robiły wrażenie na każdym, kto chociaż trochę interesuje się techniką. Honda NR miała jeszcze kilka cech: była motocyklem pięknym, wręcz zjawiskowym, a do tego niesamowicie drogim. W 1992 kosztowała ok. 100 000 marek niemieckich, czyli 50 tysięcy euro. Ważyła wprawdzie 234 kg, a jej moc wynosiła zaledwie 125 KM, ale to były dane homologacyjne. Silnik po niewielkich modyfikacjach bez trudu osiągał 180 KM! W Hondzie zastosowano zawieszenie USD, monowahacz oraz kierunkowskazy w lusterkach. Do NR750 wyraźnie nawiązywała Honda VFR750 RC36 II. Dzisiaj to jeden z najbardziej pożądanych motocykli na rynku. Zawsze była niedostępna, droga, ale jak żaden inny motocykl nie demonstrował potencjału inżynierów…

Ducati 916 1994

Ducati 916 nie miało tylu spektakularnych rozwiązań, co Honda NR750. Kratownicowa rama, silnik V2 o skromniej mocy 116 KM, suche, głośne sprzęgło - w tamtych latach konkurencja miała dużo mocniejsze jednostki. Ale moc to nie wszystko: liczy się masa, przebieg momentu obrotowego, prowadzenie i geometria zawieszenia. Stworzone przez współzałożyciela Bimoty, Massimo Tamburiniego, Ducati 916 było pod tym względem perfekcyjne. Masa pojazdu gotowego do jazdy, poniżej 195 kg, silny średni zakres obrotów oraz świetne wyważenie sprawiły, że przez cztery lata produkcji, Ducati 916 zdobyło cztery tytuły mistrzowskie, a rozwinięcie konstrukcji 916, czyli 996 i 998 były już w trakcie sprzedaży pojazdami kultowymi. Motocykl był niezwykle atrakcyjny wizualnie, proporcjonalny. Do tego miał monowahacz, zgrabny tył i charakterystyczne, trapezoidalne przednie reflektory. Przez wielu uważany jest za najładniejszy motocykl wszechczasów. Dzisiaj, seria 916 wraz z pochodnymi zaczyna być sprzedawana w wysokich cenach. Sukcesy sportowe i stylistyka oraz fakt, że dzisiejsze Ducati odeszły od koncepcji suchego sprzęgła, silnika V2 oraz kratownicowej ramy sprawiają, że ten model zawsze będzie już pożądanym nabytkiem…

Suzuki GSX1300R Hayabusa 1999

Biomorficzny kształt z owiewką, zakrywającą przedni błotnik. Silnik o mocy 175 KM. Atomowe przyspieszenia i prędkość maksymalna przekraczająca, po raz pierwszy w wielkoseryjnym motocyklu 300 km/h. Wszystko to sprawia, że Hayabusa jest jednym najbardziej znanych i rozpoznawalnych motocykli w historii. Tak jak Harley jest często synonimem motocykla, tak Hayabusa jest symbolem sportu, irracjonalnych możliwości i nieskończonej mocy. Jej genialny silnik z rewelacyjną dozowalnością gazu czynią z niej agregat do przemieszczania się w czasie i przestrzeni. Solidną, mocna, charakterystyczna, o niezłym prowadzeniu i komforcie dla kierowcy osiągnęła status kultowej.  Zwłaszcza w modelach do 2001 roku, kiedy to wprowadzono ograniczenie prędkości do 299 km/h. Motocykl ten, to kwintesencja wyścigu zbrojeń japońskich producentów. Łamacz barier i definicyjny przedstawiciel klasy nowoczesnego pojazdu do wielkiej, szybkiej turystyki.

A jaki motocykl Ty zapamiętałeś najbardziej?

Poniżej masz możliwość komentowania tego artykułu. Jeżeli jest jakiś motocykl, który powinien trafić do powyższego zestawienia, to umieść jego nazwę w komentarzu.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Zobacz również
Komentarze 9
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:As 07/01/2021 22:43

Yamaha V-max

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę