Pięć konstrukcji motocykli, które zmieniły rynek motocyklowy. Najlepsze, najbardziej przełomowe, najważniejsze w historii
Raz na kilka lat producenci przedstawiają model, który wytycza nowe kierunki w branży motocyklowej. Ma genialne rozwiązania konstrukcyjne, nową koncepcję albo przełamuje bariery. Poniżej przedstawię Wam pięć motocykli, które miały olbrzymi wpływ na historię; dzisiaj mają status kultowy i są fundamentem wielu kolekcji…
Honda CB750 1969
Honda CB750 z 1969 roku to motocykl, dzięki któremu jednoślady poszły w kierunku wydajności, osiągów. Przestały być tylko środkiem transportu, a stały się hobby. Honda CB750 jako pierwszy seryjny motocykl posiadał elektryczny rozrusznik, wałek rozrządu w głowicy, hamulec tarczowy, a także mocny, nowoczesny czterocylindrowy silnik rzędowy. Rozwiązania pojedynczo były stosowane w sporcie, czy przemyśle samochodowym, ale nigdy nie połączono ich w tak skuteczną całość. Pojazd osiągał niemal 200 km/h i z miejsca stał się hitem sprzedaży (miesięcznie ponad 3000 sztuk). Bardzo w tym pomagała ładna linia motocykla z czterema tłumikami. Po trzech latach Kawasaki zaprezentowało model Z900, który zdetronizował Hondę pojemnością, osiągami, ale to Honda CB750 jest tym najbardziej charakterystycznym, przełomowym, japońskim pojazdem!
Suzuki GSX-R 750 z 1985
Suzuki GSX-R750 do produkcji trafił w 1985 roku. Wraz z jego prezentacją świat motocyklowy doznał szoku: była to pierwsza, seryjna wyścigówka dostępna w sklepie! Dzięki mocy 100 KM i masie 201 kg motocykl ten nie miał sobie równych. Jego potencjał do wyścigów był tak duży, że błyskawicznie zaczął wygrywać wszelkie wyścigi motocyklowe w swojej klasie. Aluminiowa rama, pełne owiewki, pancerny silnik z chłodzeniem powietrzno-olejowym oraz agresywny wygląd sprawiły, że był to absolutny hit sprzedaży. Legendarna trwałość, osiągnięcia i wizerunek motocykla dla chcących jeździć szybko sprawiają, że GSXR750 z pierwszej serii jest niezwykle poszukiwanym klasykiem!
Honda NR750 1992
To był prawdziwy szok: owalne tłoki umieszczone na dwóch korbowodach (każdy), osiem zaworów i dwie świece zapłonowe na każdy cylinder. Do tego owiewki wykonane z carbonu i tłumiki umieszczone pod wydechem robiły wrażenie na każdym, kto chociaż trochę interesuje się techniką. Honda NR miała jeszcze kilka cech: była motocyklem pięknym, wręcz zjawiskowym, a do tego niesamowicie drogim. W 1992 kosztowała ok. 100 000 marek niemieckich, czyli 50 tysięcy euro. Ważyła wprawdzie 234 kg, a jej moc wynosiła zaledwie 125 KM, ale to były dane homologacyjne. Silnik po niewielkich modyfikacjach bez trudu osiągał 180 KM! W Hondzie zastosowano zawieszenie USD, monowahacz oraz kierunkowskazy w lusterkach. Do NR750 wyraźnie nawiązywała Honda VFR750 RC36 II. Dzisiaj to jeden z najbardziej pożądanych motocykli na rynku. Zawsze była niedostępna, droga, ale jak żaden inny motocykl nie demonstrował potencjału inżynierów…
Ducati 916 1994
Ducati 916 nie miało tylu spektakularnych rozwiązań, co Honda NR750. Kratownicowa rama, silnik V2 o skromniej mocy 116 KM, suche, głośne sprzęgło - w tamtych latach konkurencja miała dużo mocniejsze jednostki. Ale moc to nie wszystko: liczy się masa, przebieg momentu obrotowego, prowadzenie i geometria zawieszenia. Stworzone przez współzałożyciela Bimoty, Massimo Tamburiniego, Ducati 916 było pod tym względem perfekcyjne. Masa pojazdu gotowego do jazdy, poniżej 195 kg, silny średni zakres obrotów oraz świetne wyważenie sprawiły, że przez cztery lata produkcji, Ducati 916 zdobyło cztery tytuły mistrzowskie, a rozwinięcie konstrukcji 916, czyli 996 i 998 były już w trakcie sprzedaży pojazdami kultowymi. Motocykl był niezwykle atrakcyjny wizualnie, proporcjonalny. Do tego miał monowahacz, zgrabny tył i charakterystyczne, trapezoidalne przednie reflektory. Przez wielu uważany jest za najładniejszy motocykl wszechczasów. Dzisiaj, seria 916 wraz z pochodnymi zaczyna być sprzedawana w wysokich cenach. Sukcesy sportowe i stylistyka oraz fakt, że dzisiejsze Ducati odeszły od koncepcji suchego sprzęgła, silnika V2 oraz kratownicowej ramy sprawiają, że ten model zawsze będzie już pożądanym nabytkiem…
Suzuki GSX1300R Hayabusa 1999
Biomorficzny kształt z owiewką, zakrywającą przedni błotnik. Silnik o mocy 175 KM. Atomowe przyspieszenia i prędkość maksymalna przekraczająca, po raz pierwszy w wielkoseryjnym motocyklu 300 km/h. Wszystko to sprawia, że Hayabusa jest jednym najbardziej znanych i rozpoznawalnych motocykli w historii. Tak jak Harley jest często synonimem motocykla, tak Hayabusa jest symbolem sportu, irracjonalnych możliwości i nieskończonej mocy. Jej genialny silnik z rewelacyjną dozowalnością gazu czynią z niej agregat do przemieszczania się w czasie i przestrzeni. Solidną, mocna, charakterystyczna, o niezłym prowadzeniu i komforcie dla kierowcy osiągnęła status kultowej. Zwłaszcza w modelach do 2001 roku, kiedy to wprowadzono ograniczenie prędkości do 299 km/h. Motocykl ten, to kwintesencja wyścigu zbrojeń japońskich producentów. Łamacz barier i definicyjny przedstawiciel klasy nowoczesnego pojazdu do wielkiej, szybkiej turystyki.
A jaki motocykl Ty zapamiętałeś najbardziej?
Poniżej masz możliwość komentowania tego artykułu. Jeżeli jest jakiś motocykl, który powinien trafić do powyższego zestawienia, to umieść jego nazwę w komentarzu.
Komentarze 11
Pokaż wszystkie komentarzeGrubo przed 1969 rokiem było wiele motocykli z o wiele bardziej spektakularnymi rozwiązaniami technicznymi ...
Odpowiedzzzr600 pierwsza seryjna 600'ka z 100 KM, Dla mnie właśnie ten motocykl (mimo że szybko stał się "turystycznym") wyznaczył kierunek całej gamy 600'tek w latach 90'tych. Wtedy właśnie takim czymś ...
OdpowiedzChciałem dodać że Suzuki gsxr750 z 1985 roku nie był żadna wyścigówka z toru jeśli tak to co wygrał gdzie i kiedy sam mam gsxr1100 1990r ale to inny Moto. Kevin shwanz jeździł na rgv500 dwusow. ...
OdpowiedzNie podstawie silnika gsxr750 powstały bandity, gsxf, produkowane do 2005r.solidna konstrukcja i wytrzymała szkoda że zniknęła.
OdpowiedzA czy ktoś mi wytłumaczy, co to jest " wydech pod tłumikiem"?
OdpowiedzTłumiki pod wydechem.ale co to jest chyba wie tylko autor
OdpowiedzBardzo dobry artykuł, widać, że redaktor wie co i jak.
OdpowiedzA co z honda nsr500 Yamaha rd500 Suzuki rg500 pojemność.500 i 200 km. To był przełom w historii motocykli wszystkie w układzie V4 2t.
Odpowiedz