tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 PKP i GITD bêd± wspólnie instalowaæ fotoradary. To koniec wolnej amerykanki na przejazdach kolejowych?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

PKP i GITD bêd± wspólnie instalowaæ fotoradary. To koniec wolnej amerykanki na przejazdach kolejowych?

Autor: Andrzej Sitek 2021.11.17, 11:35 Drukuj

Wypadki na przejazdach kolejowych należą do najtragiczniejszych w skutkach i pomimo faktu, że punkty styku dróg oraz torowisk są zazwyczaj bardzo dobrze oznaczone, kierowcy wciąż wjeżdżają pod nadjeżdżające pociągi. Niestety bardzo często robią to z pełną świadomością. PKP chce wreszcie skończyć z tym procederem.

Tylko za 20 proc. zdarzeń odpowiada system kolejowy, reszta to wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych i w trakcie nielegalnego przechodzenia przez tory.

NAS Analytics TAG

W 2020 r. doszło co prawda do spadku liczby wypadków w transporcie kolejowym w stosunku do lat poprzednich, ale jest to zarówno efekt ograniczeń w przemieszczeniu się związanych z pandemią, jak i szerokiej akcji informacyjnej PKP, mającej na celu zmniejszenie liczby zdarzeń drogowo-kolejowych.

Wystarczy nadmienić, że pociągi pasażerskie i towarowe przejechały ogółem o prawie 15 mln pociągokilometrów mniej w zeszłym roku niż w 2019 r., co oznacza spadek o około 6 proc.

Ale pomimo tego faktu, w 2020 roku na liniach kolejowych odnotowanych zostało aż 425 wypadków. To co prawda mniej o 19 proc. w stosunku do 2019 r., gdy doszło do 525 wypadków, ale wciąż zbyt często dochodzi do zdarzeń z udziałem składów kolejowych i pojazdów samochodowych oraz pieszych.

Do ogólnej liczny zdarzeń trzeba też dodać wypadki na bocznicach kolejowych. Odnotowano 111 tego typu zdarzeń wobec 117 rok wcześniej (spadek o 5,1 proc.).

Wypadki kolejowe mają najczęściej poważniejszy przebieg i skutki niż zdarzenia drogowe, ale poza ofiarami i rannymi chodzi również o koszty utrudnień w ruchu kolejowym, bo z oczywistych względów pociąg nie mogą po prostu ominąć zamkniętego z powodu wypadku fragmentu torowiska czy przejazdu.

Jednocześnie kolejowe systemy kamer co raz częściej rejestrują bardzo niebezpieczne zachowania kierowców i pieszych. W związku z tym PKP chce ściślej współpracować z GITD w celu rozbudowy systemu automatycznego nadzoru na przejazdach. Chodzi po prostu o fotoradary.

Będą to takie samie urządzenia, jakie spotkamy na drogach, współdziałające z sygnalizacją kolejową. Mówiąc krótko, fotoradary zrobią zdjęcie pojazdu, którego kierowca pomimo czerwonego światła na kolejowym sygnalizatorze, wjedzie na tory.

Działania już są w toku. Obecnie planowanych jest pięć urządzeń na przejazdach. W trakcie ustaleń są kolejne. Inwestycja zostanie zrealizowana do końca 2023 roku. Lokalizacje fotoradarów będą ustalane na podstawie wskazań PKP.

Czy fotoradary to kolejne narzędzie do wyciągania pieniędzy z kieszeni Polaków? A może po prostu urządzenia dyscyplinujące kierowców, którzy za nic mają bezpieczeństwo swoje i innych ludzi?    

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê