Opony Continental ze zu¿ytych, plastikowych butelek. I to nie za ile¶ lat, ale ju¿ w przysz³ym roku
Continental wraz ze swoim dostawcą i specjalistą od włókien Otiz Oriental Industries opracował technologię recyklingu butelek z politereftalanu etylenu (PET). Surowiec zostanie użyty do wytwarzania opon.
Zastosowana technologia umożliwi użycie w produkcji opon poliestru uzyskanego z recyklingu plastikowych butelek. W praktyce przędza poliestrowa będzie pozyskiwana z butelek PET w procesie mechanicznym i zostanie wykorzystana do budowy osnowy opony.
Jeżeli technologia się sprawdzi, docelowo może całkowicie zastąpić konwencjonalny poliester. Proces został zoptymalizowany i dopracowany, co oznacza, że obywa się bez koniecznych wcześniej pośrednich etapów chemicznych, a przy tym przędza poliestrowa spełnia wysokie wymagania mechaniczne opony.
W ramach tzw. upcyklingu butelka PET staje się wysokowydajnym materiałem PET. Warto dodać, że upcykling to po prostu forma przetwarzania wtórnego odpadów, w wyniku którego powstają wyroby o wartości wyższej, traktowane jako wartościowe surowce. Proces ten pozwala zmniejszyć zarówno ilość odpadów, jak i materiałów wykorzystywanych w produkcji pierwotnej.
"Już w 2022 roku będziemy mogli wykorzystać w produkcji opon materiał uzyskany z przetworzonych butelek PET. W naszym innowacyjnym procesie recyklingu włókna są przędzone z przetworzonego PET bez konieczności wcześniejszego rozbijania materiału na jego składniki" - mówi dr Andreas Topp, odpowiedzialny za materiały, rozwój procesów i industrializację w obszarze biznesowym Continental Tires.
"Już na tegorocznych targach IAA MOBILITY w Monachium zaprezentujemy wysoce innowacyjną oponę koncepcyjną z przędzą poliestrową wykonaną z przetworzonych butelek PET. Wykorzystując przędzę poliestrową z recyklingu, robimy kolejny ważny krok w kierunku międzyproduktowej gospodarki cyrkularnej" - dodał dr Topp.
Jak w praktyce będzie wyglądać procedura odzyskiwania tworzywa? W ramach procesu recyklingu butelki są najpierw sortowane, usuwa się kapsle, a na koniec pojemniki są oczyszczane mechanicznie. Po mechanicznym rozdrobnieniu następuje topione i granulowane, a później polimeryzacja w stanie stałym i zmodyfikowany proces przędzenia.
Czy opona wykonana częściowo ze zużytych, plastikowych butelek, będzie równa wyprodukowanej z tradycyjny sposób? Testy laboratoryjne i testy na oponach przeprowadzone przez Continental wykazały, że włókna z surowców wtórnych zachowują się równie dobrze jak włókna stosowane dotychczas.
Według specjalistów z Continental mają one taką samą jakość jak pierwotny PET, są tak samo stabilne i szczególnie nadają się do opon ze względu na ich wytrzymałość na zerwanie, twardość i stabilność termiczną.
Przypomnijmy jeszcze, że konwencjonalny PET, czyli termoplastyczny polimer z grupy poliestrów, jest od dawna stosowany jako materiał do budowy opon samochodowych, ponieważ zachowuje swój kształt nawet przy wysokich obciążeniach i temperaturach, a tym samym zapewnia bezpieczeństwo przy wszystkich prędkościach jazdy.
Zastosowanie przetworzonego PET pozwala zachować cenne zasoby w konstrukcji opony. Obecnie konwencjonalna opona samochodu osobowego składa się z około 400 gramów przędzy poliestrowej. Według Continental oznacza to, że w przyszłości do produkcji kompletnego zestawu opon samochodowych będzie można wykorzystać ponad 60 butelek PET pochodzących z recyklingu.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze