Okr±g³a rocznica Vespy. Dzi¶ mija 75 lat od dnia narodzin marki. Powsta³y miliony skuterów. Jest rekord
To dziś przypada rocznica 75 lat od powstania Vespy. 23 kwietnia 1946 roku narodziła się marka, który miała pomóc w odbudowie powojennych Włoch i uratować Piaggio po tym, jak rodzina nie mogła już produkować silników samolotowych. Okrągła rocznica to nie jedyny powód do świętowania. Drugim niezwykłym osiągnięciem jest 19 milionów egzemplarzy wyprodukowanych od wiosny 1946 roku.
Model, która uświetni niezwykły rekord, to GTS 300 w malowaniu 75th Anniversary Special Edition. Oczywiście wszystkie rocznicowe sztuki zostały zmontowane w fabryce Pontedera, gdzie Vespa jest produkowana nieprzerwanie od 75 lat.
W połowie pierwszej dekady nowego tysiąclecia roczna produkcja Vespy wynosiła około 50 tysięcy sztuk. Od tego czasu stały wzrost doprowadził do 100 tysięcy w 2007 roku i 200 tysięcy sprzedanych skuterów w 2018 roku. W kolejnych latach rekord był dublowany.
Vespa jest dziś produkowana w trzech zakładach: Pontedera, z produkcją przeznaczoną dla Europy, obu Ameryk i wszystkich rynków zachodnich; Vinh Phuc w Wietnamie, który obsługuje rynek lokalny wraz z Australią. Trzeci obiekt w Indiach gości ultranowoczesną fabrykę Baramati, otwartą w kwietniu 2012 roku, gdzie produkowane są Vespy na rynek indyjski i nepalski.
Poza Vespą GTS (z silnikami o pojemności 125 i 300 cm3), włoska marka wprowadza specjalną serię Vespa 75th dostępną dla modelu Vespa Primavera (z silnikami o pojemności 50, 125 i 150 cm3). Oba modele będą dostępne jedynie w obecnym, 2021 roku.
Nadwozie Vespy 75th przybiera zupełnie nowy metaliczny kolor Giallo 75th. Odcień został zaprojektowany specjalnie dla tej serii, reinterpretując kolory, które były modne w latach czterdziestych. Numer 75 pojawia się na panelach bocznych i przednim błotniku w bardziej zaakcentowanym odcieniu, tworząc elegancki ton w ton, jak również z przodu, gdzie tradycyjny "krawat" został podkreślony w matowym kolorze żółtego pirytu.
Vespa narodziła się z chęci stworzenia produktu dla osobistej mobilności, chociaż bez wątpienia była też koniecznością, odpowiedzią Piaggio na trudne czasy i sposobem zaadoptowania części... samolotów, np. kół, które pozostały w fabryce po produkcji wojennej. Najpierw powstał "skuter motorowy" na wzór małych motocykli dla spadochroniarzy, a następnie prototyp, który zrewolucjonizował koncepcję dominującą w klasycznym podejściu do motocykli i motorowerów.
Powstał pojazd o nośnym nadwoziu, z napędem bezpośrednim, ze zmianą biegów na kierownicy. Zniknął klasyczny przedni widelec na rzecz jednostronnego wahacza, który ułatwiał wymianę opon, a przede wszystkim zniknęła rama, zastąpiona przez nośną karoserię, która była w stanie ochronić kierowcę przed brudem i pozwalała siąść za kierownicą również paniom w sukienkach - co było prawdziwą rewolucją, również obyczajową. Datą zgłoszenia patentowego Vespy przypada dokładnie na 23 kwietnia 1946 roku.
Tego dnia firma Piaggio (założona w 1884 r.) sprawiła, że narodziła się Vespa. W zakładach Pontedera w Toskanii powstaje skuter z jednocylindrowym silnikiem o pojemności 98 cm3. Współcześnie Vespa jest nie tylko zwinnym, miejskim pojazdem. To również ikona stylu, co jest równie wielkim osiągnięciem Piaggio, jak 19 milionów sprzedanych egzemplarzy.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeNiez³a rocznica. Vespa ma spoko skutery, które naprawdê przyci±gaj± wzrok. Urodzinowa wersja Vespa 75th, fajnie nawi±zuje do lat 40-tych. :)
Odpowiedz