tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowy standard FRHPhe-02. Testy kasków FIM wkraczają w drugą fazę i trafią do off-roadu
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowy standard FRHPhe-02. Testy kasków FIM wkraczają w drugą fazę i trafią do off-roadu

Autor: Andrzej Sitek 2022.12.07, 12:35 Drukuj

Cztery sezony po rozpoczęciu Fazy 1, która drastycznie zwiększyła poziom bezpieczeństwa zawodników, FIM rozpoczęła Fazę 2.

W 2019 roku FIM nakazał zawodnikom MotoGP stosowanie kasków o wysokiej specyfikacji FRHPhe-01, która przekracza standardy norm UN ECE 22.06 lub Snell M2020. Teraz program został wzbogacony o nowy standard FRHPhe-02, który obejmuje zarówno skorupy do jazdy terenowej, jak i na torze. Ale to nie wszystko.

NAS Analytics TAG

Oprócz tego, że FRHPhe-02 przewyższa istniejące standardy, które producenci muszą spełnić, aby sprzedawać kaski do użytku drogowego, przewyższa również poprzednie zasady FRHPhe-01, a protokół testowy został rozszerzony o dodatkowe typy kasków, dzięki czemu może być stosowany w zawodach off-road.

Według FIM, zasady FRHPhe-02 (FRHPhe oznacza "FIM Racing Homologation Programme for helmets") wymagają, aby kaski przetrwały od 9 do 13 przypadkowych uderzeń w dowolnym z 22 ustalonych miejsc na powierzchni kasku, tak jak poprzednio, a także nowe testy, w tym uderzenia o skośne i półkuliste kowadła oraz sprawdzenie, czy poduszki policzkowe można szybko zdjąć. Dla FRHPhe-02 wprowadzono również nowe kryterium SFC, które oznacza kryterium złamania kości czaszki, i zostało  zdefiniowane jako średnie przyspieszenie liniowe w obliczonym przedziale czasu.

Kluczowe testy w standardzie FRHPhe-02 to cztery uderzenia o płaskie kowadło z 17 możliwych punktów uderzenia (w porównaniu do 3 uderzeń z 12 możliwych punktów w standardach FRHPhe-01 i ECE 22-06), wszystkie z prędkością 8,2 m/s, która jest najwyższą stosowaną w obecnych testach.

Do tego dochodzą 4 uderzenia z 17 możliwych punktów o kowadło półkuliste z prędkością 7,5m/s - które nie są zawarte w istniejącej FRHPhe-01 lub innych normach. Oprócz spełnienia norm FRHPhe-02, homologowane kaski muszą również uzyskać certyfikat UN ECE 22-06, Snell M 2015, M 2020D lub M 2020R, lub JIS T 8133:2015.

Nowy standard FRHPhe-02 ma być obowiązkowy dla wszystkich kasków używanych w zawodach FIM z kilkoma wyjątkami obejmującymi zawodników trialowych i zawodników za sterami streamlinerów używanych w próbach bicia rekordów prędkości. Nowy standard zacznie obowiązywać od 2026 roku, z silnym zaleceniem, aby był przestrzegany już rok wcześniej, czyli od 2025 roku.

Chociaż powyższe standardy nie mają bezpośredniego wpływu na normy dla kasków drogowych, zasady FRHPhe-02 z pewnością zmienią niektóre modele z najwyższej półki skierowane do zawodników i amatorów. W celu zapewnienia zgodności — tak jak w przypadku FRHPhe-01, kaski FRHPhe-02 będą miały kod QR wszyty w pasek podbródka, który może być zeskanowany na każdych zawodach FIM, aby śledzić każdy kask indywidualnie i zapewnić jego ważność.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę