Nowy standard FRHPhe-02. Testy kasków FIM wkraczają w drugą fazę i trafią do off-roadu
Cztery sezony po rozpoczęciu Fazy 1, która drastycznie zwiększyła poziom bezpieczeństwa zawodników, FIM rozpoczęła Fazę 2.
W 2019 roku FIM nakazał zawodnikom MotoGP stosowanie kasków o wysokiej specyfikacji FRHPhe-01, która przekracza standardy norm UN ECE 22.06 lub Snell M2020. Teraz program został wzbogacony o nowy standard FRHPhe-02, który obejmuje zarówno skorupy do jazdy terenowej, jak i na torze. Ale to nie wszystko.
Oprócz tego, że FRHPhe-02 przewyższa istniejące standardy, które producenci muszą spełnić, aby sprzedawać kaski do użytku drogowego, przewyższa również poprzednie zasady FRHPhe-01, a protokół testowy został rozszerzony o dodatkowe typy kasków, dzięki czemu może być stosowany w zawodach off-road.
Według FIM, zasady FRHPhe-02 (FRHPhe oznacza "FIM Racing Homologation Programme for helmets") wymagają, aby kaski przetrwały od 9 do 13 przypadkowych uderzeń w dowolnym z 22 ustalonych miejsc na powierzchni kasku, tak jak poprzednio, a także nowe testy, w tym uderzenia o skośne i półkuliste kowadła oraz sprawdzenie, czy poduszki policzkowe można szybko zdjąć. Dla FRHPhe-02 wprowadzono również nowe kryterium SFC, które oznacza kryterium złamania kości czaszki, i zostało zdefiniowane jako średnie przyspieszenie liniowe w obliczonym przedziale czasu.
Kluczowe testy w standardzie FRHPhe-02 to cztery uderzenia o płaskie kowadło z 17 możliwych punktów uderzenia (w porównaniu do 3 uderzeń z 12 możliwych punktów w standardach FRHPhe-01 i ECE 22-06), wszystkie z prędkością 8,2 m/s, która jest najwyższą stosowaną w obecnych testach.
Do tego dochodzą 4 uderzenia z 17 możliwych punktów o kowadło półkuliste z prędkością 7,5m/s - które nie są zawarte w istniejącej FRHPhe-01 lub innych normach. Oprócz spełnienia norm FRHPhe-02, homologowane kaski muszą również uzyskać certyfikat UN ECE 22-06, Snell M 2015, M 2020D lub M 2020R, lub JIS T 8133:2015.
Nowy standard FRHPhe-02 ma być obowiązkowy dla wszystkich kasków używanych w zawodach FIM z kilkoma wyjątkami obejmującymi zawodników trialowych i zawodników za sterami streamlinerów używanych w próbach bicia rekordów prędkości. Nowy standard zacznie obowiązywać od 2026 roku, z silnym zaleceniem, aby był przestrzegany już rok wcześniej, czyli od 2025 roku.
Chociaż powyższe standardy nie mają bezpośredniego wpływu na normy dla kasków drogowych, zasady FRHPhe-02 z pewnością zmienią niektóre modele z najwyższej półki skierowane do zawodników i amatorów. W celu zapewnienia zgodności — tak jak w przypadku FRHPhe-01, kaski FRHPhe-02 będą miały kod QR wszyty w pasek podbródka, który może być zeskanowany na każdych zawodach FIM, aby śledzić każdy kask indywidualnie i zapewnić jego ważność.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze