Nowy silnik Ducati V2 mo¿e zaskoczyæ fanów marki. Jest lekki i nie ma rozrz±du desmodromicznego
W ostatnich latach Ducati mocno pracuje nad swoją gamą silników, czego dowodem są Desmosedici Stradale i Superquadro Mono, a teraz dołącza do nich nowa jednostka V2. Jak zapewnia producent, jest to najlżejszy silnik V2 w historii Ducati. Jakie są jego parametry? Do jakich motocykli może trafić?
Zacznijmy od tego, że dotychczas Ducati miało w swojej ofercie dwa motocykle sportowe z silnikami V2. Jeden z nich to model SuperSport, który zachował DNA prawdziwego sportowego Ducati, ale jednocześnie jest wygodniejszy od Panigale. Skoro o Panigale mowa, to z oferty wyjeżdża silnik Superquadro.
Teraz w tym wszystkim pojawia się zupełnie nowy silnik V2 o pojemności 890 cm3, który będzie występował w dwóch wersjach - o maksymalnej mocy 115 lub 120 KM. Maksymalny moment obrotowy może wynosić 92,1 lub 93,3 Nm. Założenie jest takie, że ma być mocniejszy od motoru Testastretta z modelu SuperSport, ale też bardziej przyjazny w codziennym użytkowaniu niż Superquadro.
To wszystko może prowadzić do snucia domysłów, że Monster i SuperSport mogą otrzymać ten silnik w wersji 115 KM. Do Panigale V2 mogłaby trafić wersja o mocy 120 KM, co byłoby poważnym uszczupleniem względem Superquadro, ale miałoby sens pod kątem klasy World Supersport, gdzie Ducati wyraźnie odstaje mocą, choć Stefano Manzi i jego Yamaha YZF-R6 pokazują, że duża moc nie ma znaczenia. Zresztą w klasie Supersport chodzi przede wszystkim o lekkość prowadzenia.
Nowy silnik Ducati waży zaledwie 54,5 kg, a więc o prawie 10 kg mniej od Superquadro 955 i prawie 6 kg mniej od Testastretta Evoluzione i Scrambler Desmodue. Jednocześnie producent rezygnuje tu z rozrządu desmodromicznego i wprowadza układ oparty na sprężynach, który pracuje już w V4 Granturismo. Do tego mamy układ zmiennych faz rozrządu. Skrzynia biegów jest wyposażona w quickshifter DQS.
W wersji o mocy 115 KM zastosowano bardziej wydajny alternator oraz wzmocnione korbowody i koło zamachowe. Wersja o mocy 120 KM może być wyposażona w wyścigowy układ wydechowy, który jest o 4,5 kg lżejszy od standardowego i podnosi maksymalną moc o 6 KM.
Kiedy zobaczymy pierwsze motocykle z nowym silnikiem? Okazuje się, że całkiem niedługo, ponieważ już na 5 listopada Ducati zaplanowało kolejny odcinek swoich premier, który zbiega się z początkiem targów EICMA 2024.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze