tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowe patenty Suzuki na silnik z turbo. Czy GSX 700T ma szansę pokonać Kawasaki ZH2? NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowe patenty Suzuki na silnik z turbo. Czy GSX 700T ma szansę pokonać Kawasaki ZH2?

Autor: Janusz Bębenek 2019.12.03, 13:35 Drukuj

Suzuki nieustępliwie goni upiory przeszłości. A może to jednak prawdziwe wizjonerstwo? Od kilku lat obserwujemy ich prace nad kolejnymi konceptami z turbodoładowanym silnikiem, ale czy to wystarczy by pokonać tuza, jakim staje się w tej dziedzinie Kawasaki?

Japoński gigant z Hamamatsu ma swojego "Misia" - jest nim silnik wyposażony w turbo. W latach 80 na rynek trafił nieudany XN85, który wyprodukowano w liczbie niewiele ponad 1000 egzemplarzy. Jego jedynym sukcesem jest to, że jest dziś bardzo poszukiwany przez kolekcjonerów.

NAS Analytics TAG

W 2013 roku Suzuki powróciło do tego pomysłu, prezentując zbliżony stylistycznie do XN85 koncept Recursion. Dwa lata później zobaczyliśmy udoskonaloną wizję silnika XE7 - doładowanego rzędowego twina o pojemności 600-700 cm3 i mocy 100 KM. Z kolei w 2017 roku pojawił się pozornie niemal gotowy do produkcji, 150-konny GSX 700T, lecz od tamtego czasu w temacie Suzuki z turbo nastała głucha cisza.

Aż do dziś - wypłynęły bowiem kolejne szkice patentowe, które zdradzają, że Hamamatsu wciąż pracuje nad tym modelem. Tym razem na rysunkach ujęto zmienioną lokalizację katalizatora. Jest on teraz umieszczony w bezpośrednim sąsiedztwie turbosprężarki, dzięki czemu szybciej osiąga temperaturę roboczą i lepiej oczyszcza spaliny.

Od czasów nieszczęsnego XN85 dużo się zmieniło - dzięki nowoczesnej elektronice sterującej nie ma już śladu po brutalnej reakcji sprężarek, która odstraszała wtedy potencjalnych klientów. Sukces Kawasaki H2 pokazuje, że miejsce na tego typu rozwiązania jak najbardziej jest. Kompresor pojawił się również w zaprezentowanym właśnie w Mediolanie modelu ZH2.

Jeśli Suzuki marzy o odkrojeniu chociaż kawałka tortu, który od kilku sezonów pałaszuje już Kawasaki, musi wyróżnić się czymś specjalnym - technologicznie producent z Akashi jest już mocno z przodu. Zapowiadanym od dawna atutem modelu GSX 700T / Recursion ma być stosunkowo niska masa, w okolicach 180 kg. Kawasaki ZH2 jest mocniejsze o 50 KM , ale waży aż 239 kg. Suzuki, przynajmniej patrząc na prezentowane do tej pory koncepty, będzie też znacznie łagodniej wystylizowane, co dla wielu klientów również może być dużą zaletą. Wściekle ostre linie Kawasaki nie do wszystkich trafiają.

Suzuki od jakiegoś czasu śmiało eksploruje klimaty neo retro - rok temu pojawiła się Katana, niedawno V-Strom 1050. Być może doładowany Recursion będzie kolejną maszyną w tym klimacie, którą zobaczymy na przyszłorocznych targach.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Nasi fani komentowali

Polecamy

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    na górę