Norma Euro 5 już obowiązuje. Czy można zarejestrować motocykl z normą Euro 4?
Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje nowa, restrykcyjna norma emisji spalin i hałasu Euro 5. W salonach oraz w magazynach importerów wciąż znajdziemy jednak sporą liczbę nowych motocykli, przystosowanych jeszcze do starej normy Euro 4, które z pewnością będą miały teraz atrakcyjne ceny. Wyjaśniamy, czy jest się czego obawiać, jeśli chodzi o możliwość rejestracji takiego pojazdu.
Norma Euro 5 stanowiła potężne wyzwanie dla inżynierów, którzy musieli stworzyć technologie umożliwiające spełnienie wyśrubowanych parametrów, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najniższego stopnia skomplikowania i rozsądnej ceny nowych motocykli. Urzędnicy narzucili przede wszystkim dalsze poważne ograniczenia emisji szkodliwych substancji:
-
tlenku węgla z 1,14 g/km do 1,0 g/km
-
węglowodorów z 0,17 g/km do 0,1 g/km
-
tlenków azotu z 0,09 g/km do 0,06 g/km
Wprowadzono ponadto nowe związki, na które należy zwrócić uwagę, pominięte w normie Euro 4 - węglowodory niemetanowe, których nie może być więcej, niż 0,068 g/km. Nowością jest również okres, przez który maszyna musi w 100% spełniać wymogi. W Euro 4 było to 20 tysięcy km, w Euro 5 cały cykl życia maszyny.
Kolejne ważne punkty normy Euro 5 to wewnętrzny system pomiarowy i poziom hałasu. W poprzedniej generacji motocykli montowany był system OBD I, wykrywający usterki układu elektrycznego oraz błędy w układzie kontroli emisji. Norma Euro 5 narzuca nowy system OBD II, który monitoruje wszystkie parametry pracy silnika, które mogą wpłynąć na końcową jakość spalin. Obecnie motocykle z silnikami większymi niż 175 cm3 nie mogą być głośniejsze, niż 80 dB. Nowy limit hałasu dla normy Euro 5 nie został jeszcze określony - będzie wprowadzony w późniejszym czasie oddzielnym aktem prawnym.
O to, jak wygląda kwestia możliwości rejestracji po 1 stycznia 2020 motocykli spełniających normę Euro 4, zapytaliśmy pana Marka Sobolewskiego z polskiego oddziału Honda Motor Europe:
Motocykle z normą Euro 4 można rejestrować do 31.12.2020, gdyż 1.01.2021 tracą ważność odnośne homologacje. Możliwość rejestracji można przedłużyć przez importerów o 2 lata na zasadach końcowej partii produkcji, do 31.12.2022. Zezwolenie wydawane jest przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.
Pojazdy korzystające z zasad końca partii produkcji muszą być wyprodukowane w chwili ważności świadectwa homologacji oraz znajdować się na terenie UE. Liczba pojazdów z końcowej partii produkcji nie może przekroczyć 10% liczby pojazdów zarejestrowanych w dwóch poprzednich latach lub 100 pojazdów, w zależności od tego, która wartość jest większa. Dla każdego typu homologacyjnego (praktycznie oznacza to: dla każdego modelu) liczy się to oddzielnie.
Wygląda więc na to, że alarmistyczne teorie o całkowitym braku możliwości zarejestrowania nowego motocykla z normą Euro 4 po 1 stycznia 2020, na jakie można natknąć się w sieci, są delikatnie mówiąc, niedokładne. Kupując pojazd z salonu zaopatrywanego przez poważnych importerów, możemy być spokojni o późniejszy proces rejestracji. Na wszelki wypadek warto jednak za każdym razem przed zakupem zapytać, czy zadbano o odpowiednie dokumenty.
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeWitam, co w przypadku kiedy chcę odkupić motocykl, który już jest zarejestrowany na Polskim rynku, który posiada normę Euro 3 lub 4 ? Czy można kupować i bez obaw rejestrować? Rozumie iż przepis ...
OdpowiedzJa zakupiłem Romet Z ONE R z 2020r marzec w 2021 r marzec. Motor z uwagi na zagubienie przy przeprowadzce dokumentów nie został zarejestrowany. W dniu 20 grudnia 2020 dostarczono jej nową kartę ...
Odpowiedz