tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Norma Euro 5 już obowiązuje. Czy można zarejestrować motocykl z normą Euro 4?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Norma Euro 5 już obowiązuje. Czy można zarejestrować motocykl z normą Euro 4?

Autor: Janusz Bębenek 2020.01.10, 12:12 2 Drukuj

Od 1 stycznia 2020 roku obowiązuje nowa, restrykcyjna norma emisji spalin i hałasu Euro 5. W salonach oraz w magazynach importerów wciąż znajdziemy jednak sporą liczbę nowych motocykli, przystosowanych jeszcze do starej normy Euro 4, które z pewnością będą miały teraz atrakcyjne ceny. Wyjaśniamy, czy jest się czego obawiać, jeśli chodzi o możliwość rejestracji takiego pojazdu. 

Norma Euro 5 stanowiła potężne wyzwanie dla inżynierów, którzy musieli stworzyć technologie umożliwiające spełnienie wyśrubowanych parametrów, przy jednoczesnym utrzymaniu jak najniższego stopnia skomplikowania i rozsądnej ceny nowych motocykli. Urzędnicy narzucili przede wszystkim dalsze poważne ograniczenia emisji szkodliwych substancji:

Advertisement
NAS Analytics TAG
  • tlenku węgla z 1,14 g/km do 1,0 g/km

  • węglowodorów z 0,17 g/km do 0,1 g/km

  • tlenków azotu z 0,09 g/km do 0,06 g/km

Wprowadzono ponadto nowe związki, na które należy zwrócić uwagę, pominięte w normie Euro 4 - węglowodory niemetanowe, których nie może być więcej, niż 0,068 g/km. Nowością jest również okres, przez który maszyna musi w 100% spełniać wymogi. W Euro 4 było to 20 tysięcy km, w Euro 5 cały cykl życia maszyny. 

Kolejne ważne punkty normy Euro 5 to wewnętrzny system pomiarowy i poziom hałasu. W poprzedniej generacji motocykli montowany był system OBD I, wykrywający usterki układu elektrycznego oraz błędy w układzie kontroli emisji. Norma Euro 5 narzuca nowy system OBD II, który monitoruje wszystkie parametry pracy silnika, które mogą wpłynąć na końcową jakość spalin. Obecnie motocykle z silnikami większymi niż 175 cm3 nie mogą być głośniejsze, niż 80 dB. Nowy limit hałasu dla normy Euro 5 nie został jeszcze określony - będzie wprowadzony w późniejszym czasie oddzielnym aktem prawnym. 

O to, jak wygląda kwestia możliwości rejestracji po 1 stycznia 2020 motocykli spełniających normę Euro 4, zapytaliśmy pana Marka Sobolewskiego z polskiego oddziału Honda Motor Europe:

Motocykle z normą Euro 4 można rejestrować do 31.12.2020, gdyż 1.01.2021 tracą ważność odnośne homologacje. Możliwość rejestracji można przedłużyć przez importerów o 2 lata na zasadach końcowej partii produkcji, do 31.12.2022. Zezwolenie wydawane jest przez Dyrektora Transportowego Dozoru Technicznego.

Pojazdy korzystające z zasad końca partii produkcji muszą być wyprodukowane w chwili ważności świadectwa homologacji oraz znajdować się na terenie UE. Liczba pojazdów z końcowej partii produkcji nie może przekroczyć 10% liczby pojazdów zarejestrowanych w dwóch poprzednich latach lub 100 pojazdów, w zależności od tego, która wartość jest większa. Dla każdego typu homologacyjnego (praktycznie oznacza to: dla każdego modelu) liczy się to oddzielnie.

Wygląda więc na to, że alarmistyczne teorie o całkowitym braku możliwości zarejestrowania nowego motocykla z normą Euro 4 po 1 stycznia 2020, na jakie można natknąć się w sieci, są delikatnie mówiąc, niedokładne. Kupując pojazd z salonu zaopatrywanego przez poważnych importerów, możemy być spokojni o późniejszy proces rejestracji. Na wszelki wypadek warto jednak za każdym razem przed zakupem zapytać, czy zadbano o odpowiednie dokumenty. 

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę