tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nierzetelny, nieskuteczny i chaotyczny. Raport NIK mia¿d¿y flagowy program poprawy bezpieczeñstwa drogowego
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nierzetelny, nieskuteczny i chaotyczny. Raport NIK mia¿d¿y flagowy program poprawy bezpieczeñstwa drogowego

Autor: Raff 2020.09.22, 15:09 Drukuj

Projekt przygotowano nierzetelnie, nadzór nad jego wykonaniem był nieskuteczny, a działania odbywały się w sposób chaotyczny - tak Najwyższa Izba Kontroli oceniła Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych.

Choć na polskich drogach jest coraz lepiej, liczba wypadków i ofiar śmiertelnych wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie, znacznie wyższym niż europejska średnia i lata świetlne za liderami rankingu. Winę za ten stan rzeczy ponosimy częściowo my sami, ze względu na nasz styl jazdy, ale w wielu przypadkach to infrastruktura jest czynnikiem sprzyjającym zagrożeniu.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Powstały w 2015 roku Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych miał być projektem, który, poprzez różne zadania, metodycznie prowadziłby do poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. W teorii inicjatywa została podjęta, w poszczególnych województwach przystąpiono do realizacji zadań i wydawało się, że cel, jakim jest poprawa bezpieczeństwa, znajduje się coraz bliżej.

Niestety, prawda okazuje się inna. Najwyższa Izba Kontroli postanowiła sprawdzić jak przebiega realizacja planu - czy projekt jest dobrze przygotowany, działania skuteczne, a wydatkowanie pieniędzy publicznych uzasadnione.

Wnioski z raportu NIK są przygnębiające. Z zaplanowanego wstępnie budżetu 7 mld 200 mln zł, przez złe planowanie i opóźnienia, udało się wydać ledwie 7,5 procent. Zrealizowano nikłą część zaplanowanych zadań, w dodatku część z nich w ogóle nie kwalifikowała się do programu. Jak ustaliła NIK, trudno mówić także o jakiejkolwiek zależności między prowadzonymi działaniami, a statystykami wypadków. W niektórych województwach nastąpił wręcz ich wzrost.

Zdaniem kontrolerów NIK, przyczyny takiego stanu rzeczy leżą w nierzetelnym przygotowaniu programu w 2015 roku. Ministerstwo oparło się wyłącznie na informacjach od Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, co, jak wskazała NIK, było błędem, ponieważ wiele z miejsc, oznaczonych jako niebezpieczne, nie kwalifikowało się do Programu.

W raporcie NIK wskazano także, że projekt Programu nie przewidywał żadnych mechanizmów kontroli, co w praktyce uniemożliwiło monitorowanie realizacji zadań na poszczególnych etapach i wprowadziło chaos w zarządzaniu nimi. NIK zawiadomiła w przedmiotowej sprawie Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, ponieważ w dwóch przypadkach doszło do naruszenia przepisów.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê