Niemiecka policja te¿ siê zbroi. Dos³ownie. Opancerzony Survivor R trafi wkrótce do Bundespolizei
Być może niekiedy zżymamy się na kosztowne zakupy pojazdów dla polskich sił policji, na przykład radiowozów solarnych, ale to przecież w znakomitej większości są maszyny, jakie spotkamy również w wersjach cywilnych. U Niemców sprawa wygląda poważniej.
Władza naszych najbliższych, niemieckich sąsiadów, spodziewa się chyba trudniejszych czasów. A jak wiadomo "trudne czasy wymają trudnych decyzji". Za tą myślą idzie następna, bo "trudne decyzje" nierzadko oznaczają protesty. Na to też znajdzie się rozwiązanie.
Niemiecka policja federalna (Bundespolizei) oraz związkowe siły prewencji policji (Bereitschaftspolizeien der Länder - BPdL) działające w szesnastu landach, zostaną wkrótce wzmocnione flotą nowych pojazdów specjalnych (sonderfahrzeuge). To potężny, opancerzony model Survivor R.
Pierwsza partia pojazdów, których producentem jest niemiecki koncern Rheinmetall AG, będzie liczyć "zaledwie" 55 opancerzonych potworów, ale kontakt przewiduje zakup kolejnych partii Survivor R.
Jeżeli opcja zostanie wykorzystana, koszt zakupu będzie astronomiczny - na poziomie kilkuset milionów euro. Ta informacja poniekąd zdradza nam plany niemieckiego Federalnego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych (Beschaffungsamt des Bundesministerium des Innern und für Heimat), ponieważ jeden Survivor R to koszt w wysokości… miliona euro.
Survivor R będzie funkcjonował w policyjnych formacjach, jako Sonderwagen 5. Co ciekawe, kilka tych pojazdów już służy w niemieckich siłach porządkowych, ale w pododdziałach specjalnych, tj. policji SEK (Spezialeinsatzkommando).
Zanim Sonderwagen 5 trafi do zwykłych funkcjonariuszy Bundespolizei, przejdzie jeszcze szerokie testy. Szczególnie ciekawy jest fakt, ze badania mają uwzględnić również testy ochrony przeciwminowej i przeciwpancernej.
Survivor R ma 6,5 m długości, 2,5 m szerokości, 2,7 m wysokości i 15 t maksymalnej dopuszczalnej masy (w tym 4,1 t ładowności). Pojazd jest napędzany 6-cylindrowym silnikiem MAN EURO 3 o mocy 330 KM i pojemności 6,9 l, który zapewnia prędkość maksymalną ponad 100 km/h. Obsługa składa się z dwóch policjantów, a pojazd ma możliwość transportu do 10 osób wraz z wyposażeniem.
Średni pojazd opancerzony jest wyposażony w system filtrowentylacji do ochrony przed czynnikami nuklearnymi, biologicznymi i chemicznymi oraz klimatyzację, a także wyposażenie do dowodzenia, kontroli, łączności, przetwarzania danych i rozpoznania.
Po raz pierwszy Survivor R został pokazany podczas targów Eurosatory 2014. Produkcja seryjna rozpoczęła się trzy lata później. Co ciekawe, wariant dowódczy był prezentowany ze zdalnie sterowanym modułem uzbrojenia Kongsberg Nordic z 12,7-mm karabinem maszynowym, systemem ochrony aktywnej pojazdów (ASOP) soft-kill typu Rapid Obscuring System (ROSY_L), oferowanym przez spółkę American Rheinmetall Munitions oraz systemem zarządzania polem walki (BMS).
Na razie niemiecka policja będzie testować dwa egzemplarze Suyrvivorów. Dostawy całej (pierwszej) partii zaplanowane są na początek 2023 roku.
Polska policja oczywiście też posiada pojazdy opancerzone. To m.in. TUR VI zbudowany przez AMZ Kutno. Ale te pojazdy służą jedynie policyjnym antyterrorystom.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze