tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Najpopularniejsze motocykle Adventure w 2023 roku. Sześć modeli, które będą hitami sprzedaży w obecnym roku
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Najpopularniejsze motocykle Adventure w 2023 roku. Sześć modeli, które będą hitami sprzedaży w obecnym roku

Autor: Andrzej Sitek 2023.02.01, 12:17 6 Drukuj

Przygodowe motocykle to najdynamiczniej rozwijający się segment rynku, a niektóre z tych maszyn stały się przebojami przekraczając granice Adventure pod względem zainteresowania i popularności. Które z nich staną się hitami sprzedaży w 2023 roku?

Wytypowaliśmy sześć modeli. Oczywiście możecie i nawet powinniście się z nami nie zgadzać, dlatego czekamy na Wasze komentarze.        

Advertisement
NAS Analytics TAG

W Polsce nie brakuje dróg niepokrytych asfaltem. Takie drogi prowadzą zazwyczaj przez najbardziej malownicze i ciekawe tereny. Jeśli chcecie móc płynnie zamieniać asfalt na bardziej pierwotne trasy, potrzebujecie motocykla Adventure. Tę klasę zasadniczo można podzielić na trzy grupy w zależności od pojemności silnika. Przyjmijmy, że najbardziej uniwersalną jest średnia, która obejmuje maszyny od 500 cm3 do 800 cm3 pojemności silnika. To na niej się dzisiaj skupimy.

Yamaha Tenere 700

Yamaha Tenere 700 to przede wszystkim następca znanego i cenionego modelu XT660Z Tenere. Pierwszy prototyp, wówczas pod nazwą T7, pokazano podczas mediolańskich targów EICMA jeszcze w 2016 r. Wersja produkcyjna pojawiła się w 2019 roku i została poprzedzona rocznymi testami pod hasłem "World Raid". Warto przypomnieć, że Tenere 700 wielokrotnie stawała na najwyższym podium sprzedaży w swoim segmencie, a nawet sąsiednich klas. Do tego wciąż jest na topie.

Wersja na 2023 rok dostała kilka istotnych ulepszeń, do których należy 5-calowy wyświetlacz TFT, możliwość podłączenia smartfona, 3 tryby pracy układu ABS, opcjonalny quick shifter, nową konstrukcję dźwigni hamulca przedniego, migacze LED, gniazdo USB. Co ważne, pojawiała się także wersja 35 kW, ale jedynie dla Tenere 700. Wariant 700 Rally Edition można zamówić wyłącznie w pełnej mocy, chociaż z homologacją na przebudowę.

Premiera: 2019 rok; silnik: 689 cm3, 2-cylindrowy rzędowy; moc/moment: 73 KM przy 9000 obr./min, 68 Nm przy 6500 obr./min; zbiornik: 16 l; wysokość siedziska; 875 mm; masa z płynami; 205 kg; zawieszenie przód: widelec teleskopowy USD 43mm KYB (skok 210 mm), zawieszenie tył: pojedynczy amortyzator (skok 200 mm); opony: 21/18, cena: od 52 000 zł. Więcej o Yamaha

Suzuki V-Strom 800DE

Suzuki V-Storm 800 DE trafi do salonów wiosną, a więc praktycznie na dniach. Japońska marka nareszcie przestała nas jedynie kusić dwucylindrowym silnikiem i postanowiła zaprezentować pierwsze motocykle, które go otrzymają. Jednym z nich będzie V-Strom 800DE, który jest rewolucją w gamie. Pomimo że serce jest rzędowe, to producent postanowił wstawić maszynę do rodziny V-Strom. Warto przypomnieć, że pierwszy V-Storm pojawił się na świecie niemal równo dwie dekady temu i był to oczywiście V2, chociaż trochę mocniejszy, o pojemności 996 cm3.

V-Storm 800 DE ma kilka ciekawych rozwiązań, w tym specjalnie zaprojektowany wał korbowy z wykorbieniami co 270 stopni oraz przeprojektowany airbox, co ma gwarantować, że maszyną można łatwo manewrować przy niskich prędkościach. Producent zapewnia, że charakterem blisko jej do jednostek z cylindrami w układzie V-twin 90°. Najciekawszym dodatkiem jest Suzuki Cross Balancer, czyli system wyrównoważający pracę i redukujący drgania. Opiera się na dwóch wałkach, których przeciwwagi są skierowane prostopadle do wału korbowego. To pierwsze tego typu rozwiązanie w seryjnym motocyklu. Do tego mamy elektronicznie sterowaną przepustnicę, skrzynię z Suzuki Quick Shift w standardzie oraz Suzuki Cluch Assist System.

Wygląda motocykla nawiązuje do DR 800 BIG. Biorąc pod uwagę pozostałe rozwiązania, Suzuki wkracza do walki z takimi potęgami segmentu jak Yamaha Tenere 700 i Aprilia Tuareg. To będzie interesująca walka.

Premiera: 2023 rok; silnik: 776 cm3, 2-cylindrowy rzędowy; moc/maksymalny moment: 95,2 KM przy 8500 obr./min, 78 Nm przy 6800 obr./min; zbiornik: 20 l; wysokość siedziska; 855 mm; masa 230 kg; zawieszenie przód: widelec upside-down Showa 45 mm (skok 220 mm), zawieszenie tył: pojedynczy element resorująco-tłumiący Showa (skok 220 mm); opony: 21/17, cena: od 54 900 zł. Więcej o Suzuki

KTM 890 Adventure

890-siątka KTM-a to pewniak w naszych prognozach. Mało który motocykl budzi większe zainteresowanie potencjalnych klientów. To zrozumiałe, bo Austriacy odrobili lekcję i ustalili potrzeby odbiorców segmentu Adventure. W skrócie oczekiwania te można zamknąć w jednym, krótkim zdaniu: Więcej mocy, mniej masy, plus porządne podwozie. Co w tym trudnego? Otóż… wszystko. A jeszcze trzeba zaproponować cenę, która nie będzie odstraszała.

W zasadzie przygoda KTM 890 zaczęła się od 790 Adventure i Adventure R. Szybko pojawiła się wersja z mocniejszym napędem i maszyna ta stała się punktem odniesienia dla terenowo zorientowanej konkurencji. W wersji na 2023 rok lista zmian jest bardzo długa, ale najważniejsze dotyczą podwozia i elektroniki. Chodzi m.in. o nowe nastawy zawieszenia dla zmniejszenia zmęczenia na długich dystansach, ulepszony ABS z nowy modulatorem, poprawiony system nawigacji, OFFROAD ABS połączony Z OFFROAD MODE i (opcjonalnie) RALLY MODE, a także nową, lepszą osłonę silnika.

Innowacji jest więcej, więc naprawdę warto przyjrzeć się nowości, a wielu poszukujących swojego wymarzonego jednośladu w klasie Adventure powinno uważnie sprawdzić listę.  Jeśli chodzi o cennik, trzeba pamiętać, że poza standardową wersją w cenie 66 720 zł, występuje jeszcze wariant Adventure R, który kosztuje 71 520 zł.

Premiera: 2021 rok; silnik: 889 cm3, 2-cylindrowy rzędowy; moc/maksymalny moment: 105 KM przy 8000 obr./min, 100 Nm przy 6500 obr./min; zbiornik: 20 l; wysokość siedziska; 860 mm; masa 210 kg; zawieszenie przód: widelec WP APEX 48 mm (skok 200 mm), zawieszenie tył: pojedynczy element resorująco-tłumiący WP APEX (skok 200 mm); opony: 21/18, cena: od 66 720 zł. Więcej o KTM

Aprilia Tuareg 660

Tak naprawdę Aprilia już w latach 80. i 90. miała w swojej ofercie modele oznaczone jako Tuareg, których zadaniem było dokładnie to, do czego służą dziś motocykle klasy Adventure. Ostatni solidniejszy wariant z tamtych lat to model Tuareg 600 Wind produkowany w latach 1990-91. 660-siątka nie jest zatem zupełnie nowym pomysłem, ale powrotem do udanej historii, której nowy rozdział rozpoczął się z chwilą pojawienia się motocyklach w sprzedaży, czyli w zeszłym roku.

Aprilia Tuareg 660 jest lekka, kompaktowa i nowoczesna. Wtrysk, dwa wałki rozrządu, cztery zawory na cylinder, czyli mamy tu standard w dzisiejszym segmencie motocykli premium. Kierowca dysponuje kontrolą trakcji, różnymi trybami jazdy i zmienną charakterystyką silnika.

Jednostka napędowa sprzęgnięta jest z 6-biegową skrzynią biegów. Napęd na tył przenoszony jest przez klasyczny łańcuch. Równie klasyczne jest wielotarczowe sprzęgło, które pracuje w kąpieli olejowej. Jeśli chodzi o podwozie, to Aprilia jest też do bólu klasyczna. Ale czy to źle?

 Z przodu kierowca dysponuje widelcem USD o dosyć szerokim zakresie regulacji, natomiast z tyłu pracuje dwuramienny aluminiowy wahacz i pojedynczy amortyzator. Odnotować należy spory skok obu osi, bo wynoszący aż 240 mm, czyli taki, którego nie powstydziłyby się nawet wyczynowe maszyny enduro.

Bezpośrednia konkurencja dla modelu Tuareg 660 to oferta spod znaku trzech kamertonów. Co ważne, cena Tuareg 600 została dość dobrze zbilansowana, a to może być poważny argument przemawiający za tym modelem. Aprilia udanie wykorzystuje już wspomnianą, niebanalną historię modelu. Na stronie producenta natychmiast zauważycie hasło "Tuareg: Dostarcza przygody od 1985 roku". 

Premiera: 2022 rok; silnik: 659 cm3, 2-cylindrowy rzędowy; moc/maksymalny moment: 80 KM przy 9250 obr./min - 70 Nm przy 6500 obr./min; zbiornik: 18 l; wysokość siedziska; 860 mm; masa 187 kg; zawieszenie przód: widelec upside-down 43 mm (skok 240 mm), zawieszenie tył: pojedynczy element resorująco-tłumiący (skok 240 mm); opony: 21/18, cena: od 54 900 zł. Więcej o Aprilia.

Triumph Tiger 900 Rally

W zasadzie do jazdy z przewagą asfaltu i dłuższych tras przeznaczony jest Tiger 900 GT, który jest zresztą nieznacznie tańszy od Tigera 900 Rally. Cena 900 GT zaczyna się od 62 800 zł, ale to Rally jest bardziej wszechstronny i zaprojektowany nie tylko z myślą o całodziennej jeździe, ale także wrażeń off-roadowych.

Do kompletu trzeba wspomnieć o Rally Pro, czyli najbardziej komfortowej wersji, której właściciele dostaną również układ Triumph Shift Assist, sześć trybów jazdy, przydatny system monitorowania ciśnienia w oponach TPMS.  Za bycie "pro" trzeba zapłacić aż 72 900 zł. To sporo.

Rodzina Tiger 900 to jeszcze warianty Tiger 900 GT Low oraz Tiger 900 GT Pro. Dla porządku trzeba wspomnieć o Tiger 900 Bond Edition, ale ta limitowana seria liczyła zaledwie 250 egzemplarzy i jest już niedostępna.

W 2023 roku Triumph chwali się przede wszystkim nowym schematem kolorystycznym Sandstorm, ale bez wątpienia klientów skuszą nie kolorki, lecz rosnący prestiż brytyjskiej marki i dobre opinie o "Tygrysie". Po rewelacyjnych wynikach sprzedaży w 2021 roku kolejny sezon znowu okazał się sukcesem, a przynajmniej pierwsze siedem miesięcy, za które mamy dane. Nie spodziewamy się, aby w 2023 roku było inaczej, a Tiger 900 Rally i jego rodzina bez wątpienia się do tego przyczynią.

Premiera: 2020 rok; silnik: 888 cm3, 3-cylindrowy rzędowy; moc/maksymalny moment: 95,2 KM przy 8750 obr./min, 87 Nm przy 7250 obr./min; zbiornik: 20 l; wysokość siedziska; 860-880 mm; masa z płynami; 196 kg; zawieszenie przód: odwrócony widelec Showa 45 mm (skok 240 mm), zawieszenie tył: pojedynczy amortyzator Showa (skok 230 mm); opony: 21/17, cena: od 66 800 zł. Więcej o Triumph.

Honda XL750 Transalp

Umieszczenie tego modelu w zestawieniu być może uznać za wróżenie z fusów, ale nikt  nie zaprzeczy, że wspaniała historia Hondy Translap może mieć duży wpływ na zainteresowanie potencjalnych klientów w bieżącym roku.

Oryginalny Translap powstał oczywiście w Japonii, a jego historia zaczyna się pod koniec ubiegłego wieku. W nowym tysiącleciu produkcja Translapa została przeniesiona do Włoch, co wcale mu nie zaszkodziło. Pierwsza generacja tego udanego modelu miała silnik o pojemności 583 cm3 i był to widlak z dwoma gaźnikami generujący 50 KM mocy.

Ale to już przeszłość. Najnowsza odsłona tego turystycznego enduro ma ten sam silnik co w modelu Hornet. Co ciekawe, producent nie przewidział dla tej rzędowej dwójki skrzyni biegów DCT. Do dyspozycji kierowcy będą cztery tryby jazdy — Sport, Standard, Rain oraz Gravel i są one w pełni konfigurowalne. Do tego mamy cztery poziomy mocy i trzy poziomy czułości hamowania silnikiem. Wreszcie jest też system Honda Selectable Torque Control odpowiedzialny za kontrolę dystrybucji momentu obrotowego i sprzężone z nim Wheelie Control. Ustawienia ABS w trybie gff-road pozwala na wyłączenie go dla tylnego hamulca. Oczywiście to tylko część bardzo obiecującej specyfikacji. To tego jeszcze bardzo sensowna cena. Czy to będzie hit?

Premiera: 2023 rok; silnik: 888 cm3, 2-cylindrowy rzędowy; moc/maksymalny moment: 90 KM przy 9500 obr./min, 75 Nm przy 7250 obr./min; zbiornik: 16,9 l; wysokość siedziska; 850 mm; masa z płynami; 208 kg; zawieszenie przód: widelec Showa SFF-CA 41 mm (skok 200 mm), zawieszenie tył: pojedynczy amortyzator Pro-Link (skok 190 mm); opony: 21/18, cena: od 48 900 zł. Więcej o Honda

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Shiftcam 02/03/2023 23:33

Żart:)

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę