Motorower Simson w Polsce - Simson SR 1, Simson SR 2 - pocz±tki, historia, dane marketingowe, parametry techniczne
Zapewne większość czytelników w wieku 40+ na początku swojej motocyklowej pasji marzyła o motorowerze Simson S 51. W latach 80. i na początku 90. w naszych realiach jawił się on jako motoryzacyjny ósmy cud świata. Mogliśmy jednak tylko marzyć, gdyż sprowadzano ich do Polski niewiele, a poza tym były bardzo drogie. A jak u nas wyglądały początki marki Simson?
Zanim w zakrzowskich zakładach opracowano konstrukcję pierwszego polskiego motoroweru Ryś i wdrożono go produkcji, na naszym rynku pojawiły się nowe motorowery z importu. Były to wschodnio-niemieckie Simsony SR 1. Prawdopodobnie pierwsze egzemplarze tego pojazdu sprowadzono do Polski w 1956 roku.
Motorowery Simson SR 1 były produkowane w latach 1955 - 1957 w nieistniejącym już tworze państwowym zwanym - Niemiecka Republika Demokratyczna. W ciągu dwóch lat produkcji powstało ich ponad 150 000 sztuk. Niektórzy historycy twierdzą, że to właśnie ten pojazd był prekursorem motoroweru z silnikiem 50 cm³ w dawnym "Bloku Wschodnim".
Następcą Simsona SR 1 był model SR 2, który był ulepszoną wersja swojego poprzednika. Produkowano go w latach 1957 - 1964 i jak twierdzą niektóre źródła, zbudowano ich blisko milion. Na ile jest to zgodne z prawdą, a na ile wielkość produkcji był sztucznie zawyżana w celach propagandowych - nie wiem, na pewno produkcja Simsona SR-2 była bardzo liczna.
Motorowery w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...
Przedwojenna historia to krajowe „setki”, które były ówczesnymi motorowerami. Pamiętne marki: SHL, Podkowa, Niemen, Perkun, Wul-Gum oraz spora gama pojazdów zagranicznych. Powojenna historia motorowerów rozpoczęła się zaś w 1956 roku od modeli Ryś i Żak. Niedługo po nich pojawiły się pierwsze Komary. W kolejnych latach to właśnie motorowery były najliczniej produkowanymi pojazdami silnikowymi w naszym kraju. Każdego roku na rynek trafiało ich 150–200 tysięcy. Krajową produkcję wspierał import między innymi takich marek jak Simson czy Jawa.
O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOROWERY W PRL" »Moped Simson SR 1
(…) Różnice między mopedami SR 1 i SR 2 są stosunkowo niewielkie i ograniczają się przeważnie do wyglądu zewnętrznego, przy czym drugi z nich jest ulepszoną wersją pierwszego. Wygląd modelu SR 1 jest dużo skromniejszy. Błotniki są typu rowerowego, całkowicie odkryty silnik, nieosłonięty łańcuch, tylny błotnik nie okrywa koła. Moped ten, bardzo prosty w budowie, był właściwie zmotoryzowanym rowerem, o cięższej nieco konstrukcji.
Charakterystyka techniczna mopedu SR 1 tylko nieznacznie różni się od SR 2. Silnik ma mniejszy nieco stopień sprężania, inne jest przełożenie między skrzynia biegów a tylnym kołem, inne ogumienie. Nie ma tu sygnału elektrycznego (jest tylko rowerowy dzwonek ręczny), mniejszy jest zbiornik paliwa (pojemność zaledwie 4,5 l; SR 2 - 6 l). Mniejszy jest również ciężar pojazdu, którego obciążenie może wynosić 85 kg. (…)
"Auto Moto Sport" 12/1958
Mopedy Simson SR 2 bez talonów, ale tylko w Warszawie
W Warszawie od dnia 16 stycznia 1958 roku w sklepach motoryzacyjnych MHD rozpoczęto otwartą sprzedaż motorowerów Simson SR 2, niepotrzebne są więc talony. Warszawski handel zaplanował w roku 1958 do sprzedaży wolnorynkowej 2050 motorowerów. W I kwartale planowano dostawę 350 pojazdów - plan ten został już wykonany, przy czym Warszawie przyznano dodatkowo 220 dalszych motorowerów Simson SR 2, w cenie 6500 zł. Możliwe stało się tu wprowadzenie systemu bezpośredniej sprzedaży. (…).
"Auto Moto Sport" 9 / 1958
W drugiej połowie lat 60. sprowadzano do Polskie niewielkie ilości małego skutera z silnikiem motorowerowym - Simson KR 51 Schwalbe. Motorowery Simson SR 2 cieszyły się dobrą opinią. Stały się u nas wzorcem pojazdu zwanego "motorower" czy jak to woli - moped. Nasi rodzice i dziadkowie marzyli o Simsonach SR 1 i SR 2, których sprowadzono do nas dużo mniej, niż było chętnych do ich kupna. 25 lat później my (czyli pokolenie 40+) zaczęliśmy marzyliśmy o Simsonie S 51.
Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzeMam do dzisiaj. Zarejestrowany i ubezpieczony. Zmieni³em tylko ³o¿yska w ko³ach z konusów na maszynowe. Odpalam i je¿d¿ê.
OdpowiedzPierwszy mój pojazd SR 1 rocznik 57'. Je¼dzi³em nim do 260 km dziennie (Warszawa - Mazury) w po³owie lat 60' jako licealista. W gêstym ruchu - co 10 km samochód. Niebieski dymek, bruki we wsiach, ...
OdpowiedzNa prawdê zazdroszczê.
OdpowiedzSimson ma to co¶ w sobie. Wszystkie Skutery Motorowery siê przy nim chowaj±.
Odpowiedz