tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykliści nie chcą przepisów zakazujących kupna motocykli spalinowych? Wyniki ankiety Federacji Europejskich Stowarzyszeń Motocyklistów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykliści nie chcą przepisów zakazujących kupna motocykli spalinowych? Wyniki ankiety Federacji Europejskich Stowarzyszeń Motocyklistów

Autor: Andrzej Sitek 2021.09.23, 16:52 3 Drukuj

Z ankiety przeprowadzonej przez FEMA wynika, że ewentualny zakaz sprzedaży nowych motocykli z silnikiem benzynowym odrzuca ponad 90 proc. motocyklistów, którzy wzięli udział w badaniu.

W lipcu i sierpniu 2021 roku FEMA przeprowadziła ankietę online na temat emisji spalin przez motocykle i ewentualnego zakazu sprzedaży nowych motocykli z silnikiem benzynowym. Ankieta była dostępna w 12 językach i wzięło w niej udział 23 768 osób (1 188 kobiet i 22 580 mężczyzn).

Advertisement
NAS Analytics TAG

Na pytanie: "Co sądzisz o ewentualnym zakazie sprzedaży nowych motocykli z silnikiem benzynowym?" aż 92,91 proc. motocyklistów odrzuciło taki pomysł. Istnieją różnice między krajami, ale wskaźnik dezaprobaty nie spada poniżej 80 proc. w żadnym europejskim państwie!

Co ciekawe, podobne badanie zostało przeprowadzone przez FEMA w 2016 roku. Na pytanie: "Czy byłbyś skłonny kupić nowszy motocykl, gdyby starsze sprzęty (sprzed 2006 roku) zostały objęte zakazem wjazdu do miasta?"  znacznie więcej respondentów wybrało benzynowe jednoślady, tj. 55,46 proc. w 2021 roku, wobec 44 proc. w 2016 roku.

Również 44 proc. osób rozważyłoby inny środek transportu, gdyby taki zakaz został wprowadzony, co mogłoby doprowadzić do poważnej zmiany mobilności w miastach. Ale skoro tak, to może motocykliści wybraliby po prostu elektryczne motocykle? Okazuje się, że niekoniecznie.

Jeśli władze miast zdecydują się na wprowadzenie zakazu wjazdu dla pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi, ponad 76 proc. respondentów zmieniłoby swój środek transportu zamiast przesiąść się na motocykl niskoemisyjny.

No to może chociaż wśród kurczącej się grupy zwolenników elektrycznych motocykli można liczyć na poparcie dla przyszłościowych rozwiązań? Też nie, bo aż 88,75 proc. tych, którzy byliby skłonni przesiąść się na motocykl niskoemisyjny w przypadku zakazu wjazdu do miasta pojazdów napędzanych benzyną, nie jest skłonnych zapłacić za jednoślad więcej niż za motocykl z silnikiem spalinowym. Czyli po prostu nie chcą ponosić kosztów zmian.

FEMA chciała również dowiedzieć się, jak motocykliście odbierają ewentualność całkowitego zakazu sprzedaży nowych motocykli na benzynę. Okazuje się, że najbardziej skrajna odpowiedź, czyli całkowitą rezygnację z jazdy motocyklem, wybrało aż 53,38 proc. osób.

Z sytuacją całkowitego zakazu spalinowych jednośladów i koniecznością zakupu niskoemisyjnej maszyny pogodziłoby się  38,96 proc. respondentów.  Ale tylko 7,67 proc. ankietowanych kupiłoby motocykl z zerową emisją spalin, gdyby wciąż były dostępne motocykle napędzane benzyną.

W porównaniu do badania z 2016 roku zmieniła się jeszcze jedna rzecz, a mianowicie oczekiwana przyjemność z jazdy motocyklem niskoemisyjnym. Pięć lat temu 54 proc. osób stwierdziło, że mogłyby czerpać z zjazdy jednośladami zasilanymi prądem z gniazdka. W aktualnej ankiecie ta grupa stopniała do 41,08 proc.

Jakie są wnioski z powyższych badań FEMA? Obecne plany Komisji Europejskiej i niektórych rządów poszczególnych krajów mające na celu ograniczenie sprzedaży i użytkowania pojazdów benzynowych oraz diesli, rodzą więcej pytań niż odpowiedzi. Przecież nie wiemy nawet, na ile realistyczne jest całkowite oparcie się na pojazdach elektrycznych!

Rodzą się też inne pytania i jest ich wiele. Na przykład, czy będzie wystarczająco dużo energii elektrycznej dla rosnącego segmentu pojazdów zasilanych prądem? Czy sieci dystrybucji prądu będą w stanie poradzić sobie z dodatkowym zapotrzebowaniem? 

A przede wszystkim, co z e-paliwami? Czy uda się je rozwinąć do poziomu, na którym będą mogły konkurować z paliwami kopalnymi, które znamy obecnie, jeśli weźmiemy pod uwagę koszty i efektywność? Oraz czy wszystkie te pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi będą dostępne dla przeciętnego użytkownika?

Sekretarz generalny FEMA Dolf Willigers powiedział: "Motocykle stają się bardziej ekonomiczne pod względem zużycia paliwa i czystsze. W porównaniu z samochodami, które potrzebują więcej paliwa i zajmują więcej miejsca do jazdy i parkowania - zwłaszcza w miastach, motocykle są bardziej ekonomiczne i mniej zanieczyszczają środowisko niż dotychczas" - wyjaśnia Willigers.

"Widzimy świetlaną przyszłość dla motocykli i innych pojazdów dwukołowych, pod warunkiem, że Komisja Europejska i rząd brytyjski pozostawią miejsce dla silnika spalinowego w motocyklach. Dzięki paliwom niekopalnym, które są już w fazie rozwoju, motocykle pozostaną przystępne cenowo i staną się czyste i neutralne pod względem emisji CO2" - dodał sekretarz generalny FEMA.

Bez wątpienia era ropy powoli się kończy. Co prawda już kilkadziesiąt lat temu wieszczono, że ropy starczy na maksymalnie 20 lat, a jednak po 40 latach nadal jest ona wydobywana. Ale ta sytuacja nie będzie trwać wiecznie. Według różnych szacunków ropa naftowa skończy się w 2050-2070 roku. Co wtedy?

Świat będzie musiał się zmienić. Ale czy zasilanie prądem, które jest niesamowicie kosztowne i za sprawą potężnych akumulatorów generuje poważne obciążenie dla środowiska, to właściwa droga? Czy nie należy od razu skupić się na technologii zasilania wodorem, która jest znacznie czystsza i bezpieczniejsza?   

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Autor:Hehe 24/09/2021 12:06

Jak nazwać te 8 %?

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę