tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle Morbidelli. Dlaczego są najdroższe na świecie? Historia marki i znane modele
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykle Morbidelli. Dlaczego są najdroższe na świecie? Historia marki i znane modele

Autor: Tomasz Szczerbicki 2022.06.08, 15:34 Drukuj

Motocykle włoskie są u nas stosunkowo mało znane. Włosi nigdy specjalnie nie byli zainteresowani rynkiem polskim. Nie działo się tu nic wielkiego w temacie rywalizacji sportowej o randze międzynarodowej, a jeżeli chodziło o motocykle turystyczne to siła nabywcza naszego społeczeństwa było niewielka. W dwudziestoleciu międzywojennym dopiero pod koniec lat 30. kilku sprzedawców zaczęło oferować motocykle włoskie. Nawet nie były to chyba przedstawicielstwa. 

Po wojnie, z wiadomych względów, o motocyklach włoskich mówiło się u nas bardzo mało. Prasa pisała o nich sporadycznie. Jedynym wyjątkiem były trzy wyścigowe Parille kupione na początku lat 50. dla członków naszej kadry narodowej. Badając historię motocykli w Polsce w lat PRL trafiłem tylko na ślad kilku turystycznych motocykli włoskich, które trafiły do nas w ramach importu indywidualnego. Nieco lepiej było ze skuterami, ale to inny temat.    

NAS Analytics TAG

Po roku 1990 Włosi też nie gnali na złamanie karku, aby otwierać u nas swoje motocyklowe salony. Firmy japońskie już dość mocno zakorzeniły się na naszym rynku, kiedy Włosi ze swoimi motocyklami pojawili się u nas.    

To jedna strona medalu. Drugą jest pozycja włoskich pojazdów w historii motocykli na przestrzeni ostatnich 120 lat. Nie zdawaliśmy sobie sprawy, że motocykle włoskie to ścisła światowa czołówka. Tak się działo przez dziesięciolecia. W ostatnich 40 latach pozycje lidera przejęły firmy japońskie, ale włoskie motocykle są nadal w czołówce.

Trzeba powiedzieć uczciwie, że wiemy bardzo niewiele o dziesiątkach firm włoskich, które zostawiły trwały ślad w historii motocyklizmu. Przeciętny polski motocyklista zapytany o "włoskie marki motocyklowe" odpowie jednym tchem: Ducati, Moto Guzzi, Benelli, może niektórzy dorzucą jeszcze MV Agusta. I tyle. A co z setką innych marek?

Dziś chciałbym przybliżyć włoską markę "Morbidelli". Nie jest to dinozaur sprzed wojny tylko firma, która funkcjonowała w latach 70, 80. i 90. Powstała z ogromniej pasji jej założyciela Giancarlo Morbidelli to wyścigów motocyklowych. Jakże to było odmienne od książkowych zasad komercyjnych przy zakładaniu nowych przedsiębiorstw. Może to właśnie szczera pasja i entuzjazm sprawiły, że motocykle Morbidelli zaczęły triumfować w wyścigach Grand Prix. Po raz pierwszy wystartowały w 1969 roku w klasie 50 cm³. Trzy lata później do rywalizacji stanęła wyścigowa 125 Morbidelli. Sukcesy przyszły niebawem. W latach 1975, 1976, 1977 wygrały mistrzostwa świata w klasie 125. W roku 1977 wygrały również w klasie 250. Powstał także motocykl wyścigowy Morbidelli 500, jednak nie odnosił takich sukcesów jak jego mniejsi bracia.


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL - rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem "motocykle PRL" określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Największe sukcesy motocykli wyścigowych Morbidelli przypadły na lata 70., czyli czas gdy firmy japońskie podnosiły poprzeczkę bardzo wysoko. Trzeba było naprawdę dobrych motocykli, aby z nimi rywalizować i wygrywać. To najlepiej uzmysławia klasę wyścigówek Morbidelli.     

W drugiej połowie lat 70. firma Morbidelli weszła w spółkę z Benelli. Wybudowano nową fabrykę w mieście Pesaro, a nazwa motocykli zmieniła się na  MBA (Morbidelli - Benelli - Armi). Produkowano tam motocykle 125 i 250 cm³. Zespół fabryczny MBA zwyciężył mistrzostwo świata w klasie 125 w 1978 i 1980 roku.

Firma Morbidelli liczyła się w światowej rywalizacji wyścigowej. W połowie lat 90. rozpoczęła też pracę nad modele turystycznym i to dość nietypowy - napędzanym silnikiem V8. W projektowaniu nadwozia współpracowano z renomowaną firmą stylistyczną Pininfarina. Motocykl Morbidelli V8 miał pojemność skokową 847 cm³, po cztery zawory na cylinder. Przeniesienie napędu realizowane było przez pięciobiegową skrzynię biegów i dalej wałem na tylne koło.

Konstrukcja była imponująca, ale stworzenie takiego motocykla wiązało się z dużymi kosztami. Po przeanalizowaniu tego projektu okazało się, że produkcja seryjna jest nieopłacalna. Powstało tylko cztery egzemplarze tego motocykla. Z owych czterech egzemplarzy jedne można oglądać w Barber Motorsports Museum w USA a drugi w muzeum Morbidelli w Pesara we Włoszech. W Księdze Rekordów Guinnessa w 2001 roku motocykl Morbidelli V8 został wymieniony jako najdroższy motocykl na świecie.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę