Motocykl Yamaha MT-09 PHEV - osiągi i ekologia w jednym. Nieoczekiwany koncept japońskiego producenta
Yamaha pokazała koncepcyjny motocykl MT-09 w wersji hybrydowej. To kolejny po prezentacji napędu Series Paralel HEV krok na drodze do wprowadzenia tego innowacyjnego napędu. Na wersję produkcyjną będziemy musieli jednak poczekać. Jaki jest przepis na hybrydową MT-09?
W lutym tego roku Yamaha pokazała swój napęd hybrydowy, który umieściła w maksi skuterze. Rozwiązanie nazywa się Series Parallel HEV i składa się z silnika spalinowego, generatora oraz silnika elektrycznego, który umieszczono w tylnym kole. Rozwiązania zastosowane w hybrydowym koncepcie MT-09 są jednak nieco inne. Choć producent nie podaje konkretów, to można je zauważyć na zdjęciach.
Na pierwszy rzut oka hybrydowa Yamaha MT-09 wygląda po prostu jak motocykl typu naked. Choć ma dodatkowe wloty powietrza, które czynią sylwetkę bardziej muskularną, to nie zdradza ona faktu, że motocykl ma silnik spalinowy wspomagany przez motor elektryczny. Ciekawe jest również to, że producent umieścił silnik elektryczny tuż pod spalinowym. Jest to więc rozwiązanie nieco inne niż to, które pokazano w lutym.
Producent zmienił też kształt obudowy zbiornika paliwa. Na jej szczycie zamontowano dodatkowe chłodzenie dla silnika elektrycznego. Na kierownicy pojawił się wskaźnik zużycia baterii oraz dodatkowe przyciski, które prawdopodobnie służą do sterowania pracą napędu.
Jak to działa? Z opublikowanych grafik wynika, że przy odpowiednim poziomie naładowania baterii silnik elektryczny jest używany do startu, a przy określonej prędkości napęd przełącza się na silnik spalinowy. Oczywiście przewidziano też scenariusz, w którym oba silniki pracują jednocześnie. Nie tylko poprawia to osiągi, ale przede wszystkim zmniejsza zużycie paliwa. Reszta napędu wygląda konwencjonalnie, a więc mamy łańcuch oraz skrzynię biegów w wersji zautomatyzowanej, która zadebiutowała w ubiegłym roku.
Na razie nie wiadomo, kiedy Yamaha pokaże swój hybrydowy motocykl. Jedyną produkcyjną hybrydą w świecie jednośladów pozostaje więc Kawasaki, choć zastosowano tam dość słaby silnik spalinowy. Jeżeli Yamaha przedstawi produkcyjny model MT-09, to może być prawdziwy game changer, ponieważ połączy dynamiczną jazdę z innowacyjną technologią. Pod tekstem możecie zobaczyć klip, na którym widać, jak działa napęd w nowym koncepcie Yamahy.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeTylko ciekawe jaka będzie cena. juz z automatyczną skrzynią biegów np. tracer 9 jest kilkanaście tys droższy od wersji normalnej, więc z PHEV pewnie będzie kilkadziesiąt.
Odpowiedz