tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykl SHL 150 - wersje M06-T i M06-U - historia, opis, ceny, najważniejsze informacje
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Motocykl SHL 150 - wersje M06-T i M06-U - historia, opis, ceny, najważniejsze informacje

Autor: Tomasz Szczerbicki 2021.03.22, 14:53 Drukuj

Pozytywne skutki "odwilży" politycznej 1956 roku można było obserwować w wielu dziedzinach życia społecznego i w gospodarce. Na fali tych zmian powstał właśnie motocykl SHL 150 M06. Oferowany był w dwóch wersjach: M06-T z przednim zawieszeniem na wahaczu pchanym oraz M06-U z klasycznym widelcem teleskopowym.

W owym czasie od kilku już lat nie produkowano motocykli w Kieleckich Zakładach Wyrobów Metalowych (dawna fabryka SHL). Polityczna "odwilż" zmieniał jednak ten stan. Motocykle znowu pojawiły się w halach fabrycznych kieleckich zakładów. Były to SHL 150 M06, silnikiem o pojemności skokowej 150 cm³, mocy 6,5 KM przy 3500 obr./min. Silnik ten, w ramach kooperacji, był produkowany w Warszawskiej Fabryce Motocykli. 

NAS Analytics TAG

150 cm³ bez talonów

Bez talonów…, ale za drogo: 14.000 złotych! Teraz już wiemy, o czym mowa - rewelacją naszego rynku motoryzacyjnego stała się SHL 150 - pierwszy motocykl sprzedawany u nas bez ograniczeń talonowych. Co prawda, nie tak bardzo bez ograniczeń, bowiem trzeba stwierdzić, że rozpoczynająca się produkcja nie może na razie pokryć całego zapotrzebowania rynku. (…)

Co to jest właściwie SHL 150. Na początku wspomnieliśmy, że cena 14 tys. złotych jest nieco za słona. 14 tys. złotych to dwie WFM 125 - czy jednak jakość i osiągi "sto pięćdziesiątki" uzasadnią wzrost ceny? (…)

"Auto Moto Sport" 37 / 1958    

Jako komentarz do tego cytatu warto dodać, że w 1958 roku nowy motocykl WFM 125 M06 kosztował 7000 zł. Importowana czechosłowacka Jawa 175 - 18.000 zł. Cena 1 litr benzyny było to oficjalnie 4,80 zł. Średnia miesięczna pensja wynosiła zaś 1350 zł.  

Tak duży wzrost ceny - pomiędzy WFM 125 a SHL 150 - spowodowany był głównie formą sprzedaży wolnorynkowej, za co klient - dotychczas ograniczany talonami i przydziałami - musiał sporo zapłacić.

W momencie rozpoczęcia produkcji, różnice pomiędzy SHL 150 a WFM 125 były spore, ale nie rewolucyjne, czy chociażby przełomowe. Owszem, nowa "150" miała większą pojemność skokową silnika, pełnopiastowe bębny hamulcowe z lekkiego stopu i wzmocnioną ramę. Z drugiej zaś strony zawieszenie tylne pozostało bez większych zmian. Wzrost mocy silnika i prędkości maksymalnej był zauważalny, ale również zauważalny i bolesny dla kieszeni był wzrost spalania z 3 do 4,5 l/100 km. 

Motocyklowe Badanie Drogowe SHL 150 M06-U

Motocykl SHL 150 stanowi pod względem konstrukcji dalsze rozwiniecie modelu WFM M06. Przy projektowaniu SHL zaciążyła niestety, w zbyt dużym stopniu, chęć wykorzystania i adaptacji poszczególnych części i zespołów warszawskiej 125-tki. W konsekwencji spowodowało to powstanie wersji "unowocześnionej", a nie oczekiwanej od dawna na wskroś nowoczesnej konstrukcji motocykla małolitrażowego. Oceniając z tego punktu widzenia motocykl SHL 150 należy bezwzględnie uznać, że stanowi on niestety niewielki krok na przód i nie przynosi wielkiej chluby naszemu przemysłowi motoryzacyjnemu. (…)

"Motor" 49 / 1958


historia motocykli w wojsku

Motocykle w PRL – rzecz o motoryzacji i nie tylko...

Przyjęło się powszechnie mianem „motocykle PRL” określać pojazdy produkcji krajowej: WFM, SHL, WSK, Junak. Jest to jednak wielkie uproszczenie, bo obok wspomnianych jednośladów na naszych drogach można było również spotkać kilkanaście marek motocykli importowanych: Jawa, MZ, CZ, IFA, IŻ, M-72, K-750, Panonia, Lambretta, Peugeot, a także: BMW, Triumph, Norton, BSA,AJS, Harley-Davidson i wiele innych.

O TYM WŁAŚNIE JEST TA KSIĄŻKA "MOTOCYKLE W PRL" »

Pod koniec 1959 roku przeprowadzono badania trwałości motocykli SHL 150. Jakość pojazdów (czy to samochodów czy motocykli) była u nas zawsze piętą achillesową fabryk. W przypadku SHL 150 ocenia wypadał jednak nieźle:    

(…) Uzyskanie przebiegów ponad 30.000 km na każdym z motocykli, co w warunkach prywatnej eksploatacji jest w przybliżeniu równoważne 4-letniem okresowi użytkowania, nastąpiło bez konieczności wymiany jakichkolwiek części w układzie korbowym silników, które wytarzane są w Warszawskiej Fabryce Motocykli. Po zakończeniu próby stan silników był zadawalający, tak że kolejne przebiegi rzędu 4000 - 5000 km były zupełnie możliwe. (…) Ramy motocykli nie wykazały żadnych pęknięć ani odkształceń. (…). 

Produkcja motocykli SHL 150 M06 (modele U i T) trwała od 1958 do 1961 roku. Później na linii montażowej zastąpił je model M11 z silnikiem 175 cm³. 

Dziś SHL 150 M06 jest jednym z bardziej poszukiwanych przez kolekcjonerów motocyklem polskim.

Tomasz Szczerbicki
Dziennikarz i autor książek: tomasz-szczerbicki.pl

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę