tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 MotoGP 2021: Nowy system pomoże przy karaniu zawodników za opuszczanie limitów toru
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

MotoGP 2021: Nowy system pomoże przy karaniu zawodników za opuszczanie limitów toru

Autor: Wojtek Grzesiak 2021.03.30, 07:32 Drukuj

Wyjazd poza optymalną nitkę toru przeważnie oznacza straty dla zawodnika, ale są miejsca, w których może to także przynieść korzyści. Dorna wprowadzi system czujników, który pomoże uczciwie karać zawodników za opuszczanie limitów toru.

Problem łamania limitów toru jest dość powszechny. W skrócie, chodzi o to, że zawodnik może wyjechać poza tor, ale nie może z tego tytułu uzyskać żadnych korzyści. Zdarza się bowiem, że szersze wyjście z zakrętu pozwala lepiej rozpędzić motocykl, co przekłada się na lepszy czas, a często również na zyskanie pozycji w wyścigu. Oczywiście, jeżeli limity toru zostaną przekroczone przez przypadek, to zawodnik może powrócić, ale nie mogą za tym iść korzyści w postaci chociażby poprawienia wyniku kwalifikacji.

NAS Analytics TAG

Dotychczas ocena tego, czy limity toru zostały przekroczone i jaką karę powinien otrzymać zawodnik należała do zespołu sędziów, a od tego sezonu będą oni wspierani przez elektronikę. Czujniki są umieszczone tuż za "betonkami" i pozwalają na natychmiastowe wykrycie, czy zawodnik wyjechał poza nie. Dyrektor wyścigowy MotoGP, Mike Webb, tak mówi o nowym rozwiązaniu: "W przeszłości musieliśmy spojrzeć na obraz z kamer i dokonać oceny. Ten trzyma się limitów, tamten je przekroczył... teraz jest wóz albo przewóz, system jest bardzo, bardzo dokładny. Różnica dla zawodników jest taka, że wystarczy jedno koło, a w przeszłości dwa koła musiały dotknąć zielonego pola."

Przekraczanie limitów toru to gorący problem nie tylko w MotoGP. W ubiegły weekend, w Bahrajnie startowali zawodnicy cyklu Formuły 1 i przekraczanie limitów toru doprowadziło tam aż do 64 przypadków anulowania czasów. Kwestia ta zaważyła również na zwycięstwie, a przynajmniej tak twierdzi Max Verstappen, który musiał oddać pozycję na rzecz Lewisa Hamiltona po kontrowersyjnym splocie zdarzeń związanym właśnie z wyjazdem poza limity toru. Podobna sytuacja miała miejsce chociażby w ubiegłym roku, podczas GP Emilii-Romanii, kiedy Quartararo stracił podium po tym jak przekroczył limity toru i zignorował karę. Twierdził wtedy, że nie otrzymał żadnej wiadomości o nałożeniu na niego kary przejechania dłuższego okrążenia pomimo, że wcześniej zawodnicy otrzymują także ostrzeżenie: "Jestem sfrustrowany, ponieważ kiedy otrzymujesz ostrzeżenie, zachowujesz większą ostrożność, a ja nie dostałem nic, więc jechałem normalnie."

 

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górę