Mosty i tunele na polskich drogach s± w kiepskim stanie. Mia¿d¿±cy raport Najwy¿szej Izby Kontroli
Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła obiekty inżynierskie w kilku województwach. Efekt? Ponad jedna trzecia obiektów stanowi zagrożenie zdrowia lub życia użytkowników. Do tego prawie połowa spośród skontrolowanych 707 mostów jest w stanie określanym jako niepokojący, a zarządcy dróg luźno podchodzą do kwestii kontrolowania obiektów.
Jak czytamy w raporcie Najwyższej Izby Kontroli, na koniec 2021 r. na drogach publicznych znajdowało się 38,6 tys. obiektów mostowych oraz 779 tuneli i przejść podziemnych. W zależności od kategorii dróg zarządzają nimi GDDKiA, zarządy województw, powiatów, a także wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast. To już trzecia taka kontrola, bo poprzednie odbyły się w latach 2015 i 2020. Tym razem sprawdzono województwa kujawsko-pomorskie, mazowieckie, lubelskie, świętokrzyskie i opolskie.

Na terenie tych województw znajduje się 5,8 tys. obiektów mostowych i 106 tuneli oraz przejść podziemnych. Kontrola dotyczyła 712 obiektów mostowych, tuneli i konstrukcji oporowych oraz 6546 przepustów. Objęła okres od 2020 r. do 30 czerwca 2022 r. Skontrolowano łącznie 16 zarządców dróg i 12 z nich nie przeprowadzało obowiązkowych okresowych kontroli technicznych części zarządzanych obiektów inżynierskich. Takowy nakłada na nich ustawy o drogach publicznych i Prawo budowlane. W niektórych przypadkach urzędnicy nie mieli pojęcia, o jakich obiektach mowa. Stwierdzono też nierzetelną dokumentację i wykonywanie kontroli przez osoby bez odpowiednich uprawnień.
Najgorzej w raporcie poradziły sobie drogi gminne, gdzie w okresie objętym kontrolą nie przeznaczono żadnych środków na utrzymanie i ochronę obiektów inżynierskich. Prace konserwatorskie i naprawcze wykonywano tylko w sytuacjach awaryjnych. Jako niechlubny modelowy przykład podano obiekt w miejscowości Prawda Stara, na którym zarząd dróg powiatowych nie wykonał żadnych prac, choć ekspertyza budowlana z 2014 r. wskazywała na potrzebę przeprowadzenia remontu. Kontrola NIK potwierdziła, że wiadukt ma uszkodzenia zagrażające bezpieczeństwu ruchu publicznego.
Jak wyglądają wnioski w liczbach? Na 707 sprawdzonych obiektów mostowych aż 46 proc. jest w stanie określanym jako niepokojący. Na drogach gminnych znajduje się 16 z nich i 4 są w stanie niedostatecznym. Na drogach powiatowych są 163 obiekty i w przypadku 91 stwierdzono stan niepokojący. Jeszcze ciekawiej robi się przy wynikach kontroli dokumentacji, bo aż 63 proc. kontrolowanych jednostek nierzetelnie prowadziło ewidencję zarządzanych obiektów, w tym 100 proc. nie aktualizowało map ewidencyjnych zarządzanych dróg.
W pokontrolnych wnioskach do zarządców dróg samorządowych NIK zaleca wdrożenie działań naprawczych, ewidencjonowanie zarządzanych obiektów inżynierskich i prowadzenie ksiąg rachunkowych oraz podjęcie współpracy z policją i Wojewódzkimi Inspektorami Transportu Drogowego w celu zapewnienia skutecznej ochrony tych obiektów. Zarządcom powiatowym i gminnym zaleca się zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania obiektów poprzez zapewnienie finansowania napraw na realnym poziomie.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze