tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 MAHLE i Allotrope opracowały akumulator, który ładuje się do pełna w 90 sekund. Tyle trwa tradycyjne tankowanie
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

MAHLE i Allotrope opracowały akumulator, który ładuje się do pełna w 90 sekund. Tyle trwa tradycyjne tankowanie

Autor: Andrzej Sitek 2021.10.04, 12:24 1 Drukuj

Obawa o zasięg jest często wymieniana jako główna bariera w wyborze pojazdów elektrycznych, ale jeśli akumulator można by naładować w tym samym czasie, który jest potrzebny do zatankowania konwencjonalnego pojazdu z silnikiem spalinowym, wiele z tych obaw zniknie.

Rozwiązania tego typu są obiektem badań MAHLE Powertrain i Allotrope Energy. Są już pierwsze efekty. Firmy zaprezentowały nową technologię akumulatorów, która gwarantuje ultraszybkie ładowanie w połączeniu z znakomitą gęstością mocy.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Nowa technologia litowo-węglowa łącząca zalety superkondensatorów i tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych, umożliwia pełne naładowanie w czasie podobnym do tankowania pojazdu spalinowego. Ponadto ogniwa Li-C są wolne od metali ziem rzadkich i w pełni nadają się do recyklingu.

Technologia obejmuje anodę typu akumulatorowego o wysokiej szybkości ładowania i katodę typu EDLC (electric double layer capacitor) o wysokiej pojemności, oddzielone organicznym elektrolitem.

W rezultacie otrzymano ogniwo nieulegające degradacji termicznej, której doświadczają tradycyjne baterie litowe. Jego stabilność, nawet w wysokich temperaturach, pozwala na dostarczanie dużych ilości prądu i szybkie ładowanie, a wszystko to bez potrzeby stosowania skomplikowanego zewnętrznego chłodzenia lub rozbudowanych systemów zarządzania baterią.

Dodatkowo, katoda w formie kondensatora zapewnia żywotność przekraczającą 100 000 cykli, co znacznie przewyższa żywotność konwencjonalnych akumulatorów, a eliminacja metali ziem rzadkich i możliwość pełnego recyklingu sprawiają, że konstrukcja ta jest bardziej przyjazna dla środowiska zarówno podczas produkcji, jak i długo po jej zakończeniu.

W praktyce możliwe stało się ładowanie mocą do 20 kW, a czas potrzebny do uzupełnienia mocy akumulatorów to zaledwie 90 sekund. Czy MAHLE Powertrain i Allotrope Energy mają technologię, która zrewolucjonizuje segment elektrycznych pojazdów?

Na obecnym etapie potrzebne będą jeszcze długotrwałe i kompleksowe testy praktyczne, ale pierwsze wyniki są bardzo obiecujące. Okazuje, że nowy akumulator litowo-węglowy nie ulega przegrzaniu i związanej z nim destrukcji ogniw.

Mówiąc prościej, radzi sobie w sytuacjach niekontrolowanych zjawisk termicznych, które są dla tradycyjnych akumulatorów litowo-węglowych niemałym zagrożeniem, bo mogą prowadzić nawet do pożaru pojazdu.  

Być może teza o ślepym zaułku technologii e-pojazdów okaże się przedwczesna i błędna. Ale na razie poczekajmy z ostateczną oceną na praktyczne efekty poczynań MAHLE Powertrain i Allotrope Energy.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę