tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kim jest Piotr Biesiekirski? Jak trafi³ do Moto2 GP? Dziesiêæ pytañ od ¦cigacz.pl
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
motul belka 950
NAS Analytics TAG
motul belka 420
NAS Analytics TAG

Kim jest Piotr Biesiekirski? Jak trafi³ do Moto2 GP? Dziesiêæ pytañ od ¦cigacz.pl

Autor: Igor Przybylski 2021.02.26, 13:28 Drukuj

Pierwszy Polak i najmłodszy zawodnik w motocyklowych mistrzostwach Europy i Świata Moto2.

W mistrzostwach Europy klasy Moto2 zadebiutował w połowie sezonu 2018. W swoich dwóch pierwszych wyścigach na torze Motorland Aragon zajął punktowane, jedenaste miejsce, a sezon zakończył wysoką, siódmą pozycją na torze w Walencji. Rok temu zadebiutował w Mistrzostwach Świata Moto2, biorąc udział w siedmiu rundach Grand Prix.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Końcowy rezultat i wynik wyścigu w królewskiej kategorii MotoGP, w klasie Moto2 oraz Moto3 zależy od bardzo wielu czynników. Począwszy od dyspozycji zawodników w danym dniu, stanu technicznego motocykli, skończywszy na odrobinie szczęścia.

Dziś z Piotrem Biesiekirskim porozmawiam o tym, czego my kibice nie widzimy na pierwszy rzut oka, oglądając zmagania zawodników klasy MotoGP, Moto2, Moto3, a co tak naprawdę ma istotne znaczenie i może zadecydować o końcowej pozycji w wyścigu.

O treningach na torze, odpowiednim przygotowaniu fizycznym, mentalności zwycięzcy, prawidłowym żywieniu i suplementacji zawodnika w klasie Moto2, a także o tym co poza torem i motocyklem poniżej.

Igor: Na początek chciałbym Ci pogratulować awansu i pierwszego sezonu w klasie Moto2. Mając 18 lat chciałem zostać dziennikarzem. Zawodowym żołnierzem. Antyterrorystą… Jak zostaje się zawodowym sportowcem, zawodnikiem mistrzostw świata w prestiżowej klasie Moto2 mając zaledwie 18 lat ?  Wiele młodych osób oglądając Twoje zmagania na torze zadaje sobie pytanie: Marzenia się spełniają czy marzenia się spełnia?

Piotr Biesiekirski: Dziękuję. Oczywiście, marzenia się spełnia! Kluczem do tego, aby zostać zawodowym sportowcem jest to, aby nie skupiać się na tym, że chcesz nim zostać, tylko na tym, że chcesz być najlepszy w tym, co robisz. Po pierwsze musisz znaleźć coś, co motywuje cię do pracy nawet wtedy, gdy ci się nie chcę. W moim przypadku są to motocykle i to, że chcę jeździć i być w tym jak najlepszy. Nie myślę jednak o tym, aby trafić do MotoGP, tylko o tym, by być najlepszy w tym co robię, niezależnie od serii czy rangi zawodów. Reszta przyjdzie sama.

Igor: Robert Lewandowski w piłkarskim świecie (i nie tylko) jest wzorem do naśladowania dla wielu młodych osób. Uważam że Piotr Biesiekirski już wkrótce może być wzorem dla świata Moto Sportu (i nie tylko). Zacytuję słowa Kobe’go Bryanta, który w swojej książce napisał: "Jeśli chcesz być w czymś naprawdę wybitny, musi Ci na tym naprawdę zależeć. Jeśli chcesz być w czymś naprawdę wybitny, musisz mieć na tym punkcie obsesję. Wielu ludzi twierdzi, że chcieliby być wybitni, ale nie są gotowi na poświęcenia niezbędne żeby osiągnąć wielkość".  Czy Piotr Biesiekirski ma obsesję na punkcie ścigania się?

Piotr Biesiekirski: Dzięki za miłe słowa. Zdecydowanie zgadzam się także z nieodżałowanym Kobe’em. Jest wielka różnica pomiędzy tym, czego ktoś "chce", a czego "chciałby". Jest wiele rzeczy, w których każdy chciałby być najlepszy, ale niewiele osób faktycznie chce być najlepszymi. To musi dziać się gdzieś naprawdę głęboko w tobie. Nieważne co robisz, obsesja polega na tym, że zawsze w głowie myślisz o swoim celu, niezależnie od tego, co akurat robisz. Nawet jeśli robisz rzeczy niezwiązane z motocyklami, to w głowie cały czas siedzi ten element ścigania.

Igor: Jak wyglądają Twoje treningi na torze, na motocyklu, w skali tygodnia, miesiąca? Jak programuje się taki trening, by zawodnik był szybszy niż wczoraj i uzyskiwał coraz lepsze czasy?

Piotr Biesiekirski: Nie ma uniwersalnego programu. Trenuję zazwyczaj od pięciu do siedmiu dni w tygodniu, ale ten trening zmienia się z tygodnia na tydzień na tyle, że nie jestem w stanie podać jednej, konkretnej liczby. Szczególnie jeśli chodzi o treningi na motocyklu, bo te zależą od wielu czynników: pogody, dostępności motocykli, torów, treningów grupowych, kalendarza moich startów itd. Bardzo ważna jest także odpowiednia samokrytyka i samoocena. Musisz być świadomy tego, jaki punkt w danym momencie jest faktycznie najsłabszy - zarówno na motocyklu, jak i w aspekcie wydolnościowym. Takie punkty trzeba regularnie identyfikować i dostosowywać do nich formę i intensywność treningów. Nie ma więc uniwersalnego programu.

Igor: Jakie myśli pojawiają się w głowie gdy na torze rozwijasz prędkość prawie 300 km/h ?  Pełne skupienie? Spokój? Myśl o tym, by nie popełnić żadnego błędu, który będzie Cię kosztował utratę czasu i pozycji?Czy w ogóle jest czas, by pomyśleć nad tym co się zaraz zrobi (wejście w zakręt, wyprzedzenie, czy jest to już pewnego rodzaju automatyzm, nad którym się nie zastanawiasz?

Piotr Biesiekirski: Nie ma dla mnie znaczenia, czy jadę akurat z prędkością 150, czy 300 km/h. Na torze dominuje spokój i skupienie, nie tyle nad następnym zakrętem, co nad kilkoma następnymi krokami.

Igor: Praktycznie w każdej dyscyplinie sportowej gdy mówimy o sporcie na najwyższym poziomie, niebagatelny wpływ na wyniki sportowe zawodnika odgrywa odpowiednie przygotowanie mentalne. Czy współpracujesz z trenerem mentalnym lub psychologiem przed wyścigiem i po wyścigu?  Jakie kwestie są poruszane w trakcie takiego spotkania?  Zdjęcie presji z Ciebie? Budowa pewności siebie? Co mówisz sobie gdy zdarzy się słabszy występ, mimo że liczyłeś na dobry rezultat?

Piotr Biesiekirski: Nie pracuję z trenerem mentalnym ani psychologiem, ale przygotowanie mentalne jest dla mnie bardzo istotne. To aspekt, nad którym pracuję od dłuższego czasu, bo w przeszłości miałem z nim spore problemy w relatywnie mało ważnych sytuacjach. Dzięki temu, że skupiłem się na tym na dość wczesnym etapie moich startów, dzisiaj nie mam z tym żadnych problemów. Dla przykładu, bardziej stresowałem się podczas ubiegłorocznego egzaminu na prawo jazdy na samochód, niż podczas wyścigów w mistrzostwach świata czy Europy. Nie mam problemu z presją otoczenia. Wręcz sam staram się ją na siebie delikatnie nakładać. Zawsze daję z siebie 100%, ale nie mam problemu z presją. Jeśli chodzi o gorszy wynik, to na pewno zawsze staram się spojrzeć na takie zawody obiektywnie; ocenić co zależało ode mnie i co mogłem przewidzieć, a co było całkowicie losowe. Na pewno nie użalam się nad tym i nie płaczę nad rozlanym mlekiem, tylko staram się nie popełniać dwa razy tego samego błędu. 

Igor: Jako Trener personalny nie boję się stwierdzić, że odpowiednie przygotowanie fizyczne do jazdy na motocyklu jest niezwykle ważne i że może odegrać ono istotną rolę w trakcie walki o punkty podczas wyścigu. Jak wygląda przygotowanie fizyczne zawodnika klasy Moto2 do sezonu i w jego trakcie?  Ile razy w tygodniu Piotr Biesiekirski odwiedza siłownię, jakie ćwiczenia wykonuje i na jakie elementy treningowe kładzie największy nacisk?  Ćwiczenia psychomotoryczne mają za zadanie poprawić dynamikę i szybkość reakcji w trakcie jazdy. Poprawiają również koordynację przestrzenno-wzrokową.  (Jakie ćwiczenia, które pomagają w stawaniu się coraz lepszym zawodnikiem a niezwiązane stricte z poprawą wytrzymałości, siły mięśniowej i koordynacji ruchowej wykonujesz?)

Piotr Biesiekirski: Oczywiście, forma i przygotowanie fizyczne są w wyścigach motocyklowych bardzo, bardzo ważne. Podobnie jak w przypadku treningów na motocyklu, nie ma jednak stałego, uniwersalnego planu. Przeprowadzam treningi wydolnościowe przynajmniej cztery razy w tygodniu, ale w zależności od tego, w jakim momencie sezonu jesteśmy i co sprawiało mi największy problem podczas ostatniego wyścigu, pracuję nad różnymi rzeczami. Teraz jesteśmy przed sezonem, więc głównie w moim treningu dominuje bieganie, ćwiczenia równowagi i siły eksplozywnej. Jeśli chodzi o konkretne ćwiczenia, to nie ma chyba takiego, które nie poprawiałoby wytrzymałości, siły albo koordynacji, bo ten aspekt zawsze się pojawia i wszystkie są tak samo ważne. Ćwiczeń tak naprawdę jest cała masa, a jedynym ograniczeniem jest nie tyle sprzęt, co po prostu wyobraźnia. 

Igor: Odpowiednio zbilansowana dieta w zawodowym sporcie ma olbrzymie znaczenie. Najprostszym przykładem będzie kulturystyka. Kulturyści poza sezonem ważą więcej, budują masę mięśniową, a do zawodów redukują tkankę tłuszczową i wyostrzają sylwetkę. Ile waży Piotr Biesiekirski? Jak wygląda Twoje żywienie na co dzień? Czy zawodnik Moto Sportu w trakcie trwania sezonu musi pilnować wagi ciała? Czy stosujesz jakąś suplementację?

Piotr Biesiekirski: Ważę pomiędzy 69 a 71 kg, ale nie mam konkretnej diety i nie muszę liczyć kalorii, bo przy moim wieku, metabolizmie i ilości treningów, nie jest to istotne. Pilnuję natomiast poziomu tkanki tłuszczowej i skupiam się na jakości produktów. Unikam przetworzonej żywności i cukrów prostych. Nie stosuję także suplementacji, poza typowo odpornościową; czyli magnezem oraz witaminami C i B.

Igor: Kończąc ten wątek chciałbym zapytać również jak wygląda u Ciebie proces regeneracji organizmu po wyścigu i po zakończeniu sezonu?

Piotr Biesiekirski: Po wyścigu najważniejsze są odpoczynek i nawadnianie. Piję wodę w małych ilościach, ale systematycznie przez długi czas. W poniedziałek po wyścigu nie resetuję się całkowicie i nie spędzam całego dnia na kanapie, ale planuję odrobinę aktywności, nawet jeśli jest to np. tylko wyjście na spacer. Po sezonie mam więcej czasu i skupiam się głównie na regeneracji mentalnej. Po ostatnim wyścigu w roku robię sobie wówczas zazwyczaj dwa tygodnie kompletnej przerwy, a później wracam do przygotowań do kolejnego sezonu.

Igor: Piotr Biesiekirski gdy nie jeździ na motocyklu to…?  Jak spędzasz wolny czas?  Czy masz inne pasje poza ściganiem się?

Piotr Biesiekirski: Wolny czas spędzam na różne sposoby, choć raczej spokojnie, bez szaleństw. Jeśli wciągnie mnie jakiś serial, to lubię zrelaksować się przy Netflixie. Jest sporo sportów, nieco w kontraście do tego spokojnego spędzania wolnego czasu, są to raczej sporty ekstremalne, np. windsurfing czy snowboard. To sporty, które lubię, ale jedyną prawdziwą pasją są motocykle. Tylko. Albo aż.

Igor: Zapewne zaraz wielu czytelników zarzuci nam że "było o wszystkim, tylko nie o motocyklach" więc:  Czy masz jakiś ulubiony motocykl?

Piotr Biesiekirski: Oczywiście bez wątpienia moim ulubionym motocyklem jest prototypowy Kalex, którym ścigam się w wyścigach Moto2. Nie mam natomiast prawa jazdy na motocykl i nie jeżdżę na dwóch kołach po ulicach, dlatego nie mam w garażu żadnego motocykla drogowego. Podczas treningów na torach jeżdżę na najróżniejszych maszynach, małych i dużych. Z tych większych, na torach kartingowych jeżdżę Hondą CBR600, a na "dużych" torach Yamahą R1. Oczywiście oba motocykle są przerobione typowo do jazdy torowej.

Igor: Miało być dziesięć pytań, ale muszę zadać jeszcze jedno pytanie na koniec. Piotr Biesiekierski. 19 lat. Pierwszy Polak i najmłodszy zawodnik Moto2. Jakie jest jego największe marzenie?

Piotr Biesiekirski: Moim największym marzeniem jest wygranie Mistrzostw Świata Moto2. Teraz pewnie zapytasz dlaczego nie MotoGP. "Królewska kategoria" jest już bardzo nieprzewidywalna. Aby w ogóle tam trafić, nie mówiąc nawet o walce o tytuł, wiele zależy od szczęścia i od tego czy akurat będzie miejsce w zespole, dla którego liczą się wartości wyznawane przez nas. Każdy zespół szuka czegoś innego, miejsc jest bardzo mało, więc to na tyle specyficzna sytuacja, że nie myślę o niej zbyt wiele. Moim marzeniem jest więc tytuł w Moto2… ale mam nadzieję, że na tym moja wyścigowa historia się nie zakończy!

Igor: Dziękuję za rozmowę.  Życzę Ci by nadchodzący sezon Moto2 obfitował w sukcesy i zwycięstwa, by Piotr Biesiekirski miał obsesję na punkcie wybitności i jak najszybciej trafił do królewskiej kategorii MotoGP.

Piotr Biesiekirski: Dzięki! Faktycznie celem na ten sezon jest walka o zwycięstwa w Mistrzostwach Europy Moto2 i powrót do Mistrzostw Świata tej klasy, więc trzymajcie proszę kciuki, a ja będę walczył by spełnić marzenia.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka 950
    NAS Analytics TAG
    na górê