tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Kawasaki Z2300. Niedyskretny urok silnika V12
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Kawasaki Z2300. Niedyskretny urok silnika V12

Autor: Konrad Bartnik 2017.10.17, 15:19 2 Drukuj

Człowiek jest ulepiony w taki sposób, że od czasu do czasu lubi popadać w przesadę. Przesadę w ocenach, przesadę w reakcjach, przesadę w modzie i powszechną przesadę w wydatkach. Czemu więc nie popaść w przesadę konstruując motocykl?

Od dłuższego czasu przyjęło się w naszej branży, że maksymalna rozsądna liczba cylindrów w silniku motocyklowym wynosi cztery. Wyjątkowo rozszerzalna do sześciu, w przypadku naprawdę dużych maszyn - Hondy Gold Wing czy BMW K1600. Kiedy w tłustych dla motocyklizmu latach 70 XX wieku pojawiły się quasi-sportowe, sześciocylindrowe maszyny typu Honda CBX1000 lub Kawasaki Z1300, traktowane były jako ciekawostka, pokaz siły i absolutny szczyt, za którym nie czeka już nic.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Dzięki istnieniu na tym świecie ludzi, dla których "a co gdyby?" jest świętym pytaniem, które zadają sobie każdego ranka, możemy zajrzeć za kurtynę konstrukcyjnych możliwości. Allen Millyard, brytyjski inżynier pracujący na co dzień w ministerstwie rozwoju, ma specyficzne hobby. W przydomowym garażu łączy kilka silników w jeden, sprawnie działający organizm. Zaczynał skromnie, od zbudowania jednostki o pojemności 100 cm3, złożonej z dwóch skuterowych pięćdziesiątek. A jakie jest jego szczytowe dzieło? Wierzyć się nie chce.

Allen wziął dwie sześciocylindrowe rzędówki z Kawasaki Z1300 i połączył w silnik V12. Dobrze widzicie - 12 cylindrów w układzie V, wstawionych w ramę motocykla. Ciężko nam nawet wyobrazić sobie trudności, z jakimi konstruktor mierzył się we własnym garażu. Chociażby przebudowa skrzyni korbowej, czy synchronizacja gaźników, która była wyzwaniem nawet w standardowym Z1300… Posłuchajcie tylko, jak to brzmi!

Przebudowane zostało również podwozie motocykla, które musiało sprostać dużo większej masie i wymiarom silnika. Rama została wydłużona i odpowiednio wzmocniona, wydłużeniu uległ również zbiornik paliwa. Gotowy motocykl dysponuje mocą ok. 200 KM, spala średnio 19 litrów paliwa na 100 km i okazał się zaskakująco bezproblemowy w użytku. Jest teraz ozdobą wielu pokazów motocykli customowych.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    NAS Analytics TAG
    na górê