tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 John Surtees. Życiorys jedynego w historii mistrza świata motocykli i Formuły 1
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

John Surtees. Życiorys jedynego w historii mistrza świata motocykli i Formuły 1

Autor: Lech Wangin 2025.04.17, 18:53 Drukuj

Historia motosportu zna wielu utalentowanych kierowców, którzy zdobywali największe trofea startując zarówno za kierownicą motocykla jak i samochodu. Najczęściej jednak dotyczy to kierowców rywalizujących w długodystansowych rajdach terenowych, którzy po zakończeniu motocyklowej kariery z powodzeniem kontynuowali ją w kabinie samochodu. Jednak w dotychczasowej historii znajdziemy tylko jednego zawodnika, który zdobywał mistrzostwo świata w motocyklowych wyścigach Grand Prix, po czym okazał się najszybszym kierowcą w Formule 1 - jest nim zmarły w 2017 roku Brytyjczyk John Surtees.

John Surtees urodził się 11 lutego 1934 roku. Jego ojciec Jack prowadził we wschodnim Londynie warsztat i sklep motocyklowy. Był też czynnym zawodnikiem ścigającym się na torach trawiastych w wyścigach sidecarów, czyli motocykli z wózkiem bocznym. Dorastając w takim otoczeniu John od najmłodszych lat "nasiąkał benzyną" i od "szczenięcych lat" wiedział co chce w życiu robić. Jego debiut w wyścigach motocyklowych nastąpił w wieku 14 lat. To samo w sobie nie jest niczym nadzwyczajnym, ale już styl tego debiutu jak najbardziej tak. Któregoś pięknego dnia tata Johna po prostu posadził swą latorośl za kierownicą wyścigowego Vincenta, sam zasiadł w wózku bocznym i stanęli na starcie wyścigu. W takich właśnie okolicznościach John Surtees wygrał swój pierwszy wyścig, jednak kiedy sędziowie odkryli wiek kierowcy, rodzinną załogę zdyskwalifikowano.

Reklama

DOBIERZ ODPOWIEDNIE OPONY DELI TIRE »
NAS Analytics TAG

Rok później, kiedy jako piętnastolatek John zakończył naukę w szkole, mógł już bez przeszkód rozpocząć starty w wyścigach na torach trawiastych. Równocześnie rozpoczął praktyki jako mechanik w zakładach produkujących motocykle Vincent. Praca w tej firmie otworzyła też nowe możliwości rozwoju sportowej kariery. W 1951 roku w siodle własnoręcznie przygotowanej pięćsetki Vincent Gray Flash John szybko rozwijał swój talent kierowcy wyścigowego, tym razem na nawierzchni asfaltowej. Odniósł wiele sukcesów i jego kariera nabierała rumieńców. Rok później za sterami Nortona Manx 500 zaliczył swój debiut w Grand Prix startując w Ulster Grand Prix. Rywalizując z najszybszymi motocyklistami zajął w tym wyścigu szóste miejsce. Jego kariera rozwijała się szybko i w 1954 roku zaliczał się już do czołowych brytyjskich motocyklistów wyścigowych. W 1955 roku został kierowcą fabrycznym Nortona. Był to ostatni rok, kiedy ta brytyjska marka wystawiała w wyścigach Grand Prix swój zespół fabryczny. Jednocylindrówka Manx 500 odbiegała już wyraźnie osiągami od czterocylindrowych maszyn włoskich, a na opracowanie bardziej konkurencyjnej konstrukcji nie było pieniędzy. Rynek motocyklowy w Europie wchodził w tym czasie w chude lata kryzysu. Talent Johna, mimo nie do końca sprzyjających okoliczności, objawił się w pełni. Wygrał 69 wyścigów spośród 75 w których startował. W tym samym roku w siodle dwieście pięćdziesiątki NSU Sportmax John Surtees wygrał swój pierwszy wyścig Grand Prix na torze w Ulster.

W 1956 roku John Surtees dołączył do fabrycznego zespołu MV Agusta i właśnie za sterami włoskiej maszyny osiągał największe sukcesy. Jego jazda była tak spektakularna, że Włosi nadali mu ksywkę "figlio del vento" (syn wiatru). W debiutanckim sezonie za sterami włoskiej czterocylindrówki John wywalczył pierwszy ze swoich sześciu triumfów w słynnym wyścigu Tourist Trophy na wyspie Man, a warto w tym miejscu wspomnieć, że w owym czasie TT na wyspie Man zaliczało się do cyklu Grand Prix. W 1956 roku John zdobył swój pierwszy tytuł mistrzowski w klasie 500 w wieku 22 lat. W kolejnym sezonie bezkonkurencyjne okazały się czterocylindrowe maszyny włoskiej marki Gilera. John Surtess w siodle MV Agusty wywalczył trzecie miejsce w klasie 500 i piąte w klasie 350. W obliczu słabnącej formy swojego pracodawcy John planował przesiąść się na sensacyjną maszynę Moto Guzzi 500 z silnikiem V8. Tuż przed zaplanowanym terminem jazd testowych Moto Guzzi wycofało się z udziału w Grand Prix. Kryzys na rynku motocyklowym rozkręcał się na dobre, więc Gilera i Mondial również zdecydowały się opuścić rywalizację w Grand Prix. To otworzyło drzwi do dalszych sukcesów MV Agusty. Włoska marka zawładnęła torami wyścigowymi przez niemal dwie dekady ulegając japońskim markom dopiero w latach 70. W latach 1958 - 1960 niepokonaną gwiazdą Grand Prix był John Surtees. Dosiadając maszyn MV Agusta we wspomnianym okresie zdobył sześć tytułów Mistrza Świata - po trzy w klasach 350 i 500. Dokonał tego w pięknym stylu osiągając 32 zwycięstwa w 39 startach. Był też pierwszym zawodnikiem, który trzy razy z rzędu wygrał wyścig TT w klasie Senior. W latach 1958 i 1959 odnosząc 25 zwycięstw z rzędu wygrał wszystkie wyścigi Grand Prix, w których startował.

W owym czasie było częstą praktyką, że zawodnicy rywalizujący w Grand Prix, w wolnym czasie startowali również w wyścigach nie zaliczanych do Mistrzostw Świata. Tym czasem w 1960 roku Hrabia Conte Agusta zabronił Brytyjczykowi startów w wolnym czasie na maszynach innej marki. John poczuł się tym urażony i postanowił w wolnym czasie spróbować swych sił w wyścigach samochodowych. Po próbach za sterami Aston Martina DBR1 John szybko odbył swój debiutancki występ w Formule 1. Wystartował w Grand Prix Monaco  w Lotusie, jednak awaria skrzyni biegów wyłączyła go z walki. Jeszcze w tym samym 1960 roku, zanim zakończył swą motocyklową karierę, zdążył zdobyć dwa tytuły mistrzowskie w klasach 350 i 500 i osiągnął swoje ostatnie zwycięstwo w TT w klasie Senior i jako pierwszy pokonał okrążenie ze średnią prędkością ponad 160 km/h.

Talent do szybkiej jazdy szybko ujawnił się również na czterech kołach. Już podczas swojego drugiego startu w F1 w 1960 roku na torze Silverstone John jadąc Lotusem przeciął linię mety na drugiej pozycji. W trzecim starcie podczas GP Portugalii wywalczył pole position. Jego talent został zauważony i w 1963 roku został kierowcą w zespole Ferrari, a już rok później wywalczył dla włoskiej marki tytuł Mistrza Świata. Brytyjczyk nie ograniczał swej sportowej aktywności do startów w Formule 1. Startował również w wyścigach samochodów sportowych. 25 września podczas treningów przed wyścigiem w Kanadzie jadąc samochodem Lola T70 John uległ poważnemu wypadkowi, na szczęście jednak lekarzom udało się doprowadzić jego organizm do stanu umożliwiającego kontynuowanie kariery, a ta w składzie zespołu Ferrari nie była bynajmniej usłana różami. Liczne strajki we włoskich fabrykach odbiły się echem na kondycji stajni wyścigowej Ferrari. Po tym, jak w 1966 roku, mimo że był członkiem zespołu Ferrari startującym w 24-godzinnym wyścigu Le Mans nie pozwolono mu zasiąść w kokpicie wyścigowego samochodu, Brytyjczyk zdecydował się opuścić zespół jeszcze przed końcem sezonu. Mimo to, w swym ostatnim sezonie w Ferrari Surtees zdołał wywalczyć tytuł wicemistrzowski w F1. John dokończył sezon 1966 w F1 w zespole Cooper - Maserati wygrywając ostatni wyścig sezonu. W tym samym roku John Surtees za kierownicą Loli T70 został mistrzem amerykańskiej serii Can-Am wygrywając trzy z sześciu wyścigów, a w grudniu podpisał kontrakt z Hondą na starty w Formule 1. Za kierownicą japońskiego bolidu wywalczył czwarte miejsce w Mistrzostwach Kierowców w 1967 roku.

W 1970 roku John założył swój własny zespół wyścigowy Surtees Racing Organisation. Zespół ten rywalizował nie tylko w Formule 1 ale również w Formule 2 i Formule 5000. Największym sukcesem zespołu było zdobycie tytułu Mistrza Europy Formuły 2 przez zasiadającego w kokpicie bolidu Surtees TS 10 Mike Hailwooda w 1972 roku. Hailwood zanim zasiadł w kokpicie samochodu, podobnie jak John Surtees, odnosił wiele spektakularnych sukcesów w siodle motocykla. Zespół Surteesa nie odniósł żadnych sukcesów w Formule 1 i w 1978 roku został zamknięty.

Po zakończeniu swej wyścigowej aktywności John Surtes nie zwolnił bynajmniej tempa życia. Prowadził sklep motocyklowy, a także salon samochodów marki Honda, poza tym zajmował się handlem nieruchomościami. Pozwoliło mu to zająć się nową pasją jaką było kolekcjonowanie i restaurowanie zabytkowych samochodów i motocykli w tym również tych, na których odnosił sportowe sukcesy. John i jego maszyny były często widywane na imprezach klasycznej motoryzacji takich jak Goodwood Festival of Speed.

Po śmierci swojego syna Henry’ego, który zginął podczas wyścigu Formuły 2 w Brands Hath 19 lipca 2009 roku, John założył organizację charytatywną Henry Surtees Fundation pomagającą ofiarom przypadkowych urazów mózgu i promującą bezpieczeństwo w jeździe i sportach motorowych.

John Surtees zmarł 10 marca 2017 roku w wieku 83 lat w szpitalu St George’s w Londynie z powodu niewydolności oddechowej.

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę