tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Jazda motocyklem między samochodami może być łatwiejsza i bezpieczniejsza - Bosch ma na to patent
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
Advertisement
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Jazda motocyklem między samochodami może być łatwiejsza i bezpieczniejsza - Bosch ma na to patent

Autor: Wojciech Grzesiak 2021.10.04, 12:15 2 Drukuj

Bosch opatentował rozwiązanie, które w przyszłości może pomóc w przeciskaniu się pomiędzy samochodami. Patent wykorzystuje technologie radarowe, które już pojawiają się u niektórych producentów.

Wniosek patentowy został zgłoszony w styczniu tego roku i opublikowany we wrześniu. Rozwiązanie zakłada możliwość wykorzystania systemów radarowych do przewidywania zachowań innych użytkowników i tym samym pomocy w przeciskaniu się między samochodami lub po prostu w uniknięciu zagrożenia, którego motocyklista z jakiegoś powodu może nie dostrzec.

Advertisement
NAS Analytics TAG

Pomysł Boscha jest prosty - jeżeli przed motocyklem jest przestrzeń szersza od pojazdu, to można przez nią przejechać. Ostateczna decyzja jest jednak podejmowana na podstawie umiejętności posiadanych przez danego motocyklistę, warunków drogowych, warunków pogodowych oraz celu podróży. System ma za zadanie monitorować przestrzeń przed jednośladem i ostrzegać przed zagrożeniami, których na pierwszy rzut oka można nie dostrzec.

Jak to działa? Czujniki lub radary umieszczone w motocyklu mogą monitorować przestrzeń przed nim i wokół niego, a następnie dane o zachowaniu innych uczestników ruchu są przekazywane do komuptera, który może próbować przewidzieć, co się wydarzy. System ma również rozpoznawać oświetlenie innych pojazdów i tym samym rozróżniać takie zachowania jak hamowanie czy włączenie kierunkowskazu sygnalizujące chęć zmiany pasa ruchu.

W przypadku zagrożenia Bosch przewiduje wiele scenariuszy, ale wszystko zaczyna się od ostrzeżeń, a te mogą być wydawane w postaci sygnałów dźwiękowych, wibracji manetek lub sygnałów wizualnych pokazywanych na wyświetlaczu bądź w lusterkach. System może również uruchomić światła awaryjne motocykla, żeby inni uczestnicy ruchu byli świadomi zagrożenia.

System może również wskazać drogę "ucieczki", a nawet przejąć na chwilę kontrolę nad motocyklem, jeśli kierujący nie podejmie żadnej akcji. W najprostszym przypadku przejęcie kontroli może sprowadzić się jedynie do rozpoczęcia manewru hamowania, a przy bardziej skomplikowanych założeniach motocykl może być w stanie wykonać manewr próby ominięcia zagrożenia. Oczywiście opcja, która zakłada przejęcie kontroli przez elektronikę jest z jednej strony ciekawa, ale z drugiej - może stanowić niebezpieczeństwo dla mniej doświadczonych motocyklistów, którzy mogą spanikować, kiedy nagle motocykl zacznie "żyć swoim życiem." Nie mniej jednak, trzeba przyznać, że czeka nas ciekawa przyszłość.

Advertisement
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Advertisement
NAS Analytics TAG
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę